החרם הטורקי על ישראל בעקבות המלחמה בעזה מתפוגג? במכתב שיצא הבוקר (חמישי) מטעם רשויות המכס הישראליות ליבואנים ויצואנים במשק נמסר על הקלות משמעותיות מצד משרד המסחר הטורקי בנושא.
"משרד המסחר הטורקי מודיע על הקלות זמניות לייבוא וייצוא בין טורקיה לישראל, במטרה לסייע למפעלים טורקים להתמודד עם ההשפעות הכלכליות של החרם הטורקי, ולאפשר להם לעמוד בהתחייבויות קודמות להספקת טובין", נכתב בלשון ההודעה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אוניה של חברת צים
אוניה של חברת צים
מכולות
(צילום: shutterstock)
יש לציין כי ההקלות הן נכון לעכשיו זמניות, ואישור מיוחד להמשיך ולפעול מול הטורקים יינתן לשלושה חודשים בלבד. "על הספקים לפנות למשרד הכלכלה הטורקי לקבלת אישור", נכתב בהודעה.
אז מי זכאי להקלות?
  • מפעלים מטורקיה שעבדו בעבר עם לקוחות ישראליים
  • מפעלים מטורקיה בעלי קשר עסקי וחוזים מוכחים עם גורמים ישראליים
  • מפעלים שייצרו מוצרים מיועדים לישראל, אך טרם הצליחו לשלוח אותם
ברשויות המכס הישראליות מסבירים שוב כי ההקלות הן זמניות ועלולות להשתנות: "יש לעמוד בקריטריונים שנקבעו על ידי משרד המסחר הטורקי. מומלץ לעיין בהודעות הרשמיות של משרד המסחר הטורקי ולהעבירם לספקים לקבלת מידע נוסף".
ההערכה בענף הבנייה היא שמדובר רק בסחורות שכבר הוזמנו מראש. בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מסרו השבוע שעל המדינה לבטל את התלות בתחום זה בטורקיה על ידי עידוד יבוא ממקומות נוספים וחשוב יותר, עידוד ייצור כחול לבן.
לאחר ההודעה, שק החוץ ישראל כ"ץ, תקף את נשיא טורקיה: "ארדואן נסוג, והלקח ברור: אסור להיכנע לאיומים של דיקטטור. ארדואן נסוג וביטל רבות ממגבלות הסחר, והלקח הוא ברור: אסור להיכנע לאיומים של דיקטטור, וחייבים לייצר אלטרנטיבות ולא להיות תלויים באיש האחים המוסלמים שבכל רגע יכול לעצור את הכל".
שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר, מסר כי "כפי שהערכנו, המשבר הלאומי עם טורקיה של ארדואן סביר שיהיה זמני וגם המשבר הנוכחי מוכיח זאת. בזכות עבודה מאחורי הקלעים מול המגזר העסקי בטורקיה, שהפעיל מצידו לחץ על ממשלת טורקיה, הוסרו חלק מהמגבלות מול המגזר העסקי בישראל. אנחנו נמשיך ונקדם שיח ענייני מול הגורמים השונים בכדי לשמור על נתיב המסחר מול הטורקים. מי שיוקר המחייה חשוב לו, לא יכול לוותר על יבוא סחורות מטורקיה. אנחנו מאמינים שהזמני יהפוך לקבוע וגם המשבר הנוכחי יהיה מאחורינו".
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר כי "ישראל צריכה להגיב בחריפות לאמברגו הטורקי. ההקלות של ארדואן הן אחיזת עיניים. מדובר בהפרה חמורה של הסכם הסחר החופשי והיא לא יכולה לעבור ללא תגובה. טורקיה הוכיחה שהיא מדינה עם הנהגה לא אחראית ושונאת ישראל, בד בבד, יש למצוא חלופות ארוכות טווח לטורקיה. שכן ארדואן לא שינה שום מדיניות, אלא רק נכנע ללחץ של כמה יצואנים טורקים שנתקעו עם סחורה לישראל.
"זה רק מוכיח שמתחילת המשבר, ממשלת ישראל הייתה צריכה להגיב בחריפות להחלטת האמברגו ולא לצאת חלשה מול הטורקים. אם היינו מגיבים בחריפות מלכתחילה, ארדואן היה מבין בעזרת מנהיגי הקהילה העיסקית בטורקיה שהניסיון לפגיעה בנו יפגע בו יותר והמצב לא היה מתדרדר כפי שהתדרדר. כעת הפתרון הראוי היחידי הוא לפתח חלופות למסחר עם טורקיה, כך שלא נהיה תלויים- לא ביבוא ולא ביצוא- במדינה שעוינת לישראל. אני קורא לשרי הכלכלה והתעשייה והאוצר שלא להתבשם מההודעה הטורקית ולפעול באופן הדדי ומיידי להטלת היטלים מתאימים על היבוא מטורקיה".

במשרדי החוץ והכלכלה מחפשים פתרונות

בתוך כך, התקיים היום (ה') מפגש משותף של אגף כלכלה במשרד החוץ ומינהל סחר חוץ באגף כלכלה עם ראשי נציגויות ונספחים מסחריים במספר מדינות יעד בנוגע למשבר עם טורקיה.
המפגש נועד לסייע למגזר העסקי במציאת חלופות לייבוא מטורקיה. בדיון הונחו נציגויות משרד החוץ ונספחויות משרד הכלכלה לאתר ולמפות חברות וארגונים שיספקו מוצרים חלופיים למוצרים המיובאים מטורקיה במחירים תחרותיים, על מנת לשמר על יציבות המחירים במשק תוך שמירה על אספקה רציפה.
בין היתר, ברמה האופרטיבית, הצוותים נערכים לשיגור משלחת למספר מדינות המהוות פוטנציאל מוחשי כחלופות לייבוא חומרי גלם ומוצרים, שעד כה יובאו מטורקיה. הכוונה היא למצוא פתרונות ארוכי טווח שיפחיתו משמעותית את התלות בייבוא מטורקיה.
"טורקיה מייצרת משבר לצורך האינטרסים הפנימיים והפוליטיים שלה ובדרך היא פוגעת פגיעה אנושה בכלכלתה וגורמת לעצמה הפסדים של מיליארדי דולרים כל שנה", נמסר ממשרד הכלכלה. "ההשלכות למשק הישראלי לא יהיו משמעותיות לאורך זמן אם השוק הפרטי ישכיל להתנתק מהייבוא מטורקיה ולעבור לחלופות שקיימות לייבוא מארצות אחרות יציבות וידידותיות".
בדיון סוכם, כי משרד הכלכלה יקצה סכום ראשוני של 5 מיליון שקל לסיוע ליצואנים בפעולות שיווק ואיתור שווקים חלופיים ליצוא. באשר ליבוא, הרגולטורים עוסקים בסיוע לחלופות יבוא וייצור מקומי לרבות ע״י הקלות רגולטוריות ושחרור חסמים.
במישור התגובות פועלים משרדי החוץ והכלכלה ביחד עם יתר הגופים הבינ״ל ובערוצים משפטיים בתגובה להפרות של הסכמי הסחר בין טורקיה לישראל והפרת עקרונות סחר החוץ של ה-WTO. בנוסף מתקיים שיח מול יצרניות הרכב הבינלאומיות למציאת פתרונות חלופיים לייבוא מכוניות המיוצרות בפעלי היצרניות בטורקיה.

ההתייקרות כבר החלה

כזכור, בשבוע שעבר טורקיה הודיעה כי היא אוסרת כל יבוא וייצוא של סחורות לישראל וממנה בעקבות מלחמת חרבות ברזל, זאת עד להפסקת אש בין הצדדים. עוד קודם לכן הודיעה ממשלת טורקיה על בלימת יצוא לישראל של 54 סוגי סחורות, עיקרם בתחום הבנייה. הנזק היה אמנם משמעותי ומיידי, אולם בעיקר לתחום הנדל"ן והתשתיות.
הייבוא הישראלי מטורקיה מסתכם בשנה בסכום גבוה במיוחד של כ-5.5 מיליארד דולר, והיצוא הגיע ל-1.5 מיליארד דולר. היבוא מטורקיה כולל עשרות תחומים, ובעיקר בבנייה: ברזל, אלומיניום, מלט בכמויות גדולות, זכוכית, מכונות, עגורנים, פלסטיק, גומי, מוצרי איטום, צינורות וגם שלל אביזרים לדירות. מדובר גם בתוצרת חקלאית רבה, מינרלים, אבנים ומתכות יקרות, יהלומים, מוצרי חשמל כמו מכונות ומייבשי כביסה, ומאות מוצרים בתחומים שונים שלא יגיעו לישראל מטורקיה בקרוב.
התייקרות במוצרי הגלם כבר החלה בשבוע שעבר: חברת כנען סנטר, ספקית מוצרי בנייה ושיפוץ, הודיעה ביום שלישי האחרון, עוד לפני הכרזתו האחרונה של ארדואן, כי בעקבות ההכרזה על החרם בחודש שעבר, היא תייקר את מוצרי בידוד צמר זכוכית (חומר המשמש לבידוד בעת בניית קירות גבס) בשיעור של כ-20% בתחילת החודש. בשיחה עם ynet סיפר קבלן בתחום המגורים כי ספקית הברזל שמולה עם עובד העלתה את מחיר הברזל ב-300 שקל.
במקביל, חברת רב בריח כבר הכריזה על התייקרות מוצרים שונים, בהם דלתות ביטחון, מנעולים וכו', בשיעור של 3%-8%. שמואל דונרשטין, מנכ"ל ובעל השליטה בחברה, אמר ל-ynet כי "הסיבה העיקרית לעליות היא עלייה עולמית במחירי חומרי הגלם - האלומניום שהתייקר ב-6 החודשים האחרונים ב-15%, ולצדו גם פליז, פלדה ומתכות נוספות. גם שער הדולר עלה ומחיר התובלה - ההובלות מסין שנאלצות לעקוף את הים האדום התייקרו, האינפלציה ועוד. הפעם האחרונה שהעלנו מחירים הייתה לפני 18 חודשים, לא ניתן היה להימנע כעת מהתייקרות נוספת, ואנחנו עדיין סופגים חלק גדול מהעליות".
הילה ציאון השתתפה בהכנת הכתבה