לי מוזר, מייסדת ושותפה מנהלת בקרן הון הסיכון אנד וונצ'רס (AnD Venturer), מוטרדת מאוד בימים אלה. ולא רק היא. "כל נורות האזהרה בוהקות גם אם לא מרגישים את זה ממש עכשיו", היא אומרת. "חבריי ואני, שמהווים חלק מההייטק, מהקטר של המדינה, מודאגים מאוד ממה יהיה. המהלכים הפוליטיים, שמשפיעים על המישור הבינלאומי, עלולים להשפיע על העבודה שלנו פה. הדבר הכי טוב שקרה להייטק הישראלי ב-30 השנים האחרונות הוא שהממשלה נתנה לו לצמוח. הממשלה לא הפריעה, הזרימה כספים, וחווינו צמיחה מטורפת. אנחנו מקווים שכל זה לא ייפגע. שיגיעו למתווה שלא יסכן את מה שאנחנו עושים". הדברים נאמרים כמובן ברקע המהפכה המשפטית המבריחה חלק מהמשקיעים מכאן החוצה ומעוררת חשש בקרב משקיעים מבחוץ להיכנס לכאן.
אתם נערכים אחרת לאור המציאות הזו או מסתכלים מהצד ומקווים שיעבור זעם? "חברות הייטק ישראליות תמיד נערכות לחו"ל וליום שאחרי, עם ובלי משבר. אין חברה ישראלית שגדלה ולא פותחת סניף בינלאומי, בסוף כולם רוצים להגיע לשוק הגדול, וזה לא השוק הישראלי. ואז מעבירים כספים. האמירה של עינת גז, המייסדת של פאפאיה גלובל, שהיא מוציאה החוצה את כספי החברה מישראל, לגיטימית לחלוטין בעיניי. יש לה את הזכות ואפילו את ההכרח להגן על החברה שלה. לגבינו? כרגע אנחנו משקיעים בחברות ישראליות והכסף מהרווחים שלנו נכנס לישראל. עם זאת, תמיד מסתכלים החוצה, וזה יהיה יהיר ודורסני מצידי להגיד משהו אחר. כרגע, אנחנו כאן".
5 צפייה בגלריה
לי מוזר
לי מוזר
( צילום: אנד ונצ'רס)

השקעה עם ערכים

מוזר הקימה את אנד וונצ'רס דווקא במרץ 2020, בתחילת משבר הקורונה, כשהיא בת 34 ואם לתינוקת כבת שנתיים ובחודש השמיני להריונה עם בתה השנייה. היא עשתה זאת יחד עם רועי גבע גלסברג, מייסד ומנהל לשעבר של תוכנית האצת הסטארט-אפים הגלובלית של גוגל, ואריאל כהן, מנהל מוצר בכיר באמדוקס לשעבר. שנה לאחר מכן הם גייסו כ-30 מיליון דולר להשקעות, ובימים אלו השלימו גיוס של 65 מיליון דולר להשקעה בחברות תוכנה. "לקרן לא גדולה, שמשקיעה בהשקעות מוקדמות, זה סכום מאוד יפה", אומרת מוזר. "השלמת הגיוס אומרת, שקיבלנו את אמון המשקיעים. הם הבינו שיש פה משהו אחר, ששווה להשקיע בנו".
מה זה אותו משהו אחר? למה שישקיעו בכם? "אנחנו עושים דבר שטרם נעשה כאן. בנינו שתי חברות, שמשקיעות בחברות תוכנה. לצד קרן אנד וונצ'רס הוקם מתחם 'הסטודיו'. מדובר בהשקעה של עד 200 אלף דולר בסטארט-אפים קטנים לפני ההשקעה הראשונה שלהם, כדי שיצלחו את 'גיא ההריגה' שמתקיים אצל רוב הסטארט-אפים בשנה הראשונה שלהם. החלטנו להשקיע את דמי הניהול של הקרן בצוות. יש לנו 11 עובדים, בהם איש כספים ואיש פיתוח עסקי ומנהל 'סטודיו'. בניגוד לקרנות הון סיכון מוקדמות, שלוקחות את דמי הניהול הביתה ולא משקיעות בקרן עצמה, אנחנו משקיעים את הכסף הזה בצוות. אנחנו נכנסים למיזם בשלב מאוד מוקדם. אין הרבה קרנות, שמוכנות להשקיע בסטארט-אפים שעדיין אין להם הכנסות".
איך זה עובד בשטח? "אנחנו יוצרים קשר אישי ובונים ביחד עם היזמים את החברה, מתמודדים ומלווים אותם בגיוס ההון, גיוס עובדים ולקוחות, באפיון מוצר ובניית הטכנולוגיה. אנחנו נותנים מעטפת ליזמים, שטרם יכולים לעמוד על הרגליים, כדי שיקדישו את עצמם לסטארט-אפ שלהם בלי דאגות ראשוניות. שלא יעבדו מהמוסך של אבא או מהסלון, אלא יהיה להם משרד ואנשים מלווים, שיעזרו להם להפוך את החלום למציאות. בסוף הדרך, כשחברות אלו יעשו אקזיט או יצאו להנפקה, גם אנחנו וגם המשקיעים שלנו נרוויח. יש פה גם ערכים. זה לא רק לתת כסף לסטארט-אפ, אלא לתת ערך ליזמים. אנחנו גם מהווים לתפקיד, שיש, בעיניי, לאנשים בעמדות כוח. עליהם לקדם את החברה הישראלית ולא להשקיע רק במשהו מוכר. לתת הזדמנות לכאלו שרוב הדלתות סגורות בפניהם, ובין היתר גם ליזמים מהפריפריה".
5 צפייה בגלריה
לי מוזר
לי מוזר
מייסדי אנד וונצ'רס: רועי גבע, לי מוזר ואריאל כהן
(צילום: אנד ונצ'רס)

פגישה גורלית

היא נולדה וגדלה בירושלים. בצבא שירתה כמדריכת טיולים, ולאחר השחרור טיילה בארצות הברית ובקנדה. לאחר שסיימה תואר ראשון באוניברסיטת ת"א וקורס מורי דרך, היא הדריכה קבוצות נוער וקבוצות "תגלית", והייתה שותפה להקמת עמותת מסע ישראלי ("מבראשית").
הנקודה הבאה שסימנה על מפת חייה הייתה עבודה עם מייקל אורן, שגריר ישראל בארה"ב בשנים 2013-2009. "מצעירותי חלמתי להיות בפוליטיקה. את מייקל הכרתי היכרות שטחית, והחלום לעבוד איתו ניכר בי. לקראת סיום התואר הראשון שלי פניתי אליו והוא לא ממש ענה. אז פניתי אליו באמצעות הבן שלו, שהכרתי טוב יותר, ולאחר תהליך של חצי שנה מימשתי את החלום. הייתי בת 22, כשנכנסתי לתפקיד ראש המטה שלו. הייתי שם בתקופה מרתקת של נתניהו ואובמה".
כבחורה צעירה הספיקה לפגוש בבית הלבן נשיאים וראשי מדינות ועבדה מול סנטורים וחברי קונגרס. ובזמן שעסקה באסטרטגיה והסברה, מבלי כוונת תחילה, הגיעה אליה ההארה. "זה קרה במהלך פגישה עם סנטור בכיר", היא מספרת. "במהלך השיחה התחלנו לדבר על יכולת הטכנולוגיה לשנות חיים של אנשים, ששם התחיל להתבשל אצלי העניין בהייטק".
5 צפייה בגלריה
לי מוזר
לי מוזר
לי מוזר עם הבוס שלה לשעבר מייקל אורן (מימין) ורון פרושאור
(צילום: פרטי)

בתום ארבע שנים, עם חזרתו של אורן לישראל, חזרה גם היא. "הייתה לי שנה קשה", היא מודה. "הייתי בת 26, וחזרתי למציאות של לנחות על קרקע לא קלה, לאחר ארבע שנים על גג העולם. שנה שלמה חיפשתי את עצמי מחדש ואז נזכרתי בשיחה עם אותו סנטור. הבנתי שזו המטרה שלי. להקים קרן השקעות בתחום הטכנולוגיה".
סימנה ושעטה אל המטרה, גם הפעם באמצעות קשרים וחיבורים בין אישיים, שתמיד יכולים לסייע. "ידידה חיברה אותי אל מייסדות קרן ההון סיכון iAngels, הוד מויאל ומור אסיא, והתחלתי לעבוד אצלן. התחלתי בבניית מחלקת קשרי משקיעים, המשכתי כסמנכ"לית בתחום, ובהמשך הפכתי גם לשותפה. במקביל סיימתי לימודי תואר שני במינהל עסקים. ואז החלטתי לצאת לעצמאות".
אלא שתוכניות לחוד ומציאות לחוד, כי במרץ 2020 החל משבר הקורונה. "הוד ומור ואני נפרדנו בתחילת מרץ. הייתי בהיריון בחודש שני. ואז, הגיעה הקורונה והעולם נסגר. נשארתי בלי עבודה, רק עם רעיון גולמי של מה אני רוצה לעשות, והעולם סביבי קרס. זו הייתה תקופה מפחידה. העולם שלי התנהל באמצעות דברים גדולים ממני, ובתחילה לא ידעתי מה לעשות".
בהמשך כבר ידעה. היא יצרה קשר עם גבע גלסברג, אותו הכירה באמצעות בעלה. "גבע חזר לישראל לאחר שש שנים שעבד בגוגל ארה"ב, והתחיל להיפגש עם אנשים. נפגשנו ויצאנו לדרך עם מצגת ושיחות זום עם משקיעים. במרץ 2021 כבר גייסנו סכום ראשוני בסך 30 מיליון דולר".
היית בהריון כשהקמתם את הקרן. "נכון. את אלכס, בתי השנייה, ילדתי בזמן הזה, כששבועיים לאחר הלידה כבר הגעתי למשרד איתה. השותפים שלי עזרו לי לאחר הלידה עם התינוקת, כשהייתי מגיעה איתה לעבודה. באותה תקופה וגם היום הרבה מהשיחות של גיוס ההשקעות לקרן ועם המשקיעים, נעשות בלילה, בזום".
תני לי דוגמאות של חברות תוכנה שהשקעתם בהן לאחרונה. "ludeo, ו-vinesight, onebeat. רק לאחרונה התחלנו תהליך השקעה באפליקציית המשלוחים האאט (HAAT), שיוסדה ע"י ד"ר חסן עבאסי, שמאפשרת לתושבי הפריפריה להזמין משלוחי אוכל למקומות שאין בהם תשתית, וגובה עמלה מופחתת מהמסעדות. האפליקציה כבר פועלת בכ-50 מקומות בפריפריה בישראל ותחל לפעול גם במרוקו. לודאו, שמשחקת בעולם הגיימינג, פיתחה פורמט שיתופי. כבר בתחילת הדרך שלנו השקענו בסטארטאפ, שפיתח פלטפורמה דיגיטלית לחיבור של הקהילה הגלובלית של גיימרים. הבנו שזה צורך אמיתי. וינסייט נותנת פתרון לעולם של רעילות ברשת ופייק ניוז, ומציעים לגופים מסחריים, ממשלות וגופים פוליטיים, לנתב ולנטר את הפרסום השיקרי עליהם ברשת, כשזה רק מתחיל. כל ההשקעות האלו שלנו כבר מוכיחות את עצמן".
5 צפייה בגלריה
לי מוזר
לי מוזר
"שבועיים לאחר הלידה כבר הגעתי למשרד איתה". עם אחת מבנותיה
(צילום: פרטי)

"על כל 'כן', קיבלתי 20 'לא'"

תחום ההון סיכון הוא תחום מורכב, יחסית, בתוך ענף ההייטק. הקרנות מתמקדות בשלבים שונים בחיי סטארטאפ מתחומים שונים, לכל קרן יש אסטרטגיה משלה, באיזו חברה להשקיע ובאיזו דרך בישראל. בישראל, נכון להיום, פועלות לפי הערכות כ-300 קרנות הון סיכון. קרן ההון סיכון הראשונה, "קרן אתנה", הוקמה בישראל ב-1985, ולאחריה נוספו לתחום שחקניות נוספות, כשהמפורסמות שהחלו להכניס לתודעה את התחום הן, בין היתר, פיטנגו, כרמל, גיזה ו-jvp. מלבד זה יש קרנות הון סיכון זרות, שמשקיעות בחברות ישראליות. בסה"כ מדובר בגיוסים של עשרות מיליארדי דולרים.
מגיעים אליכם צעירות וצעירים עם עיניים לוהטות ומיזמים, שנראים להם ככאלו שישנו עולם. אתם בוחנים ואומרים 'לא'. כמה זה קשה להוציא להם את הרוח מהמפרשים? ולפעמים, יש להניח, אתם טועים בשיפוט. "ראשית, זה אכן קשה. עם זאת, יש גם דרך להגיד את ה'לא'. לא אחת אנחנו מייעצים להם לעבור עוד דרך ולחזור אלינו בשלב מאוחר יותר, לעיתים אנחנו מייעצים להם לחשוב יחד לאן לקחת את המוצר, וללכת לעבוד עליו מחדש. אכן, יש שחוזרים לאחר שעשו עם עצמם עבודה ואנחנו מתחילים איתם מחדש. אני זוכרת את עצמי בתקופה הראשונה בתחום. על כל אחד שאמר לי 'כן', 20 אמרו לי 'לא'. אנחנו רואים 100 חברות בחודש ומשקיעים בחברה אחת בחודשיים. 20 חברות מתוך 1,000 נכנסות בשנה לפורטפוליו".
הקשר בין קרנות הון סיכון לנשים הוא עגום ועצוב. מתוך ה-300 קרנות בישראל פחות מ-10% הן נשים מנהלות או שותפות. אמנם לפי האג'נדה, קרנות ההון סיכון מטיפות לגיוון, אבל שיעור הנשים אצלן הכי נמוך מכל ענפי ההייטק. "לאורך כל הקריירה שלי, לא נתתי להיותי אישה להשפיע. עוד בוושינגטון למדתי להיות אישה יחידה בין גברים וגם הכי צעירה. מעולם לא הרגשתי שונה מהם. אני עקשנית ויודעת שגם אם קשה, צריך להתעקש, וזה יצליח. צריך לשמור על קשרים בין-אישיים טובים, לא להתייאש אם שומעים 'לא', ולזכור שגם אם שומעים תשובה שלילית ממשקיעים, אפשר לחזור אליהם כשהמוצר מתקדם. הדלתות תמיד יכולות להיפתח שוב. חשוב לדעת להתחבר עם אנשים ולדעת לדבר מול קהל, ולהביע במדויק את מה שרוצים. במקביל כמובן שאני לא מתעלמת מהתפקידים הנוספים שלי בחיים, כשמדובר במשפחה. אני מגדלת את שתי בנותיי, ולבעלי יש ארבעה ילדים מנישואים ראשונים. יש התפעלות מהדור שלנו, הנשים המודרניות, שמצליחות לעשות גם וגם וגם. ככה זה צריך להיות. את כל זה אני מנסה להעביר לבנותיי מגיל צעיר, שיבינו שהן יכולות לעשות כל מה שהן רוצות".
יש חלום לחזור לפוליטיקה? "כרגע אני בעולם של ההון סיכון, מובילה את החברה שלנו ואת התעשייה, זה הבייבי שלי. עם זאת, העולם הפוליטי עדיין קורץ לי. מי יודע? גם אם זה לא נראה כרגע באופק, אולי יום אחד אחזור אליו, כדי לשנות דברים".