פרו פלסטינים קוראים לחרם על זארה: הרשת הציגה קמפיין אומנותי לתת המותג זארה אטלייה, עם תמונות שהזכירו לפרו פלסטינים דימויים ממלחמת עזה - ישראל. אחרי ביקורת במדיה החברתית ופנייה לרשות שמפקחת על פרסומות בבריטניה, הפרסומים הוסרו.
הקמפיין של זארה נקרא "המעיל", "The Jacket", והוא מכיל סדרת דימויים של דוגמנית מצולמת על רקע של לבנים סדוקות, פסלים פגומים ולוחות גבס שבורים. בין היתר הוצגה בו בובה מחזיקה בובה עטופה עטיפת פלסטיק לבנה.
2 צפייה בגלריה
הקמפיין של זארה שגרר תלונות
הקמפיין של זארה שגרר תלונות
הקמפיין של זארה שגרר תלונות של פרו פלסטינים
(צילום: מתוך אינסטגרם ZARA)
כיוון שמדובר בזארה אטלייה, זהו פרסום מתוחכם, שפונה לקהל צרכנים עם מודעות גבוהה לדימויים אמנותיים. מבחינת זארה מדובר במיצג אומנותי של סטודיו של אמן עם פסלים לא גמורים ומטרת הפרסום היא אחת בלבד: להראות הכנת בדים בהקשר אומנותי. לגולשים זה הזכיר תמונות של ההרס ברצועת עזה.
אחרי מספר ימים של השתלחויות נגדה הרשת הסירה את כל תמונות הקמפיין, ופרסמה הודעת התנצלות על כך שהיא מתחרטת ושהיה חוסר הבנה בנוגע לקמפיין.
זארה טענה שהקמפיין נוצר ביולי וצולם בספטמבר. לכך ענו גולשים שגם אם הקמפיין לא היה מכוון ואכן נוצר בקיץ, החברה הייתה צריכה לנהוג בשיקול דעת ולגנוז אותו מראש.
"לצערנו כמה מהלקוחות חשו נפגעים מהדימויים האלה, שהוסרו זה מכבר, וראו בהן משהו רחוק ממה שאליו כוון כשיצרנו אותם", כך כתבה החברה בהתנצלות שפרסמה. "זארה מתחרטת על אי הבנה זאת ואנו מדגישים את הכבוד העמוק שאנו חשים עבור כולם".
גם אחרי ההסרה ופרסום ההתנצלות רבים טוענים שימשיכו להחרים את הרשת. חלקם אף טוענים שהרשת ציונית ושהקמפיין מכוון וצפה את ההתקפה על עזה. מיעוטם איימו לפגוע בסניפי החברה.
לעומת זאת על פרסום שנחשד אנטי ישראלי - זארה מעולם לא התנצלה. ב-5 בנובמבר, זארה פרסמה בחשבון האינסטגרם שלה תמונה של דוגמנית בצבעי דגל פלסטין. היא צולמה על רקע דלת אדומה, לבושה מעיל שחור עם שורות אנכיות של פאייטים באופן שמזכיר עיטורים פלסטיניים וסביב צווארה נכרך צעיף ברישול מכוון, באופן שמזכיר מנח של כאפייה, כשצבעו של הצעיף - ירוק בוהק.
2 צפייה בגלריה
זארה
זארה
על התמונה הזאת זארה לא התנצלה
(צילום מסך מהאתר)

למרות תלונות של ישראלים ופרו ישראלים - הצילום לא הוסר, לא הוסבר ולא פורסמה התנצלות. התמונה זכתה לכמעט 250 אלף לייקים בעוד שתמונות בעמוד זוכות בדרך כלל לפחות מחצי ממספר הלייקים הזה.
גם מרקס אנד ספנסר הואשמו בפרסום אנטי פלסטיני לאחרונה. הרשת פרסמה תמונה של כובעים בצבעי ירוק, אדום וכסף בנובמבר, כשהם נשרפים באח. מדובר בקמפיין מבודח לחג הנולד. הרשת טענה שהתמונה צולמה באוגוסט והיא מסמלת חגיגת כריסמס וקידום מכירות של כובעים אמיתיים על פני כובעים עשויי נייר שחובשים בחג. הפוסט הוסר אחרי מחאת פרו פלסטינים שטענו שדגל פלסטין נשרף פה והרשת התנצלה "על כל פגיעה לא מכוונת שנגרמה".