"המצב בוער ואני רוצה לבוא עם הדלי או עם מסוק כיבוי, אבל בצורה האפקטיבית ביותר", כך מתארת מיכל אלמוג, אם חד הורית לתאומים לפני גיוס מגבעתיים, את המוטיבציה שלה להקים אתר מכירתי לפירות וירקות, למרות שהיא בכלל אשת תוכן, שעובדת כשכירה.
"הלכתי לביקור אצל חקלאית ותיקה בת 73, מיכל קאופמן, ממושב אביגדור. היא עושה דיקור סיני. דיברנו - אני על מצוקת יוקר המחייה והיא על מצוקת החקלאים. אותו מטבע - שני צדדים. החלטנו לעשות עם זה משהו, ובדקנו מה המחיר שהחקלאי מוכן לקבל עבור הפרנסה שלו, שהוא כזה שיעזור גם לצרכנים בבית. לאפשר לשני הצדדים מחיר סביר, שפוי, שהוא לא ניצול של החקלאי, שאפשר לקבוע ולומר: that's it. לא שכל שבוע אני כצרכן אמצא מחיר אחר ואתחיל לחשב את הסל שלי מחדש. הצלחנו לגייס חברת לוגיסטיקה, בנינו אתר ויצרנו מבצעים שלא יגרמו לניצול סיטונאי".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
4 צפייה בגלריה
אתר 0990
אתר 0990
מיכל אלמוג ומיכל קאופמן, באתר 0990 שהקימו
(צילום מסך)
השותפה שלה, קאופמן, לא מצליחה להתפרנס רק מחקלאות. היא עובדת גם כמדקרת, דולה ואחות. ביום שהיא ובעלה יפרשו - אין להם דור ממשיך. הילדים לא רוצים להמשיך במקצוע. המדינה לא תומכת לדבריהם בחקלאים ובמקום שהעולם מתכנס לייצור מקומי, ישראל מכוונת דווקא לייבוא. "קאופמן אתגרה אותי", מספרת אלמוג, "והתחלנו לגייס חקלאים. אנחנו רוצות לבנות כוח קנייה שייצור מחיר פיקס או נמוך ממנו ובמקביל ישמור על החקלאים והתגמול שלהם. החלטנו שנמכור הכל ב-9.90 שקלים ומטה לק"ג או ליחידה. 9.90 זה מחיר קליקבייט וגם מחיר אמצע, שכולם יכולים לחיות איתו בשלום. רוב הפריטים באתר זולים ממנו: אם זה בצל, כרוב או גזר שעולים פחות מ-9.90 שקלים בשוק, גם אצלנו הם ימשיכו לעלות פחות מ-9.90".
אתרי אינטרנט בדרך כלל מוכרים יקר יותר מרשתות שיווק. "נכון, והיחס של רשתות השיווק לחקלאים בהתאם. בנוסף, יש פה איכות גבוהה, חלקה איכות ייצוא. החקלאים שבעים מהשיח הזה שצועקים עליהם שהם אשמים ביוקר הפירות והירקות".
4 צפייה בגלריה
מיכל אלמוג ומיכל קאופמן
מיכל אלמוג ומיכל קאופמן
"דיברנו על מצוקת יוקר המחייה ועל מצוקת החקלאים, והחלטנו לעשות עם זה משהו". אלמוג וקאופמן
(צילום: אלבום פרטי)

דמי המשלוח גבוהים - בעתיד יהיה משלוח משותף לכמה משפחות

לפי אלמוג, הן משלחות לרוב חלקי הארץ. "מצאנו חברת משולחים ואנחנו שולחות גם לירוחם ובית חורון. השותפים הלוגיסטיים, החקלאים ואנחנו - כולנו נרתמנו למטרה וחתכנו ברווח, כדי לעשות את התהליך הכי רזה, כדי שהרווח יילך לחקלאים ולצרכנים. 9.90 הוא מחיר אמצע שכולם יכולים לחיות איתו בשלום. רוב האתר מוכר בפחות מ-9.90 ויש פריטים שהם 2 ב-9.90".
יש באתר גם פריטים יקרים מ-9.90 שקלים. "נכון, יש כמה פריטים אקזוטיים שהחקלאים לא יכולים למכור במחיר שמאפשר לנו למכור לצרכנים ב-9.90 שקלים. לכן עליהם עשינו מבצע. אנחנו לא אוהבים מבצעי השני ב-50% כי זה מעודד בזבוז מזון. אז אצלנו בפריטים יקרים יש מבצע הפוך: הראשון ב-9.90. למשל, יש לי שלושה סוגים של ענבים בשלושה מחירים, כשהמבצע יהיה על המארז הראשון שיימכר ב-9.90. כלומר: אם תקני פריט אחד זה מה שתשלמי במבצע: 9.90 שקלים. אם תקני שניים: סוג שני יימכר כבר במחיר מלא, אך המערכת תבדוק מי היקר מבין שניהם ועליו את תשלמי 9.90.
4 צפייה בגלריה
אתר 0990
אתר 0990
אתר 0990
(צילום מסך)
"לצערנו, לא הצלחנו להוריד את המחיר של פטל ופירות נוספים. אני מוכרת מארז ק"ג פסיפלורה בייבי ב-9.90 ופסיפלורה אין לי ברירה אלא למכור ב-15 שקל, שהורדתי ככל הניתן אבל לא יכולתי להוריד ל-9.90. אספרגוס נמכר ב-25.99 שקל אבל זה מחיר נמוך יחסית לפריט הזה. גם תפוח פינק ליידי לא הצלחתי להוזיל. אז יכולתי להוציא פינק ליידי מהאתר אבל לא רציתי שזה יהיה אתר למשפחות נזקקות. רציתי שתהיה האופציה לרכוש במחיר הטוב ביותר".
ומה לגבי דמי המשלוח? "אנחנו גובות 35 שקל שקל דמי משלוח בקנייה מעל 200 שקל. זה כמעט 40% מהעגלה אז זה בהחלט יקר, למרות שעלות המשלוח אחידה לכל הארץ. יחד עם זאת, אפשר לקנות במינימום בסכום הזה 20 פריטים.
"כדי לחסוך בדמי המשלוח, אנחנו עובדים על פורמט של משלוח משותף, לפיו אפשר יהיה לחלוק דמי משלוח בכל מיני צורות. למשל, אנשים יוכלו לרכז הזמנות יחד. זאת לוגיסטיקה מטורפת וכרגע אנחנו מנסים לפתור את זה מבחינה טכנולוגית.
"למרות שעוד לא פתרנו את זה לחלוטין, העלינו כבר את האתר בתחילת החודש, כי כולם כבר חנוקים, כי סוף החופש הגדול, כי החגים. אנחנו רוצות שהאתר יצליח וגם זה יאפשר לנו להוזיל את המשלוח. מאוד קשה לנו עם יוקר המחייה והניצול של החקלאים, אז הכל יקום ויפול על כוח הקנייה. אם יצטרפו אלינו משפחות יהיה לנו כוח קנייה גדול יותר. לקוחות יבינו את גודל השעה, יראו את המחירים, ויבינו שיש להם פה סל קבוע בעלות יחסית קבועה, לא כמו ברשתות עם תנודות קיצוניות".
מאיפה המימון? "אנחנו עושים פה הכל לבד, אין לנו גב כלכלי. יש לנו חברת לוגיסטיקה שתרוויח כשתתחיל לצאת, יש חקלאים שירוויחו כשיתחילו לשווק. כל מה שאפשר לעשות לבד עשינו לבד". לאתר - https://www.0990.co.il

שוקיט: פירות קטנים עולים פחות

גם איציק עטר, מנכ"ל חברת עטרה שרכשה את אתר המכירות שוקיט, מצא דרך שעשויה להוזיל את הסל של צרכניו. יום אחד, עטר עמד מול שני משטחי תפוחים ותכנן ליטול לו פרי לנישנוש. פניו היו מועדות באופן טבעי למשטח עם הפירות הגדולים יותר, כמובן - כי הם נחשבים ליקרים יותר. למרות זאת, הוא הבין שבעצם מתחשק לו פרי קטן., וחשב - אולי יש עוד צרכנים כמוהו. הוא שאל את עובדי החברה, גילה שיש עניין בפירות קטנים והחליט ליישם: מכירה של פירות קטני גודל, שהם איכותיים לא פחות - באופן רציף באתר - זאת היתה המטרה.
4 צפייה בגלריה
פירות קטנים בשוקיט
פירות קטנים בשוקיט
פירות קטנים בשוקיט
(צילום מסך)
"התכוננו לזה במשך חודשים. זה דורש מימון ויכולת לעמוד בזה לאורך זמן, שלא יהיה מחסור בגדלים. ההבדל במחיר לצרכן הוא של עשרות אחוזים. באגס יש הבדל של 18%, בתפוח 40%, באפרסק 57%, בשזיף 28% ובנקטרינה 47%. בהמשך יהיו מחירים שונים גם לגדלים שונים של בננה ופירות חורף. נמשיך במכירה כי יש לזה היענות מטורפת. כבר מכרנו למעלה מ-1.5 טונות פירות קטנים מאז שיצאנו לדרך בתחילת החודש. מבחינתנו זה מענה לביקוש וזה עוד מהלך נגד יוקר המחייה. בעבר יצאנו במארזים כדי להוזיל ירקות ופירות.
"אנחנו לא יכולים למכור במחירי הפסד כמו הרשתות כי אני צריך שהחקלאי יקבל תמורה ראויה שלוקחת בחשבון את עלויות הגידול שלו ואת הרווח הנאות שלו, ומצד שני אני צריך לחשוב על הלקוח שיהנה ממחיר תחרותי וסחורה איכותית טרייה וטעימה. אנחנו גם סיטונאים וגם חקלאים. אנחנו מבינים מה זה לזרוע ולא לדעת בכמה תמכור את הפרי. אז אני בא לחקלאי ואומר לו, 'תן לי את כל העץ: גם את הפירות הקטנים וגם את הגדולים'. זה מקל עליו אבל למרות שאני מיטיב איתו, רשתות עדיין הן הלקוחות המועדפים, כי הן קונות מאסות גדולות".
צרכנים חושבים שפרי קטן הוא פחות איכותי, כמו בצבא. "בצבא מוכרים זנים זולים, זה לא דומה בכלל. אני לא מוכר בשוקיט זנים עם פגמים או סוג ב' או פירות שנראים 'מכוערים' אבל טעימים. לא. אלה פירות באיכות גבוהה, שנראים טוב והם פשוט קטנים. המיזם בא להגיד לציבור: פרי גדול הוא לאו דווקא יותר טעים. למשל, תפוחים יותר קטנים הם יותר מתוקים. בנקטרינה הפוך. המחיר נקבע על ידי גודל הפרי על העץ. יש פרי שקיבל פחות מים ויש פרי שקיבל יותר מים, לעולם הם לא יהיו באותו גודל.
"חוץ מזה שהפערים בין תפוח בקוטר 7 או בקוטר 6 נעים בין 30% ל-60% במחיר לקילו, כלומר, חוץ מזה שזה יותר זול, יש אנשים שבכלל מעדיפים את הגודל הקטן. לי יותר קל לאכול פרי קטן, אני לא אוהב לשבוע מפירות, אני רוצה את זה בתור נשנוש. הורים לילדים שרוצים לשלוח עם הילד פרי לביה"ס - פחות מתאים להם פרי גדול כי אנחנו מכירים את זה שהם נותנים ביס, שמים בצד ואחרי זה לא רוצים לגעת בזה. בפירות קטנים זה כמעט לא קורה.
"הציבור צריך לדעת מה קיים ולשנות את הרגלי הצריכה. יש פרי ב-17.90 שקל לק"ג ויש את אותו פרי ב-8.90 שקל לק"ג, רק בגודל קטן יותר, ואתה יכול לבחור. ההבדל הוא אך ורק בגודל. זה גם חינוך שוק וגם תפיסה צרכנית. אם אתה רוצה לארח ולהציג קערת פירות אז הפירות לא חייבים להיות גדולים, הם יכולים להיות יפים וטריים".

פירות קטנים ואיכותיים מגיעים למסעדות. בירקות: הגדול דווקא זול יותר

לאן הפירות האלה מגיעים ואיך הם נמכרו עד היום? אם האיכות נמוכה: אפשר לראות אותם לעיתים בחלק מרשתות הדיסקאונט ולפעמים בחוץ אצל הירקן. פירות באיכות גבוהה מגיעים לשוק המוסדי - מסעדות, מלונות, בתי קפה. "הם הגיעו למנה שלך במסעדה", מסביר עטר.
"כשאת רואה אגס חתוך יפה בסלט את בכלל לא יודעת שזה אגס בקוטר קטן יותר והוא יהיה טעים מאוד. השפים קונים ממני כסיטונאי פירות קטנים כי הם צריכים שזה יתאים לעלות המנה - הם לא מתפשרים על האיכות והטעם של התפוח, והם לא יקבלו תפוח מכוער או עם נקודות".
למה זה לא קיים בסופר? פרי בגודל גדול ובגודל קטן? "כי רשת קמעונאית קונה מהחקלאי רק מה שמתאים לה לסופר. אני לא. אני בתור סיטונאי מגיע לחקלאי ואני בא לו כמו משיח. אני אומר לו 'תקשיב, אני רוצה את כל העץ'. הפירות הקטנים, הגדולים, הבינוניים - לכל מוצר יש מחיר. יש לנו כמה רמות מחירים למוצרים כי יש לנו מה סוגי לקוחות. יש לקוח אחד שהוא בית אבות שרוצה לשים את הפלפל במרק, יש לי מפעל שטוחן פלפל למחיות ולרטבים ויש לי את השף שרוצה טעם עז ואת הקמעונאי שיושב בלב ת"א ורוצה סופר פרימיום. אני מחזיק את כל הרמות וכיוון שיש לי גם ערוץ סיטונאי אני יכול למכור בו כמה גדלים. סופר לא יכול להעמיד כמה רמות גודל של מוצר. אין לו מקום".
למה פרי גדול הוא יותר יקר? "בגלל ביקוש. זה אותו פרי, אותו טעם, אותו עץ, אותו זן, לרוב אותה מתיקות, אותם ערכים תזונתיים - רק טיפה יותר קטן. המחיר נקבע על ידי הפופולריות של הפרי על העץ: אם היה לי יותר פרי מהקוטר הגדול על העץ, אז המחיר שלו לא היה פרימיום. אגב, יש מדינות בעולם שזה ככה. גם אצלנו זה ככה, אבל בירקות: למשל בצל ענק היא בצל זול יותר כי יש יותר ממנו. מלפפון גדול הוא זול מקטן. בירקות זה הפוך מפירות: הגדול נחות יותר.
"היינו צריכים להיערך לזה לוגיסטית. עשינו הכל כדי שתהיה לפרי הקטן אותה טריות, כדי שהפרי יהיה קראנצ'י ורענן באמצעות שמירה על שרשרת הקירור מרגע הקטיף בשיא המהירות, עד שהמוצרים מגיעים אל הלקוח הביתה. זאת תורה בפני עצמה שהמערך הלוגיסטי שלנו יודע לפתור, עם ניסיון של 30 שנה בחקלאות".
ועדיין לעיתים קרובות אתם יקרים יותר מסופר. "רמת המחיר נקבעת לפי האיכות של הפרי, רמת הניקיון שלו: בלי נגעים וכתמים, ההומוגניות של הפרי וכמובן הזנים. אצלנו הכל איכותי יותר".