"צריך לחוקק חוק ביטחון תזונתי שיחייב את משרדי החקלאות, הכלכלה והאוצר להכין תכנית ארוכת טווח בעניין", כך אמרה היום מנהלת אגף התזונה במשרד הבריאות, פרופ' רונית אנדוולט, בדיון דחוף בנושא בוועדת הכלכלה בנושא.
לדבריה "משבר המזון והביטחון התזונתי מחריף. לכל אדם בישראל צריכה להיות זמינות מלאה למזון בריא. מזון בריא זה לא מותרות, ומזון מזיק פוגע בעיקר באוכלוסיות המוחלשות. פיקוח מחירים או סבסוד זו החלטה של המדינה, אבל לחם מלא צריך לעלות כמו לחם אחיד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שדה חיטה
שדה חיטה
שדה חיטה
(צילם: שלמה אברמוביץ')
הדיון נערך על פי בקשתם של ח"כים מהשדולה החקלאית, ועל רקע המחסור שמתחיל להסתמן בעולם חיטה, שמנים ודשנים בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. יש לציין כי בישראל, בניגוד לחלק מארצות העולם, אין גוף ממשלתי המרכז תחתיו את כל נושא ביטחון המזון, שמפוזר כיום בין גופים רבים כמו רח"ל (רשות חירום לאומית), משרדי ממשלה שונים כמו מלח (מלאי חירום לאומי) במשרד הכלכלה, פיקוד העורף וכו', ואין לתחום המזון תוכניות על לתכנון כמו למשק המים, החשמל והתחבורה.
נושא ביטחון המזון רגיש במיוחד בישראל בגלל התלות הגדולה של המשק הישראלי בייבוא מזון, ובראשם חיטה וגרעינים. נציג משרד החקלאות, אורי צוק בר, אמר כי המשרד בוחן תוכניות ביטחון מזון שנעשו במקומות אחרים בעולם, וייקח לו מספר חודשים לסיים את העבודה ולגבש תכנית כזו למדינת ישראל.
הוועדה קיבלה תמונת מצב קודרת מצד התעשיינים לגבי חשש למחסור במוצרי מזון בסיסיים, ומצד החקלאים על מחסור במים שנדרשים כדי לספק לתעשייה את כל החומוס, הבוטנים, החמניות, התירס, האפונה והעגבניות שהיא צריכה. ח"כ רם שפע התייחס בהקשר זה לרפורמה בחקלאות, והזהיר כי היא תחמיר את המצב, שכן אפילו מחירי המוצרים שהמכס עליהם ירד לא הוזלו. ח"כ ענבר בזק התייחסה גם היא לרפורמה בחקלאות, ואמרה כי את המכסים מורידים עכשיו אבל את התמיכה לחקלאים מציעים רק עוד חמש שנים. לדבריה "עד אז לא יישארו חקלאים לתמוך בהם".
יו"ר איגוד המזון של התאחדות התעשיינים, דודי מנביץ, אמר כי הבעיה היא לא רק עליות מחירים, אלא אם בכלל יהיו מוצרים על המדפים: "החשש העיקרי כיום הוא מפני תחרות גלובלית שתגרום למחסור במוצרי מזון בסיסיים. אנחנו לא יכולים להבטיח שיהיו לנו מספיק חומרי גלם לייצר מזון. לכן צריך להקים ועדה בין משרדית שתשב עם יצרני המזון, התעשיינים ושותפים נוספים כדי לבחון מה צריך לעשות להבטחת רצף ייצור מזון כחול לבן".