לאחר שנתוני הביטוח הלאומי העלו כי הורים רבים לא בוחרים מסלול בתוכנית "חיסכון לכל ילד" במהלך חצי השנה מיום הולדתם, ולכן הכסף עובר לברירת המחדל שהיא קופת גמל בסיכון נמוך - שתספק גם ככל הנראה תשואה נמוכה יחסית בסוף התקופה, ובהמשך להצעת חוק בנושא, הודיעה היום (שני) רשות שוק ההון על תיקון במסלול ברירת המחדל בתוכנית, שמטרתו ליצור חיסכון התחלתי של עשרות אלפי שקלים לילד/ה עם הגעתם לבגרות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

1 צפייה בגלריה
שטרות של שקלים
שטרות של שקלים
התיקון מאפשר הגדלה של תוחלת סכומי החיסכון המצטברים בתוכנית חיסכון לכל ילד
(צילום: shutterstock)

"להגביר את שוויון ההזדמנויות"

תוכנית "חיסכון לכל ילד" הושקה ב-2017 במטרה לספק לילדים בישראל חיסכון ארוך טווח שבו יוכלו להשתמש כשיהפכו לבוגרים.
במסגרת התוכנית מופקדים מידי חודש 52 שקלים מכספי המדינה לתכנית חיסכון בבנק או בקופות גמל - וזאת בנוסף לקצבת הילדים. בידי ההורים אפשרות לוותר על 52 שקלים נוספים מקצבת הילדים ולהפקיד גם אותם לתוכנית החיסכון.
מנתוני הביטוח הלאומי שפורסמו לפני כשלושה חודשים, עולה כי מינואר 2017 עד לסוף 2021 הועברו כספים ל-4,021,516 תוכניות חיסכון בסכום כולל של 15.2 מיליארד שקל, כאשר 22% מהחסכונות נמצאים בבנקים ו-78% בקופות גמל. מתוך התוכניות הפעילות במהלך 2021, ב-2,330,367 (65%) נבחרה תוכנית חיסכון על-ידי ההורים וב-1,245,312 (35%) נבחרה תוכנית חיסכון על-ידי המוסד לביטוח לאומי. בדומה לאשתקד, רק ב-36% מהתוכניות לילידי 2021 נבחרה תוכנית חיסכון על-ידי הוריהם עד לסוף שנת 2021 (33% ב-2020).
עד לינואר 2017 ברירת המחדל אמרה שלילדים עד גיל 14 נבחרה קופת גמל באופן מקרי ולילדים בגילאי 15- 18 נבחר הבנק בו משולמת קצבת הילדים להוריהם. לאחר מכן ועד לדצמבר 2019, השתנתה ברירת המחדל באופן הבא: אם הורי הילד בחרו בעבר עבור ילד אחר במשפחה במסלול השקעה בבנק הרי שעבור ילדם החדש ייבחר אותו הבנק. בכל מקרה אחר נבחר מסלול השקעה בקופת גמל בסיכון מועט. מינואר 2020 ברירת המחדל בוצעה לפי ההגדרות הבאות: לילד ראשון נבחרה קופת גמל בסיכון מועט. לילד שני ואילך, שהוריו בחרו בעבר עבור ילד אחר במשפחה במסלול השקעה בבנק הרי שעבור ילדם החדש ייבחר אותו הבנק ואם הם בחרו בעבר בקופת גמל, אזי עבור ילדם החדש תיבחר אותה קופת גמל באותו מסלול.


בחוזר שפרסמה היום הבהירה רשות שוק ההון, כי "בעת האחרונה בוצעה עבודת מטה במסגרתה בוצעה השוואה בין סכומי החיסכון העתידים לעמוד לרשות החוסכים בהגיעם לגיל 18 לפי המסלולים ברמות הסיכון השונות המוצעים בחיסכון ארוך טווח לילד, וכן בוצעה השוואה בין מספר ההורים הבוחרים באופן פעיל במסלול השקעה עבור ילדיהם, לבין מספר הילדים המצורפים למסלול ברירת מחדל וזאת בשים לב לכך שמדובר בחיסכון של 18 שנה לכל הפחות.
"מהנתונים עולה כי על מנת להביא להגדלת סכומי החיסכון הצבורים במועד משיכת כספי החיסכון, באמצעות השאת תשואות גבוהה יותר על ההפקדות המתבצעות לחיסכון ארוך טווח לילד, יש מקום לתיקון ההסדרה הקיימת ושינוי מסלול ברירת המחדל. לפיכך, במטרה להגדיל את סכומי החיסכון המצטברים בתוכנית חיסכון לילד ואת שוויון ההזדמנויות במעבר לחיים הבוגרים והניידות החברתית בישראל מוצע לשנות את מסלול ברירת המחדל בו תנהל החברה המנהלת את חיסכון במקרה שבו ההורה לא בחר מסלול השקעה אחר במקומו כך שבמקום מסלול לחוסכים המעדיפים סיכון מועט הוא יהיה מסלול לחוסכים המעדיפים סיכון מוגבר".
בנוסף צוין, כי "על מנת להקל על קשר שוטף ורציף בין החברה המנהלת לבין ההורה, מוצע לאפשר להורים המצרפים את ילדיהם לקופת חסכון לכל ילד באופן פעיל, להסכים כי המוסד הביטוח הלאומי יעביר לחברה המנהלת שנבחרה את כתובת הדואר האלקטרוני ומספר הטלפון הנייד שלהם. הברת המידע לחברה המנהלת תעשה בכפוף הוראות כל דין, לרבות הוראות חוק הגנת הפרטיות, והחברה המנהלת תשתמש בפרטי ההתקשרות לצורך מסירת הודעות להורה בהתאם לחוזר זה ולא תבצע כל שימוש בפרטי התקשרות שהתקבלו מהמוסד לביטוח לאומי לביצוע פעולות שיווקיות, ובכלל זה מכירת שירותים או מוצרים להורה".