בשיתוף אתר "המקצוענים"
נקודת התורפה באיטום הבית היא החלונות והמפגש שלהן עם הקירות החיצוניים של הבית. מה חשוב לדעת בשלב התכנון או לקראת שיפוץ? לפניכם המדריך.
התקנת חלונות גדולים היא מגמה נפוצה בעיצוב הבית בשנים האחרונות. חלונות גדולים מהווים יתרון מבחינת ניצול התאורה הטבעית בבית, אך הם גם מייצרים אתגר מבחינת הבידוד שלו.
מקדם הבידוד של החומרים המרכיבים אותם (זכוכית, אלומיניום וברזל) הוא נמוך, ולכן חומרים אלו גורמים להגדלת הוצאות מיזוג הבית.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
למה צריך להתייחס בשלב תכנון החלונות?
בידוד נכון של החלונות יכלול התייחסות לסוג הזיגוג, לסוג החלון ולפרופיל שלו. ואולם, לא רק לחלון יש השפעה על הבידוד, כי אם גם לסוג התריסים ולבידוד של ארגז התריס.
גם עניין האיטום הוא קריטי, ויש להקפיד על איטום מקצועי בשלב ההתקנה ועל תחזוקה של האיטום, בייחוד במרווח שבין החלונות לקירות המעטפת. זאת, בכדי למנוע חדירת אוויר אל תוך הבית.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הדילמה שבין איטום לתאורה טבעית

"בחירת סוג הזכוכית של החלונות, מציבה בפני דילמה", אומרת טל מילס, מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה.
"מצד אחד, אנו מעוניינים שהבית יהיה מבודד היטב מבחינה תרמית (וימנע מעבר של חום וקור).
"מצד שני, אנו מעוניינים בכמה שיותר אור טבעי, שייכנס באמצעות פתחי החלונות".
אז כיצד ניתן לפתור את הדילמה, וליהנות מבידוד תרמי, אך גם מתאורה טבעית שתמנע צורך בהארת הבית בצורה מלאכותית? ישנם מספר פתרונות.
התקנת חלון בעל זגוגית כפולה (זכוכית בידודית): חלון בעל זכוכית כפולה, פועל לצמצום מעבר החום בהולכה. זאת, באמצעות שכבת האוויר שבין שתי שכבות הזכוכית.
"בכדי ששכבת האוויר תצליח להאט את מעבר החום לאורך זמן, היא צריכה להיות בעובי של לפחות 10 מ"מ", מפרטת מילס.
"אמנם פתרון זה יקר יחסית, אך עלות ההתקנה הראשונית משתלמת לטווח ארוך, שכן היא חוסכת בעלויות חימום וקירור".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בחלונות של איזה חזיתות כדאי להשקיע במיוחד בחלונות מבודדים?
מילס: "החלונות בהם כדאי במיוחד לעשות שימוש בזיגוג מבודד הם אלו הפונים לכיוונים הזוכים לשמש ישירה בעונת הקיץ. כלומר, בעדיפות הראשונה לבודד פתחים בחזית מערבית או צפון-מערבית. בעדיפות שנייה, מומלץ להשקיע בבידוד של חלונות הפונים לכיוון מזרח".
התקנת חלון עם זכוכית בעלת ציפוי ייחודי: ניתן לבחור בציפוי E-Low ) Emissivity Low). זכוכית בעלת ציפוי זה, מאפשרת חדירה של האור פנימה, אך מצמצמת את חדירת החום.
"הציפוי דק במיוחד, ועשוי משכבות של מתכת (או תחמוצת מתכתית) המשוקעות על גבי הזכוכית", מפרטת מילס. "מחיר חלונות מסוג זה אינו גבוה במיוחד, בהשוואה לחלונות עם זכוכית רגילה".
התקנת ציפוי מסנן קרינה על הזכוכית: פתרון זה זול יותר, ומתאים למי שיש לו חלונות סטנדרטיים והוא מעוניין לשפר את הבידוד שלהם. הוא מונע את הצורך בהחלפת החלונות והזכוכיות.
"הציפויים המוצעים כיום, מורכבים מחומר פלסטי המודבק על הזכוכית באמצעות דבק שקוף", מסבירה מילס. "ההדבקה עצמה אינה מורגשת, והציפוי הופך לחלק אינטגרלי מהחלון.
"הציפויים מוגנים בשכבת הגנה נגד שחיקה וניתנים לניקוי בחומרי ניקוי סטנדרטיים".
האם ניתן לשלב את הציפוי שמצמצם את חדירת החום גם על זכוכית כפולה?
מילס: "בהחלט כן. מאחר וזכוכית כפולה (בידודית) היא למעשה שילוב של שתי שכבות זכוכית, הרי שכל האופציות יכולות להתקיים בה. ניתן לשלב זכוכית עם ציפוי זכוכית E-Low גם בחלון עם זכוכית כפולה".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פרופיל החלון

בישראל, החלונות הנפוצים ביותר הם לא נחשבים לטובים מבחינת יכולת הבידוד שלהם. הם בעלי פרופיל אלומיניום יחיד וזגוגית יחידה, ולכן ערך ההתנגדות התרמית שלהם נמוך.
לטובת הגדלת ערך ההתנגדות התרמית של פרופיל החלון ניתן למשל להתקין פרופיל שצידו החיצוני והפנימי מאלומיניום, וביניהם פרופיל מפוליאמיד שערך ההתנגדות התרמית שלו גבוה.
ניתן גם להתקין פרופיל PVC, העשוי מפולימרים, ואשר אינו מעביר קור או חום.
אפשרות נוספת היא להתקין פרופיל חלון העשוי כולו עץ או פרופיל חלון שצידו הפנימי עץ וצידו החיצוני אלומיניום.
"ערך ההתנגדות התרמית של עץ גבוה יחסית, ואילו האלומיניום מהווה את החלק החיצוני של הפרופיל ותורם לעמידות גבוהה לנזקי השמש ולתחזוקה קלה", מסבירה מילס.
"ואולם, הבחירה הטובה ביותר היא להתקין מראש חלונות עם פרופילים בעל ערך התנגדות תרמי גבוה, אשר ישפרו משמעותית את יכולת הבידוד של החלונות".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חלונות ציר או הזזה?

חלונות ציר הם לרוב אטומים יותר לרוחות מחלונות הזזה, וזאת מכיוון שבחלונות ציר מורכבים אטמי גומי לעומת חלונות הזזה בהן מורכבות מברשות.
"יכולת הבידוד של אטמי הגומי גבוהה באופן משמעותי מהמברשות", מפרטת מילס.
"בנוסף, רצוי להימנע מחלונות הזזה הנעים בתוך כיס בחלל הקיר משום שהם גורעים מן האיטום והבידוד של הקיר".
לסיכום: הפתרון המומלץ ביותר הוא להעדיף ככל הניתן חלונות ציר, על פני חלונות הזזה. הם י היו אטומים יותר לרוחות, ויעילים יותר במניעת חדירת אוויר קר או חם אל תוך הבית.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אל תזלזלו בחשיבות של בידוד ארגזי התריסים החשמליים

גם אם השקעתם בקירות ובחלונות מבודדים, הרי שאתם יכולים להוריד משמעותית את יכולת הבידוד של הקיר אם לא תשקיעו בבידוד של הארגז של תריס הגלילה.
מילס: "ארגז זה, נחשב לנקודת תורפה משמעותית מבחינת הבידוד. לכן, מומלץ להתקין ארגז עם בידוד מקסימלי (שכבת בידוד העשויה מקלקר) ולדאוג לפתחים מינימליים למעבר התריס עצמו".