למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה השבוע בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד בנק הפועלים. זאת, בטענה כי קיים הסדר למתן ריבית בחשבון עו"ש הנמצא בזכות הקיים בבנק, אותו הבנק לא מציע לכלל ציבור הלקוחות ואותו הבנק מסתיר מכלל הלקוחות או מרובם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
בבקשה נטען, כי בנק הפועלים מפעיל סוגי פיקדון אוטומטיים שיש בהם כדי להעביר כספים עודפים מחשבון העו"ש כאשר הוא ביתרת זכות לפיקדון, לצבור עליו ריבית ולהחזירו לעו"ש אוטומטית בעת הצורך. עוד נטען כי הבנק מסתיר כלים אלו מלקוחות, לא מגלה להם אותם אקטיבית ומונע מהם עקב כך שימוש בהם. "תובענה זו, הדנה בתחום הצרכנות הפיננסית, מבקשת לשים קץ לנוהג פסול אשר השתרש אצל בנק הפועלים, בו הוא מותיר סכומים גבוהים בעו"ש בחשבונות הלקוחות, נהנה מהם ולא משלם בגינם ריבית. בכך הבנק מנצל את תמימות לקוחותיו ואי הבנתם ו/או את אי יכולתם לפעול בצורה מתאימה, וכן פועל בחוסר הוגנות, מטעה ומסתיר, וכתוצאה מכך מעלה את רווחיו שלא כדין ופוגע בלקוחות", נטען.
1 צפייה בגלריה
בנק הפועלים
בנק הפועלים
בנק הפועלים
(צילום: אביב גוטליב)
המבקשים טוענים באמצעות עוה"ד יצחק אבירם ושחר בן מאיר כי "אין מדובר בענייננו רק בהחלטה שלא לתת ריבית על יתרות זכות. מדובר במצב חמור מכך: מתברר, כי לבנק יש מנגנון וכלי הנקרא "פר"י אוטומטי" או "פר"י מגן", שלפיו הוא פועל באופן אוטומטי, מעביר את יתרת הזכות מחשבון עו"ש המתנהל אצלו לפיקדון, עליו הבנק כן משלם ריבית, והבנק מתאים את הפיקדון להתנהלות בחשבון, ע"י שחרור של חלק ממנו לפי הצורך כאשר יורדת היתרה בעו"ש.
"מתברר כי מנגנון זה וכלי זה, אשר קיים בבנק, מוסתר על ידו ואינו ידוע, אינו מפורסם ברבים, ומוכר רק ליודעי ח"ן. בכך, מונע הבנק מכלל הלקוחות שלו ריבית זכות על יתרת זכות בחשבון. יובהר מראש כי המבקשים טוענים כי הבנק היה מחויב לפעול אקטיבית ולא רק לפרסם את דבר קיומם של כלים אלו, אלא גם ליידע את הלקוחות בדבר המנגנון, יתרונותיו וחסרונותיו ולהציע להם אותו מראש, בעת הפעלת החשבון, ובכל עת במצב בו קיימות יתרות זכות בחשבון שאינן מועברות לפיקדון או כאשר הלקוח כן מבצע הפקדת פיקדון מסוג אחר. הבנק פעל ופועל בצורה מודעת להסתיר מנגנון וכלי זה ומונע הטבה זו מלקוחותיו במכוון".
עוד נטען כי המבקשים מנהלים במשך זמן רב חשבונות בבנק הפועלים. לעיתים יש בחשבונות יתרות זכות גדולות. "הם לא מקבלים ריבית על יתרת זכות זו, ולא נערכת כל פעולה של זיכוי או אפשרות זיכוי בריבית זכות לעניין היתרות הללו בחשבונם. המבקשים לא ידעו ולא שמעו ולא נאמר להם על ידי הבנק דבר לגבי פיקדון אוטומטי ולו היו יודעים על כך היו עושים זאת בוודאות ובשמחה", נטען.
אחד מהמבקשים מציין כי הוא מנהל חשבונות רבים בבנק הפועלים בהיותו יועץ פיננסי. לטענתו, התברר לו מלקוח שלו כי יש דבר כזה שנקרא פר"י אוטומטי. זאת הייתה הפעם הראשונה שהוא שמע על כך. בעקבות כך פנה המבקש אל פקידת הבנק וביקש להקים בחשבונותיו האישיים ובחברה בבעלותו פר"י אוטומטי. "אז התברר למבקשים כי רב הנסתר על הגלוי ולא רק כי דבר לא מתפרסם, גם פקידי הבנק לא יודעים הכל על הפיקדונות האוטומטיים ואיך מבצעים אותם".
עוד נטען במסגרת הבקשה כי "העולם השתנה בשנה האחרונה והסביבה העסקית השתנתה. גם אם לבנק לא הייתה חובה כאמור בעבר, עד לפני שנה וקצת, כאשר סביבת הריבית הייתה נמוכה וריבית הפיקדונות שאפה לאפס ואף עמדה על כ-0.01 אחוז בפר"י בבנק הפועלים. אז לא היה טעם ממשי בהפקדת פיקדון יומי. אך מעת שהחלה הריבית לעלות, באפריל 2022, ומעת שהבנק החל בפועל להציע ולתת ריבית טובה יותר וטובה יחסית על פיקדונות יומיים, ובוודאי ריבית שהיא טובה משמעותית מאשר ה-0% ריבית שבעו"ש, וריבית שמייצרת כסף אמיתי, גם מכך במיוחד נוצרה חובה על הבנק לבוא ולהתריע בפני הלקוחות כי עדיף כי יפקידו את הכספים בפיקדון כלשהו, לפחות פיקדון יומי, ובוודאי במקרה כאמור ליידע אותם ולהציע להם את הפיקדונות האוטומטיים" .
מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם הומצא לבנק, ולכשיומצא הבנק יתייחס אליו בערכאות המשפטיות המתאימות".