הפערים בין גברים לנשים בשוק התעסוקה התרחבו, והייתה החמרה של ממש באפליה במקומות העבודה על רקע מגדר, גיל וארץ מוצא, בעקבות מגפת הקורונה והזעזוע שיצרה בשוק התעסוקה. כך עולה מהדו"ח השנתי לשנת 2020, שפירסמה אתמול נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי נתוני הדו"ח, ב-2020 התקבלו 1,094 פניות בנציבות השוויון, מספר הפניות הגדול ביותר מאז שהוקמה הנציבות ועלייה של 40% לעומת 2019. שני שלישים מהפניות שהתקבלו היו של נשים, וכמעט מחצית הפניות עסקו באפליה על רקע הרחבת המשפחה והטיפול בילדים. חמישית מהפניות שהתקבלו היו בנושא אפליה על רקע היריון, ומספר הפניות שעסקו באפליה על רקע טיפולי פוריות גדל מאוד - היריון 34%, טיפולי פוריות 5% והורות 8%. את הדו"ח הגישה נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, עו"ד מרים כבהא, לשרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי.
2 צפייה בגלריה
 עלייה של 40% במספר הפניות לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, שני שליש מתוכן של נשים
 עלייה של 40% במספר הפניות לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, שני שליש מתוכן של נשים
עלייה של 40% במספר הפניות לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, שני שליש מתוכן של נשים
(צילום: shutterstock)

בעיית ההטרדות המיניות

לאחר שב-2018 ירד כמעט במחצית מספר הפניות בנושא אפליה על רקע הטרדה מינית, בשנתיים האחרונות הוא שב ועלה - 18 פניות ב-2018, 28 פניות ב-2019 ו-27 פניות ב-2020. בנוסף, מאז 2017 הייתה עלייה מתמדת במספר הפניות בנושא אפליה על רקע הורות, ובשלוש השנים האחרונות גדל מספר הפניות פי שלושה ויותר ממספר הפניות ב-2016 (מ-16 פניות ל-57).
בעשרת החודשים מאז שהחל משבר הקורונה, הייתה עלייה במספר הפניות לנציבות השוויון בהשוואה למספר הפניות בשנה הקודמת. רוב הפניות היו סביב הסגר הראשון, בחודשים אפריל-מאי.
מתוך כלל הפניות שהתקבלו בנציבות השוויון בנושא משבר הקורונה, 51% עסקו באפליה על רקע תנאי עבודה, שכר והטבות, ו-37% עסקו באפליה על רקע פיטורים או פיצויי פיטורים. 75% היו פניות של נשים ו-25% היו פניות של גברים, 89% היו פניות של יהודים ו-11% היו פניות של ערבים. 81% מהפניות היו מעובדים במגזר הפרטי, 17% מעובדים במגזר הציבורי ו-2% מעובדים במגזר השלישי.
נתוני הדו"ח מצביעים על כך שב-2020 המשיך לעלות מספר הפניות לנציבות לשוויון הזדמנויות בעבודה בנושא אפליה על רקע גיל, והיה הגבוה ביותר מאז 2005, אז נוסדה הנציבות - 109 פניות לעומת 80 פניות ב-2019.

הגיוון האנושי חיוני

בנוסף, דווקא בשנה שבה גדל מאוד מספר העובדים מהבית, גדל פי חמישה מספר הפניות בנושא אפליה על רקע מקום מגורים לעומת 2019. האפליה על רקע ארץ מוצא המשיכה לעלות, וכאן מספר הפניות גדל פי שלושה מאז 2017. מדובר בפניות של עולים ממדינות ברית-המועצות לשעבר ויוצאי אתיופיה.
12% מהפניות שהתקבלו בנציבות בשנה זו היו של ערבים. נושא הפנייה הבולט של ערבים היה אפליה על רקע גיל (27%), ובמקום השני אפליה על רקע היריון (19%). 11% מהפניות היו אפליה על רקע מקום מגורים.
אורנה ברביבאיאורנה ברביבאיצילום: הדר יואביאן
"הגיוון האנושי ופסיפס התרבויות והמגזרים בישראל צריך להיות מיוצג בשוק התעסוקה באופן שוויוני", אמרה שרת הכלכלה והתעשייה ברביבאי. "כפי שעולה מהדו"ח, אוכלוסיות רבות עדיין מופלות בהזדמנות הבסיסית לעבוד ולהתפרנס בכבוד. משבר הקורונה אף העמיק את הצורך ליצור שינוי מהותי בתפיסת המעסיקים לחשיבות השוויון, הגיוון והשילוב המיטבי של כלל האוכלוסיות בשוק התעסוקה. מאחר שאני רואה בגיוון אנושי יתרון משמעותי, משרד הכלכלה והתעשייה, בהובלת נציבות השוויון, ימשיך לעודד מעסיקים להכרה בחשיבות שוק עבודה שוויוני ומגוון לעסקים, למדינה וכמובן למועסקים".
עו"ד מרים כבהא הוסיפה כי "בשנת 2020 התמודד שוק התעסוקה עם אתגרים קשים ומורכבים, שזימן לו משבר הקורונה, ולצערנו ראינו פגיעה רבה באוכלוסיות שהייצוג שלהן בשוק העבודה אינו מיטבי. דווקא בשעת חירום ומשברים אנו מצפים מהמעסיקים/ות לצמצם את הפגיעה בזכויות העובדים והעובדות בכלל, ובזכויות העובדים/ות הנמנים/ות עם האוכלוסיות החלשות בפרט, ולפעול בצורה מידתית ומאוזנת. המסר שחשוב שיגיע למעסיקים הוא שאין לגיטימציה לפגוע בעובדים/ות בניגוד לחוק, וכי זכות העובדים/ות לשוויון בתעסוקה שרירה וקיימת גם בעיתות משבר. אנו בנציבות השוויון נמצאים כאן כדי לסייע בקידום זכויות אלה".