העלאות הריבית על ידי בנק ישראל, שהובילו להתייקרות המשכנתאות, גרמו לקיפאון בעסקאות למכירת דירות, אך מי שכבר רכש דירה מתקשה כעת לשלם את המשכנתא. מתווכים בשטח מספרים על בעלי דירות שרכשו אותן רק לפני שנה וכעת מעמידים אותן למכירה. נתוני הממשלה מצביעים על עלייה במחירי השכירות, לאחר שהמשקיעים שמשכירים את הדירות גלגלו את ההתייקרות לשוכרים. וכעת מסתבר שההשלכות של סביבת הריבית הגיעו גם לזוכי תוכנית מחיר למשתכן.
בדיון מהיר שהתקיים הבוקר (ב') בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), אשר קודם ביוזמת חברי הכנסת מירב כהן (יש עתיד) וחנוך מליבצקי (הליכוד), דנו חברי הוועדה בהשפעה של עליית הריבית על רוכשי הדירות בתוכניות הדיור המוזל של המדינה, לאחר שהתשלום על המשכנתאות בשנה החולפת טיפסו בכ-1,000 שקל הממוצע.
1 צפייה בגלריה
פרויקט בנייה של מחיר למשתכן בראשון לציון
פרויקט בנייה של מחיר למשתכן בראשון לציון
פרויקט בנייה של מחיר למשתכן בראשון לציון
(ענר גרין)
בדברי ההסבר לדיון נכתב כי "בשנים האחרונות עשרות אלפי אזרחים קנו דירות במסלול מחיר למשתכן במחירים מופחתים שסובסדו על ידי המדינה. במקביל, בשנה האחרונה, ולראשונה מזה תקופה, החלה הריבית לעלות. עליית הריבית מגדילה את החזרי המשכנתאות של רבים במדינה, ומקשה עליהם לעמוד בתשלום; ובמקביל קיימים סימנים למיתון או האטה גלובליים, המתבטאים בפיטורים. בקרב לוקחי המשכנתאות לזוכי מחיר למשתכן קיימת בעיה ייחודית".
הבעיה, הסבירו חברי הכנסת מליבצקי וכהן היא שזוכי מחיר למשתכן מתחייבים לא למכור את הדירה 5 שנים ממועד קבלת טופס 4 (טופס אכלוס) או 7 שנים מיום הזכייה בהגרלה, המוקדם מביניהם. הקונה חותם על התחייבות לא למכור את הנכס בזמן הזה, בחוזה מוסכם על גובה קנס אם יפר אותו ונרשמת הערת אזהרה בטאבו.
לדבריהם, "אם מישהו רכש דירה במסלול מחיר למשתכן, והוא מתקשה לעמוד בהחזרי המשכנתא, אין לו אפשרות למכור את הנכס ולהחזיר את המשכנתא - והאפשרות היחידה זה עיקול הנכס על ידי הבנק. רבים מהרוכשים נטלו משכנתא וטרם הסתיימה הבנייה של הדירה, כך שהם משלמים גם משכנתא וגם שכירות".
השניים הוסיפו כי "יש אנשים שלא יכולים לעמוד במצב הזה, קיימת ועדת חריגים במשרד הבינוי והשיכון, שיכולה לאשר את מכירת הנכס בנסיבות חריגות, אך הקריטריונים שלה אינם שקופים ולא ברור מה היכולת של הוועדה להתמודד עם הצפה של בקשות רוכשי דירות במסלול מחיר למשתכן, שאינם מסוגלים לעמוד בהחזרים מצד אחד, ומצד שני לא תהיה להם אפשרות למכור את הנכס ולפרוע את החובות בהליך אחר מעיקול הנכס על ידי הבנק".
במהלך הדיון הציג אריאל רוזנברג, מנהל אגף בכיר שיווק במשרד הבינוי והשיכון, נתונים לגבי מספר זוכי מחיר למשתכן שפנו לוועדת החריגים במטרה למכור את דירתם מוקדם מהמותר, כלומר פחות מ-5 שנים מאז קבלת המפתח או פחות מ-7 שנים מאז הזכייה בהגרלה. "בשנה האחרונה נדונו בוועדת החריגים של מסלול מחיר למשתכן 712 פניות, מתוכן 96 פניות בנסיבות כלכליות – מהן אושרו רק כ-14%. 100 פניות הגיעו לוועדת חריגים בנסיבות רפואיות ו-200 פניות בעקבות גירושים".
רוזנברג הוסיף בדיון כי עד כה זכו כ-107,000 זכאים במסלול מחיר למשתכן, מתוכם כ-70 אלף זכאים כבר חתמו על חוזה מכר ורק בשנה האחרונה זכו בהגרלות כ-25 אלף חסרי דיור. לדבריו, למעלה ממחצית מכלל הזכאים שחתמו על חוזה מול הקבלן כבר נכנסו לדירה.
‎יולי גלנץ, היועצת המשפטית במשרד הבינוי והשיכון, הבהירה כי "ועדת החריגים קמה על מנת לטפל במי שכן רוצה למכור את הדירה, היא מתכנסת פעם בשבוע ודנה באלפי מקרים. הוועדה בוחנת קריטריונים כלכליים, רפואיים, גירושים ועוד. אנחנו בישורת האחרונה של ניסוח הכללים והקריטריונים באופן מדויק והם יעלו לאתר המשרד לעיני הציבור הרחב".
נציג בנק ישראל ציין בדיון כי "בהסתכלות קדימה הסיכון הוא המשך של מגמות של גדילת נטל החוב. נעשית עבודה של הפיקוח על הבנקים בנושא, ומעודדים את הבנקים בכלים הקיימים לבוא לקראת הלווים כדי לא להגיע לחדלות פירעון בהיקפים גדולים".

ב-10 ביולי: ועידת הנדל"ן של ynet ו"ידיעות אחרונות"

מחירי הדירות מתחילים לרדת, הריבית לא מפסיקה לעלות, וענף הנדל"ן נמצא באחד מהצמתים המשמעותיים ביותר זה שנים ארוכות. באותו הזמן גם מצב הבטיחות בענף הבנייה דורש התייחסות מיידית. תאונות באתרי בנייה הפכו למכת מדינה, ואנחנו בקבוצת "ידיעות אחרונות" החלטנו להעלות את הנושא למודעות ולבחון את הדרכים לטיפול בבעיה בשיתוף כלל גורמי המקצוע. האם מדובר במציאות הניתנת לשינוי, ועד כמה סוגיית הכשרת העובדים בענף הבנייה קשורה לנושא. והכל – איך לא – קשור גם למחירי הדירות.
מה יהיה עם המחירים? האם הביקוש לדירות יירד או שהוא צפוי לשוב ולהתפרץ בקרוב? האם ישראל מוכנה לרעידת אדמה, וכיצד מקדמים עוד התחדשות עירונית? האם הגרלות לדירות מוזלות זה פיתרון נכון? ובמקביל, מה יהיה עם שוק הדירות להשכרה, שנפגע אף הוא מהריבית הגואה, ומה עושים כדי להכשיר כח אדם מקצועי שיאפשר את הגדלת ההיצע הדרושה הוועידה הלאומית לנדל״ן ובטיחות בבנייה של ידיעות אחרונת ו-ynet תעסוק בכל הנושאים הללו. הוועידה תתקיים ב-10 ביולי באולם LAGO בראשון לציון ותעסוק בנושאים הבוערים של ענף הנדל"ן.
בוועידה ישתתפו אנשי מפתח מהממשלה, ממשרדי הממשלה וענף הנדל"ן, לצד אנשי מקצוע וקובעי מדיניות. בין המשתתפים בוועידה: שר העבודה, יואב בן צור; מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט; מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר; מנכ"ל מינהל התכנון במשרד הפנים, רפי אלמליח; מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר; יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין; יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, יצחק מויאל; מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יגאל סלובניק; מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, דוד יהלומי; סמנכ"לית, מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, שבי שמר; מנהל זרוע המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות, דרור פלדמן; מנכ"לית אפריקה התחדשות עירונית, רונית אשד; ראש מטה הבטיחות של הקרן לעידוד הבנייה והתאחדות הקבלנים בוני הארץ, אייל בן ראובן; סגן נשיא ויו"ר אגף יזמות ובנייה בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין; מנכ"ל אורון נדל"ן, מריו קופל; מנכ"ל ובעלים משותף בקבוצת שפונדר&פדלון, רועי פדלון, ועוד רבים אחרים.