לאחר הורדת דירוג האשראי לממשלה – באה גזירה נלווית, חמורה אף היא. חברת מודי'ס הודיעה על הורדת דירוג האשראי של הבנקים בישראל לרמה של A3, וגם כאן פרסמה אזהרת דירוג שלילית, שמרמזת על הורדת דירוג נוספת בעתיד.
הורדת דירוג האשראי היא רחבת היקף, שכן היא כוללת ללא יוצא מן הכלל את חמשת הבנקים הגדולים בישראל (בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק מזרחי-טפחות והבנק הבינלאומי). הסיבה להורדת הדירוג לכל הבנקים גם יחד היא חשש שהממשלה לא תוכל לתמוך בבנקים מאותן הסיבות שהביאו להורדת הדירוג שלה עצמה. למעשה, יש בכך עוד הבעת אי אמון ביכולת הממשלה בישראל לפעול בתחום הכלכלי באופן הרצוי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סניף של הפועלים לצד סניף של הבינלאומי ושל דיסקונט
סניף של הפועלים לצד סניף של הבינלאומי ושל דיסקונט
סניף של הפועלים לצד סניף של הבינלאומי ושל דיסקונט
(צילום: רויטרס, עמית שעל)
יחד עם זאת, קובעים כלכלני מודי'ס כי "אנחנו ממשיכים להעריך כי קיימת הסתברות גבוהה מאוד שממשלת ישראל תתמוך בחמשת הבנקים הגדולים בשל חשיבותם המערכתית הגבוהה והנוהג רב השנים של הממשלה לתמוך בבנקים בעל חשיבות גבוהה במידת הצורך".
התחזית השלילית נובעת מהחשש להחמרה במצב הבנקים אם תהיה פגיעה משמעותית נוספת במשק הישראלי, בעיקר אם השפעות המלחמה בדרום יגברו ואם תפרוץ מלחמה רחבת היקף בחזית הצפונית.
יצוין שהורדת הדירוג לא תשפיע על לקוחות הבנקים ולא תפגע בהם. הבנקים בישראל יציבים מאוד ואין, גם לפי בנק ישראל בדוחות האחרונים שפרסם, כל סכנה ליציבותם. מומחים בתחום הבנקאות הסבירו הערב (שלישי) כי אין כל חשש שיקרה בישראל שוב מקרה כמו משבר הבנקים מלפני כ-40 שנה.