בזמן שמחירי הדירות ממשיכים לעלות, ונראה שגם בממשלה כבר הבינו שירידת מחיר לא נראית באופק, יש מי שמוותר על רכישת דירה חדשה או יד שנייה ומעדיף לשפץ את הנכס הישן שבבעלותו. במקביל חלק ניכר מדירות יד שנייה שנרכשות, אם על ידי משקיעים או על ידי רוכשי דירה ראשונה, זקוקות לשיפוץ – החל בנגיעות קלות במטבח או במקלחות ועד לשיפוצים משמעותיים שהופכים לחלוטין את הדירה הישנה למשהו אחר. בעוד ענף השיפוצים נתפס על ידי הציבור הרחב כענף קטן ואזוטרי, נתונים שקיבלנו מהתאחדות קבלני השיפוצים בישראל מעידים, כי ההיפך הוא הנכון ומדובר בענף ענק.
על־פי הנתונים, בישראל נכון להיום פועלים לא פחות מכ־19 אלף קבלני שיפוצים ומדובר בענף שמגלגל מיליארדי שקלים שנה – כ־17 מיליארד שקל ליתר דיוק. עוד עולה מהנתונים, כי העבודות הנפוצות והמבוקשות על ידי קהל המשפצים הן אינסטלציה, צבע, ריצוף, פרקטים, נגרות, הריסה וגבס. מתוך כלל קבלני השיפוצים, רשומים כיום בפנקס הקבלנים כ־4,000 קבלנים, שעברו הסמכה כנדרש ויכולים על־פי חוק לבצע עבודות בהיקף של מעל 45 אלף שקל.
בעוד שיפוץ נשמע בדרך כלל כמו משהו פשוט יותר מבנייה של בית מאפס או מרכישת דירה חדשה או יד שנייה, מתברר שלא תמיד כך הדבר. מי שעבר שיפוץ משמעותי בחייו יודע שמדובר באירוע משמעותי, לעיתים כזה שמחייב יציאה מהבית למגורים חלופיים למשך תקופה. בו בזמן מדובר גם באירוע שמחייב ידע, סבלנות, פיקוח ולפעמים אפילו טיפול זוגי.
אם אתם עומדים להיכנס למהלך של שיפוץ, או חושבים לבחור בנתיב זה במקום מעבר דירה, המדריך שלפניכם מנסה לחלק את התהליך לנקודות מפתח ולהעניק לכם גם ידע מקדים וגם כלים להימנע ממוקשים ותקלות בהמשך הדרך.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לצורך המשימה הסתייענו באנשי התאחדות קבלני השיפוצים שמייצגים את בעלי המקצוע השונים בתחום, וביועצים נוספים. מוכנים? קדימה, מתחילים.

לפני השיפוץ

איזו עבודה דורשת הוצאת היתר או אישור מהרשות המקומית?
כל שיפוץ הכולל אלמנטים, כמו הרחבת מבנה, פתיחת חלון וחזית חיצונית או קונסטרוקציה, דורש אישורים והיתרים מהרשות המקומית. אם מדובר בשיפוץ פנימי, דוגמת צבע, אינסטלציה, חשמל – לא נדרש היתר, אולם בכל תחום חובה להעסיק אנשי מקצוע מורשים בלבד.
כמה כסף צריך לייעד למשימה?
עוד לפני שמתחילים, חשוב מאוד להבין לאיזה סדר גדול של פרויקט נכנסים. אם ברכישת דירה יש מחיר אחד קבוע שאליו מכוונים, בשיפוץ מדובר במהלך שאולי יהיה זול יותר, אבל ללא ספק מורכב הרבה יותר. כל עבודה מתומחרת שונה, יש אין סוף חומרים שאפשר לעשות בהם שימוש, ואפשר לקבל הצעות מחיר מכאן ועד הודעה חדשה. מדובר בעלויות של אלפי שקלים, עשרות אלפי שקלים ואף למעלה מזה. רק לשם ההמחשה, בעלי מקצוע שונים שאיתם שוחחנו, מדברים למשל על 150 שקל למ"ר בעבודה לשבירת קיר, עבודת ריצוף יכולה לנוע סביב 180 שקל למ"ר ויותר, החלפת שירותים ואמבטיה – סביב 25 אלף שקל לחדר אמבטיה משולב שירותים, שיפוץ חדר מטבח עם ארונות ועוד – החל מ־40 אלף שקל ועוד. ואלו רק דוגמאות נקודתיות, שיכולות לנוע לכאן או לשם בכל הקשור לחומרי הגלם שתבחרו. בשורה התחתונה – יש להתחיל את התהליך עם תקציב ייעודי, שמבוסס על שיחות והצעות מחיר עם אנשי מקצוע מנוסים, וגם לנסות ולשמור מעט כסף בצד למקרה של עיכוב או תקלות בלתי צפויות. על־פי התאחדות קבלני השיפוצים – כמעט בכל שיפוץ יש חריגות של בין 20% ל־40% מהתקציב בשל סיבות שונות ויש לקחת זאת בחשבון. מעצב הפנים אורון מילשטיין מוסיף בהקשר זה, כי: "חשוב לבנות לוח תשלומים לבעלי המקצוע, שיהיה הוגן וגם יגן על הלקוח ויבטיח את השלמת העבודה במלואה".
האם יש מסלולי מימון או הלוואות מיוחדות לשיפוצים?
ניתן למצוא במספר בנקים בישראל הלוואות מיוחדות לשיפוצים. חלק מהבנקים נותנים לבעלי הדירות הלוואה לשיפוצים בכפוף להוכחת בעלות על דירה וחוזה. ההלוואה ניתנת כאחוזים מערך השיפוץ.
האם נכון לעבוד מול קבלן ראשי אחד – או לעבוד מול בעלי מקצוע נפרדים?
ההמלצה הגורפת של התאחדות קבלני השיפוצים היא להשתדל לעבוד עם קבלן ראשי אחד. "ביזור קבלנים באתר השיפוצים מועד לפורענות, החל מתיאומים, הערות והארות, זמנים, כימיה, אינטראקציה, טיב חומר ועוד", כך מסבירים בהתאחדות, "לפעמים לקוחות מעדיפים לחלק את סמכויות הקבלן לקבלני משנה על מנת 'לחסוך' עלויות. בלא מעט מקרים אנחנו נתקלים בלקוחות שהחליטו לפזר את הסמכויות בין הקבלנים, ובסוף מצאו את עצמם משלמים יותר עקב אי הסכמות בין הקבלנים השונים. יש לזכור, שאם למזמין העבודה אין רקע בשיפוצים או בבנייה, לא מומלץ לפזר את הסמכויות". בשורה התחתונה – כדאי להעסיק קבלן ראשי אחד שיהיה אחראי על הצוות, הזמנים, הבנייה וכל מרכיבי השיפוץ.
איך בוחרים קבלן שיפוצים?
איתי שניידר, בעלים ומנכ"ל קבוצת דקל, ממליץ "לפנות לשלושה קבלני שיפוצים לפחות, להיפגש עם כל אחד בנפרד ולנהל משא ומתן בכבוד הדדי וביושר. ככל שנרד לפרטים עם כל מציע, העבודה תהיה ברורה יותר וכך נימנע מהפתעות בזמן ביצוע העבודה", הוא מסביר ומוסיף, שככל שמקבלו יותר הצעות, סביר שהמחיר לעבודה יהיה נמוך יותר. באשר לתכנון השיפוץ, לדבריו, "יש להפוך להצעת מחיר מסודרת וברורה, שבנויה בצורה של סעיפים בכתב כמויות, הכולל את תיאור העבודה (צביעת חדר, הדבקת ריצוף וכדומה), יחידת המידה (מ"ר לדוגמה), מחיר לכמות (הכמות הנדרשת לריצוף מ"ר או לצביעת קיר) וסך הכול. רצוי לצרף להצעת המחיר שרטוטים ותוכניות ככל שנדרש. חשוב לציין כבר בבקשה להצעת המחיר את העקרונות החשובים לכם, כמו: קביעת סוגי החומרים, לוח זמנים, תנאי תשלום וכדומה".
האם נכון לרכוש לבד את החומרים או שקבלן השיפוצים ירכוש בעבורך?
מדובר בשאלה חשובה, שנובעת מהחשיבה ה'ישראלית' שמעדיפה לחסוך פערי תיווך (אם ישנם) ולהביא חומרים לבד כדי לנסות ולשלם רק על העבודה עצמה. למה לנסות? כי לא תמיד המציאות תואמת את המחשבה המקורית. בהתאחדות קבלני השיפוצים מסבירים, שמומלץ שהקבלן ירכוש את החומרים בעצמו, במיוחד אם למזמין העבודה אין רקע בתחום. "בעל דירה או אדם מהיישוב לשם העניין לא אמור לדעת מה טיב החומרים השונים", מסבירים אנשי ההתאחדות, "מה ההבדל או החשיבות של הוראות היצרן, מה התקנים המותרים לשימוש בחומר ועוד". כדי להבין את הנושא עד הסוף, להלן דוגמה פשוטה אך חשובה. בעל דירה הזמין שיפוץ והחליט לרכוש לקבלן השיפוצים דבק לקרמיקה שמצא בחנות ב־35 שקל. הוא מרגיש שחסך, כי קבלן השיפוצים נקב במחיר גבוה יותר. אבל בעל הדירה לא יכול לדעת האם הדבק עומד בתו התקן הרלוונטי, האם הוא מספיק חזק לעבודה הספציפית שאותה מתכנן קבלן השיפוצים, שעל־פי ניסיונו, רוכש דווקא דבק קרמיקה בכ־100 שקל מהסיבה שהוא אלסטי, חזק ועם אחריות יצרן. "זה מסוג הדברים שקבלנים ואנשי מקצוע יודעים, והלקוח לא", מסכמים בהתאחדות.
תכנון – עד כמה חשוב להסתייע במעצב/ת פנים או אדריכל/ית ומתי צריך קונסטרוקטור או מהנדס?
התשובה לשאלה קשורה לאופי השיפוץ ולהיקפו. בעבודות קטנות יחסית, שאינן עתידות לשנות, להזיז, להרוס או לפגוע בתשתית חיונית, אין חובה לשכור את בעלי המקצוע הללו. עם זאת, במקרה שיש ספק – אין ספק, וחשוב להיוועץ באיש מקצוע כדי להבין. בהתאחדות קבלני השיפוצים ממליצים לקבלנים החברים בהתאחדות לא לגעת בקונסטרוקציה של מבנה בכל מצב, כך הם מסבירים, ומוסיפים כי על־פי חוק, לקבלן שיפוצים אסור בכלל להוריד עמוד תומך, למשל. "רק קבלן בנייה עם רישום בסיווג של בנייה (ג' 100 ומעלה) יכול להוריד עמוד או תמיכות. כאמור – אם בעל הבית לא בטוח, חשוב להתייעץ בהתחלה ולא להצטער מאוחר יותר. לגבי מעצב/ת פנים – מדובר הרבה פעמים בהעדפות אישיות של בעלי הנכס. שימוש בבעל מקצוע זה יכול אולי להעלות את התקציב מחד, אולם מצד שני הניסיון שלו או שלה כבעלי מקצוע עשוי לחסוך בדברים אחרים במהלך השיפוץ ואף להעניק פתרונות פונקציונליים ורעיונות מחוץ לקופסה, המתאימים לצורכי הלקוח. מעצב הפנים מילשטיין מתייחס לסוגיה: "מעצב פנים לא נמצא שם רק בשביל התאמת צבעים. אם השיפוץ כולל פתיחת מרפסות, בניית עליות גג או הורדת פתחים, צריך להתייעץ עם קונסטרוקטור בנוגע לחומרים ולעמידות של הכול, אך גם אז הוא צריך את הראייה העיצובית של מעצב הפנים. בדרך כלל התהליך הוא שהקונסטרוקטור בודק את התוכניות שהכין המעצב או האדריכל, ומוצא את הפתרונות כדי להוציא את התוכנית לפועל".
איזה ביטוחים נדרשים בזמן שיפוץ בדירה?
בזמן שיפוץ דירה חשוב לבדוק אם לקבלן הרשום יש ביטוח. הביטוח צריך לחול על הקבלן עצמו, על צוות העובדים שלו וגם על העבודה. ביטוח צד ג' צריך וניתן לעשות – אך חשוב להתייעץ על כך עם גורמי ביטוח, כדי להבין מה ההיקף הנדרש. נציין כי בי טוח הוא משהו שלא פעם מדלגים עליו, אך בעבודות כמו שיפוצים כדאי לתת על כך את הדעת.
האם חותמים חוזה מול קבלן השיפוצים? האם צריך עו"ד?
לא חובה להיוועץ בעורך דין לחוזה מול קבלן שיפוצים, אולם רצוי שהעבודות יהיו במסגרת הסכם כתוב. בהתאחדות קבלני השיפוצים ממליצים לכל לקוח וקבלן לחתום על הסכם עבודה לפני כל עבודה בתחום השיפוצים. עוד מציינים בהתאחדות, כי הם מחזיקים בהסכם מדף שניתן לבקש ולעשות בו שימוש. ההסכם נכתב על ידי עו"ד, וכולל את הסעיפים החשובים. שניידר מתייחס לסוגייה הזו ומדגיש, כי חובה לערוך חוזה, וששני הצדדים יחתמו: "אין להתחיל שיפוץ ללא חוזה כתוב וחתום. החוזה יכיל את כתב הכמויות, כפי שסוכם על שני הצדדים, יחד עם תנאי ביצוע העבודה. בין היתר, חשוב להתייחס לדברים הבאים:
לוח זמנים – לציין במפורש את זמני העבודה ולהתייחס לקנסות על איחורים.
תנאי תשלום – התשלום יהיה במקביל להתקדמות העבודה. לא מומלץ לשלם מראש, אלא רק עם התחלת העבודות וגם אז בזהירות.
אחריות לרכישת החומרים והמוצרים – חשוב שבחוזה ובכתב הכמויות יהיה מצוין מי אחראי לקנייתם. רצוי לקבוע את האחראי שיפקח בפועל על העבודות בשטח, ולא לשכוח לציין אחריות לעבודות שנעשו, לפחות לשנה.
מנגנון קביעת מחירים לתוספות ולהפחתות – סעיף זה מעורר תמיד את מירב הוויכוחים. מטבעם של שיפוצים ופרויקטים לבנייה בכלל, חלק מהעבודות מתווסף במהלכם (עוד חדר לצביעה או קיר לחיפוי), ואז אנו מוצאים את עצמנו "תקועים" עם הקבלן שכבר נמצא בעבודה. כיצד מחליטים על מחיר הוגן? מומלץ לכתוב שבמקרה של חריגים המחיר ייקבע על־פי מחירון מוסכם.
ממה כדאי להיזהר?
בכל הקשור לעובדים שהקבלן מביא איתו – אם מדובר בעובדים זרים, יש לבדוק שבידם רישיון עבודה. חשוב גם לבחון האם לקבלן יש פוליסת ביטוח וכי הוא רשום. יש להיזהר מלתת כסף מראש על העבודה, ויש להיזהר, כמובן, אם הצעת המחיר נמוכה בכ־30% יותר מהצעות אחרות.
"חשוב להגדיר מראש מה בדיוק משפצים ולנסות להבין את ההשלכות", מסביר אדריכל רון שפיגל. "שיפוץ מטבח תמיד כולל צנרת וריצוף, החלפת חלונות ושיש, וזה כמובן משפיע על המחיר, ולא נגמר רק בהצעה שקיבלתם על המטבח. חשוב להכין מראש בכל היקף שיפוץ מפרט עבודות וכתב כמויות. זה יכול למנוע חלק גדול מההפתעות שבעלי מקצוע מנצלים אותן".
ברברה ברזין, בעלת בית הספר לעיצוב פנים ברברה ברזין, מוסיפה: "אל תסתמכו על מידע של אחרים ששיפצו את הבית וחושבים שעכשיו הם מומחים גדולים. כדאי להיזהר גם ממילים כמו 'סמוך עליי', 'יהיה בסדר', 'אצלי זה לא ככה'. האנשים שהכי מתרסקים בשיפוץ, הם אלו שאומרים שהם שיכולים לעשות זאת לבד. כדי לשפץ בית, יש להיעזר באנשי מקצוע שמבינים בחשמל, באינסטלציה, במיזוג אוויר וכו'. כמו כן הנפילה הכי גדולה של אנשים בשיפוץ היא שלא עושים הערכת תקציב נכונה. צריך לעשות הערכות מדויקות מראש, ולהבין שעבודות הגמר למשל יקרות מאוד".

במהלך העבודות

מתי אפשר להמשיך לגור בדירה ומתי צריך לדאוג לדיור חלופי?
גם במקרה הזה הכול תלוי בהיקף השיפוץ מחד ובהעדפות בעלי הבית מנגד. זה לא סוד שקבלני שיפוצים יעדיפו בדרך כלל שהבית יהיה ריק מדיירים, אך במקרה של שיפוץ של חלל אחד, דוגמת סלון או שירותים וכד, אין צורך אמיתי במציאת דיור חלופי לדרי הבית. מנגד, אם משפצים באופן מסיבי שטחים גדולים בבית או מספר חללים במקביל, יידרשו הלקוחות למצוא דיור חלופי. חשוב להבין את הצורך מראש, ולדעת גם מה תקופת הזמן האמורה. לא פעם ייתכנו עיכובים בהשלמת עבודות השיפוץ, והדבר מחייב היערכות. אדריכלית מרינה רכטר-רובינשטיין, ReMa אדריכלות: "כדאי מאוד לעבור למקום אחר במהלך השיפוץ. אם יש בית גדול ומשפצים רק חלק, אפשר לחלק לשני חצאים ולגור בחלק שלא עובדים עליו. זה עוזר לקצר וגם להגדיר את לוח זמנים לבעלי המקצוע".
אדריכל שפיגל מוסיף: "הכי חכם זה לא להיות בבית. לחיות בתוך שיפוץ זה הבעיה הכי גדולה זה מקשה ומאריך מאוד את העבודה. יהיה לפעמים יותר זול לצאת מהבית במהלך השיפוץ ולכלול את זה בתחשיב העלויות".
מה יסייע להפוך את השיפוץ לחכם יותר וקל יותר לבעלי הבית?
רכטר־רובינשטיין: "שיפוץ הוא תהליך שלוקח זמן. חשוב להתכונן אליו נפשית, והכי חשוב ליהנות גם מהדרך – מהבחירות, מהעיכובים, מקבלת ההחלטות. זהו תהליך שנכנסים אליו למטרה טובה של שיפור החיים. כדאי לראות את זה כחוויה משמחת ומשנת חיים. אומנם מאתגרת, אבל כיפית".
ברזין מוסיפה: "חשוב מאוד לבחור את כל הדברים, לקנות אותם ולאחסן עוד לפני שהפטיש הראשון דופק בבית. לשיפוץ כבר נתיב משלו, וכל נסיגה ממנו תעלה לכם כסף ועיכוב בלוחות הזמנים. זה קשה, אבל צריך להיות אמיצים ולבחור הכול מראש, לא להשאיר הכול לדקה האחרונה, כי אחרת יש דומינו ונפילות בלוחות זמנים ובהכנות".
אדריכל שפיגל: "צריך לדעת שאם משפצים במקום אחד, לאחריו הפער מול שאר הבית הלא משופץ ייראה הרבה יותר גדול. אנשים לא לוקחים את זה בחשבון שפתאום הדברים הישנים שלהם יבלטו להם הרבה. לדוגמה, אם משפצים את המטבח, בלי לגעת בסלון שנמצא ממול, ייתכן שהחמרתם את הקיים ולא היטבתם אותו, בטח אם מדובר בחלל הציבורי. חשוב להבין מהן ההשלכות על החלקים שלא ישופצו בבית".
מה אומר החוק על שעות הפעילות/עבודה בדירה. מה מותר או אסור לעשות?
על־פי החוק למניעת רעש שיפוצים, ניתן לשפץ בין השעות 20:00-07:00, כאשר בימי מנוחה העבודה היא עד 17:00.
מתי צריך מכולה, שרוול פינוי אשפה וכד'? האם הקבלן דואג לכך או בעל הבית?
הצבת מכולות לפינוי אשפה ברחוב ושרוול פינוי אשפה מהבניין הם באחריות הקבלן המבצע. הוא אמור להיות אחראי על החברה שמביאה את המכולה או השרוול, אחראי להרכבה ולפירוק בסיום העבודה וגם לבטיחות העבודה בזמן שהמכולה או השרוול באתר. בהתאחדות קבלני השיפוצים מוסיפים: "אם הקבלן חרג וקיבל דו"ח מהעירייה או המשטרה – האחריות היא עליו ועל קבלני המשנה של המכולות והשרוולים". עוד נציין, כי בחלק מהרשויות המקומיות יש צורך בתיאום מראש ואישור להצבת מכולה, וכדאי שבעל הבית יברר את הנושא מראש. עוד יש לקבוע מראש ובבירור, גם במסגרת ההסכם, מי נושא באחריות ועל מה.
איך נכון להתנהל מול השכנים וועד הבית?
ראשית ולפני הכול, צריך לזכור שכולנו בני אדם, ולכן הדבר הנכון ביותר לעשות טרם השיפוץ הוא הודעה מוקדמת לכולם, בכל הערוצים האפשריים – מקבוצת ווטסאפ של דיירי הבניין אם יש, דרך לוח המודעות המשותף בלובי, הודעות בתיבות הדואר ועוד רעיונות יצירתיים. ההודעה צריכה לכלול הסבר על השיפוץ הצפוי, לוחות זמנים ומתן התראה על רעשים או עבודות חריגות. בהתאחדות קבלני השיפוצים מדגישים, כי אף שהחוק מאפשר לעבוד רצוף מהשעה 07:00 ועד לשעה 20:00, נהוג להתחשב ולהפחית רעש עד כמה שניתן בין השעות 14:00 ל־16:00 ואת הרעש המירבי בדרך כלל עושים בשעות הבוקר, כשאנשים פחות בבית. המטרה, מסבירים אנשי ההתאחדות, היא לנסות ולמנוע ככל הניתן סכסוכים, תלונות שכנים ועוד. "אנחנו ממליצים לקבלנים שלנו לנקות בסוף כל יום את הלובי וגם את המעלית מתוך דאגה לרווחת השכנים ולצמצם תלונות ופגיעה בעבודה השוטפת". שני טיפים חשובים נוספים שמציעים בהתאחדות לבעלי הבית הם: להוסיף בלוח המודעות בבניין ובהודעות לשכנים גם את מספר הטלפון של הקבלן, כדי שאם תצוץ בעיה ובעל הדירה לא יהיה זמין – יוכלו לקבל מענה מהיר במידת הצורך.

בתום השיפוץ

אחריות – האם השיפוץ כולל אחריות? לכמה זמן? האם על כל השיפוץ? איך מממשים אותה בפועל. האם יש שנת בדק כמו בדירה חדשה?
בהתאחדות קבלני השיפוצים מציינים, כי האחריות היא משהו שנקבע בין הצדדים ומופיע בחוזה וההסכם הכתוב. "אנחנו ממליצים תמיד לקבלנים לתת אחריות של שנה", אומרים בהתאחדות ומציינים, כי במקביל ההתאחדות מקדמת בכנסת את חוק אחריות שיפוצים מול חברת הכנסת מיכל שיר. כבר לפני מספר שנים החוק העלה את החוק להצבעה ח"כ לשעבר רועי פולקמן. ביולי 2018 עבר החוק בקריאה ראשונה, אך נפל בהמשך ולא אושר. בהתאחדות מסבירים, כי: "משמעות החוק היא שכל עבודה מעל 20 אלף שקל מחייבת את קבלן השיפוצים לתת אחריות של שנה על עבודתו. החוק פוטר את קבלן השיפוצים ממתן אחריות על מחדל או מעשה של מזמין העבודה".
איך בודקים שכל העבודות נעשו כמו שצריך?
יש יועצים שתפקידם, בין היתר, לבחון האם העבודות מבוצעות כראוי – ממפקחי בנייה, דרך אדריכלים ומעצבים ועד גורמים נוספים שיכולים לסייע. בהתאחדות קבלני השיפוצים מעניקים גם כמה טיפים, שכל אחד יכול לאמץ – "ישנן השיטות הישנות והמסורתיות לבדיקת העבודה של קבלני שיפוצים, כמו סרגל או פלס מים, כדי לבדוק אם הקיר ישר, לבדוק שאין נזילות ושכל המערכות עובדות". עם זאת, ברזין מדגישה כי אם ממתינים לרגע האחרון, ייתכן שיהיה מאוחר מדי: "אחרי השיפוץ זה קצת מאוחר, ויש לעשות זאת תוך כדי תנועה". על־פי שניידר: "בתום העבודה יש לערוך רישום מסירה מסודר, הכולל את כל ההערות לתיקון, ולעקוב אחרי תיקונן. יש לערוך חשבון סופי בהתאם לחוזה, לפי הכמויות שבוצעו בפועל. חשוב להחתים את הקבלן, שקיבל את מלוא התמורה כפי שסוכמה, ולהקפיד לקבל מידיו את כתב האחריות לשנה לפחות".
האם יש צורך לשמור תוכנית מקורית אל מול תוכנית חדשה למקרה של מכירת הדירה בעתיד? או שיפוץ נוסף?
חשוב לשמור את התוכנית החדשה למול התוכנית המקורית בעיקר בגלל סוגיות חשמל, מים, אינסטלציה וכד'. יש לשמור את התוכניות למקרה שיבוצע שיפוץ נוסף בהמשך, וחשוב להעביר את התוכניות גם לרוכשים במקרה של מכירת הדירה. שמירה על התוכניות יכולה לחסוך זמן וכסף רב בשלבים מאוחרים יותר.
למי פונים במקרה של בעיות אחרי תום השיפוץ?
בהתאחדות קבלני השיפוצים מסבירים: "אם הקבלן אינו רשום, יש לפנות באמצעות עורך דין לבית משפט. אם הקבלן רשום, אך אינו חבר בהתאחדות קבלני השיפוצים, יש לפנות ישירות לרשם הקבלנים. אם הקבלן רשום וחבר בהתאחדות קבלני השיפוצים, ניתן לפנות ישירות להתאחדות לפתרון סכסוכי עבודה ובעיות לאחר שיפוצים. להתאחדות צוות נרחב של חברי הנהלה, שבוחן כל מקרה לעומק, כולל מוסד גישור ובוררות בין לקוחות וקבלנים".

כמה זה יעלה לנו?

דוגמאות למחירי שיפוץ על־פי "מחירון דקל לשיפוץ דירות מגורים"
שיפוץ חדר אמבטיה
תיאור: שיפוץ יסודי של חדר האמבטיה בגודל 6 מ"ר.
מחיר עבודה: 7,260 שקל.
מחיר כלים סניטריים (אמבטיה, אסלה, כיור וברזים לאמבטיה ולכיור): מ־2,700 שקל.
מחיר ממוצע של אריחים לריצוף וחיפוי קירות האמבטיה: 70 שקל למ"ר.
זמן סביר לביצוע: מקסימום עשרה ימים.
המחיר כולל: פירוק ופינוי הרצפות, הקרמיקה, האמבטיה, האסלה, הכיור והברזים. חיפוי הקירות, ריצוף הרצפה בקרמיקה שתיבחר על ידי הלקוח, החלפת תשתית הצנרת הקיימת – 3 נקודות צנרת והרכבת הכלים החדשים, צביעת התקרה וחלק עליון של הקירות שאינו מחופה בקרמיקה.
המחיר אינו כולל: קניית הקרמיקה והכלים הסניטריים (אמבטיה, אסלה, כיור וברזים), ארון אמבטיה, שיש, פסי קישוט מורכבים, איטום הרצפה.
יש לקחת בחשבון כי עלות הכלים הסניטריים והקרמיקה נעה ממאות שקלים עבור כלים ברמה בסיסית ועד אלפי שקלים לכלים יוקרתיים. מומלץ ללקוח לבחור בעצמו את הכלים שהוא מעדיף הן מבחינת התקציב והן מבחינת עיצובם.

שיפוץ מטבח
תיאור: שיפוץ מטבח באורך של 5 מ"א ארונות תחתונים ועוד 4 מ"א ארונות עליונים.
מחיר עבודה: 2,940 שקל.
עלות רכישת ארונות מטבח תחתונים: החל מ־1,950 שקל למ"א.
עלות רכישת ארונות מטבח עליונים: החל מ־1,650 שקל למ"א.
זמן סביר לביצוע: שבעה ימי עבודה.
המחיר כולל: פירוק ופינוי ארונות מטבח עם שיש והכיור, פירוק קרמיקה, התקנת כיור וברז וחיפוי קרמיקה על הקירות.
המחיר אינו כולל: רכישת ארונות מטבח והתקנתם, רכישת שיש והרכבתו, החלפת צנרת קיימת.

צביעה יסודית של דירה בשטח של כ־80 מ"ר (כולל הכול)
מחיר עבודה: 7,600 שקל.
זמן סביר לביצוע: עד ארבעה ימים.
המחיר כולל: צביעת שני חדרי שינה, סלון, חדר אמבטיה, שירותים ומטבח בצבע פלסטי בשתי שכבות וצביעת התקרה בסיד סינטטי הכל לאחר תיקון סדקים וחורים, צביעת 7 דלתות ומשקופים בצבע פוליאור.
המחיר אינו כולל: דירה בעלת סדקים וקילופים רבים שבה נדרש לבצע עבודת מרק (שפכטל) כללי, תקרה בגובה רב וצביעת חלונות עץ.
* כל המחירים אינם כוללים מע"מ

תשכחו מהמושג 'חאפר'

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מסכם שני עשורים בתפקיד. בריאיון אישי הוא מספר איך סייע למיתוג מחדש של התחום, מה החלום הבא שלו, ולמה אגרת גודש חשובה, אבל לא בבית ספרו / יעל ולצר
את אותו בוקר בשנת 2001 ערן סיב - יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים והבעלים של אבן סיב, חברה לייבוא שיש לריצוף וחיפוי ובריקים - לא שוכח. זה קרה בשיאה של האינתיפאדה השנייה, כשהפך את החזון שלו למציאות ורשם אצל רשם העמותות את ה"בייבי שלו": התאחדות קבלני השיפוצים. המטרה הייתה ברורה: למסד את הענף ולהוסיף אותו לפנקס הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון. 20 שנה לאחר אותו בוקר מכונן, הוא שבע רצון מהמקום שאליו הגיעה ההתאחדות בהובלתו, וכבר מסמן את היעד הבא.
2 צפייה בגלריה
‎הצלחנו להוכיח שבענף הזה יש אנשים ראויים ערן סיב
‎הצלחנו להוכיח שבענף הזה יש אנשים ראויים ערן סיב
‎הצלחנו להוכיח שבענף הזה יש אנשים ראויים. ערן סיב
(צילום: ינאי דיטש)
מה המהלך המשמעותי ביותר שקרה בתקופה הזו להתאחדות?
"לאחר מאבק של שנים, שבתחילתו אמרו עליי שאני 'משוגע', הענף הפך מוכר כענף בסיווג 131, מה שהופך את העוסקים בו לאנשי מקצוע מוסמכים, שיכולים לעבוד בהיקפים כספיים גדולים, להעסיק עובדים פלסטינים ולהשתתף במכרזים. כמו כן ההתאחדות מעודדת את קבלני השיפוצים להסדיר את מעמדם כקבלנים רשומים, ומסייעת לקבלנים רבים העומדים בדרישות החוק, להסדיר את רישומם בפנקס הקבלנים. מעבר לכל אלה, בשנים אלו שוּנה המיתוג של קבלני השיפוצים מקצה לקצה".
מה משמעות השינוי לקבלני השיפוצים ולאזרח מן השורה?
"לפני הקמת ההתאחדות הז'רגון שבאמצעותו פנו אלינו היה: 'אתם חאפרים'. את זה רציתי למגר והצלחתי. זה השינוי שפועל לטובת קבלני השיפוץ ולטובת הציבור הרחב. נכון להיום רשומים בהתאחדות כ־4,000 קבלנים, כשכל קבלן שיפוצים צריך תעודה של קבלן רשום ברשם הקבלנים. יש להם זכויות וחובות ותדמית רצינית וחיובית. יש עוד כ־13,000 איש שעוסקים במקצוע ולא רשומים בהתאחדות, וגם אם יש ביניהם מי שפוגעים בשמם הטוב של קבלני השיפוצים, זה בטל בשישים, כי הצלחנו להוכיח שבענף הזה יש אנשים ראויים.
"קבלני שיפוצים מקבלים הכרה מהמדינה, לאחר שהם לומדים קורסים ועוברים מבחנים, כמו מבחני בטיחות. בעקבות התדמית החיובית פחות ופחות חוששים מאיתנו. היום רשומים בהתאחדות קבלני השיפוצים עורכי דין, קציני צבא בדימוס וגם נשים, בהן אישה חרדית. פעם היו בדיחות על קבלני שיפוצים, לא עוד. הציבור מבין, ככל שעובר הזמן, שמדובר באנשי מקצוע מעולים, ישרים ואמינים. נוסף על כך בימים אלו ח"כ מיכל שיר מקדמת הצעת חוק, שלפיה תינתן שנת אחריות על כל עבודת שיפוצים. הציבור ירוויח מזה. בסוף זה אנחנו שרוצים אסדרה לטובת שני הצדדים".
אם מדברים על אסדרה, הרי שאתה ממתנגדי אגרת הגודש (המערכת שתחייב צרכנים של מוצרים או שירותים, שכפופים לעומס התנועה, בתעריף גבוה יותר בשעות השיא - י.ו). למה?
"אני מבין את ההכרח להפחית את עומס הפקקים, אבל חייבים להחריג את ענף השיפוצים. לא ייתכן שקבלן שיפוצים יגיע פעם ראשונה להוריד פועלים, פעם שנייה להביא מלט ופעם שלישית להביא משהו אחר ששכח, ובכל פעם ישלם אגרת גודש. זה יעלה את המחירים ויפעל בסוף לרעת הצרכנים. מי ירצה לשפץ בתל אביב? עד 2025 ננסה לדבר עם מי שצריך, כדי להוריד ולא להעלות".
סיב מדבר על ההתאחדות בהתרגשות, מדגיש ללא הרף את השינוי שחוללה בתחום השיפוצים, וגם יודע לפרגן ולהודות לאלו שסייעו בידו להגשים את החלום. "אנחנו ראויים לפרס ישראל על המהלך הזה", הוא מכריז.
הוא גם מתגאה, ובצדק, בפרויקט "משפצים קהילה", שמובילה ההתאחדות ושהקבלנים הרשומים בה משפצים בהתנדבות מבנים לרווחת אוכלוסיות חלשות. "קבלני השיפוצים בישראל ממשיכים בכל זמן להירתם, לדאוג ולסייע לאוכלוסיות קשות יום", הוא אומר ומדגים זאת באמצעות שיפוץ שעשו קבלני ההתאחדות בחינם במבנים של אנשים מבוגרים, ש"נעקצו" על ידי חאפרים. מקרה נוסף הוא שיפוץ מבנה דירות של עמותת “אכפת” בשכונת התקווה בתל אביב על ידי המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, בשיתוף התאחדות קבלני השיפוצים. המבנה משמש בית ותחנת התרעננות לדרי רחוב ומכורים נקיים. קבלני ההתאחדות שיפצו גם יחידת דיור של נפגעת פעולות איבה בשכונת נווה שרת בתל אביב, מעונות לנשים מוכות ועוד.
מה המשימה הבאה שלך בתור יו"ר ההתאחדות?
"יש לי חלום גדול - לפתוח בית ספר מעשי למקצועות ענף הבנייה, שילמדו בו לרצף ולטייח וחשמל וצבע. אני מכוון לאותם אלה, שאין להם ראש דיגיטלי והם לא אנשי מחשבים. במקום להסתובב ברחובות, הם ילמדו מקצוע שיפרנס אותם בכבוד. גם נשים ילמדו את המקצוע. צריך להבין שמקצוע השיפוצים לעולם לא ייעלם, להפך, הוא ילך ויתחזק וידרוש עוד ועוד עובדים. אני מקווה שהמדינה תהיה שותפה לתהליך ולהגשמת החלום".