ההגרלה הרביעית של תוכנית "דירה בהנחה", שקידם שר הבינוי והשיכון היוצא זאב אלקין, יוצאת היום (רביעי) לדרך – רגע לפני השבעת הממשלה מחר. על פי דיווח של משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י), יוגרלו כ-6,000 יחידות דיור מוזלות ב-13 יישובים: ירושלים, אשדוד, חיפה, יהוד-מונסון, רמלה, קדימה-צורן, אופקים, שדרות, נהריה, נוף הגליל, אלקנה, קרני שומרון ועמנואל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ההרשמה להגרלה, האחרונה במסגרת הממשלה היוצאת, תינעל ביום ראשון הבא (8.1.2023). במשרד השיכון מציינים כי ניתן להנפיק אישור זכאות להרשמה עד יום ראשון הקרוב, בפתח השנה האזרחית החדשה (1.1.2023), ולאחר מכן לא יהיה ניתן להנפיק אישורים עד לסגירת ההרשמה להגרלה. תוצאות ההגרלה צפויות להימסר לזוכים במהלך חודש ינואר.
2 צפייה בגלריה
פרויקט בנייה של מחיר למשתכן בראשון לציון
פרויקט בנייה של מחיר למשתכן בראשון לציון
פרויקט בנייה
(ענר גרין)
ל-ynet נודע כי באופקים יוגרלו 2,077 דירות; בחיפה 1,638 דירות; בשדרות 663 דירות; באשדוד 428 דירות; ביהוד-מונסון 370 דירות; בהתנחלות החרדית עמנואל 325 דירות; בקדימה-צורן שבאזור השרון 261 דירות; בנהריה 240 דירות; בנוף הגליל (לשעבר נצרת עלית) 205 דירות; ברמלה 160 דירות; בירושלים יוגרלו 56 דירות בלבד; ביישוב אלקנה 36 דירות; ובקרני שומרון יוגרלו 12 דירות מוזלות. בסך הכול מדובר ב-6,471 דירות חדשות בהנחה.
נזכיר כי בהודעה שפרסם משרד השיכון בחודש שעבר, דווח כי במהלך חודש דצמבר תיפתח ההרשמה להגרלה שצפויה לכלול כ-9,000 יחידות דיור, ובתחילת החודש הדיווח התייחס ל-7,000 דירות. כעת, כאמור, שוב חלה ירידה במספר הדירות המוזלות שיוגרלו בהגרלה הרביעית.
במענה לשאלת ynet השיבו במשרד כי שאר הדירות שנגרעו מההגרלה הנוכחית נדחו להגרלה החמישית, שמתוכננת בחודש מרץ. זאת, כמובן, בהנחה ששר השיכון המיועד, יצחק גולדקנופף מיהדות התורה, ימשיך לקדם את תוכנית הדיור המוזל. ההערכות הן כי תוכניות דיור מוזל ימשיכו להיות מקודמות במשרד הבינוי והשיכון, שכן ישנם לא מעט מכרזים כאלה על המדף.
הסיבה לדחייה נעוצה, ככל הנראה, בעובדה שחלק מהקבלנים שזכו במכרזים לא יספיקו לשלם למדינה את הסכומים הראשוניים עבור הקרקעות. כך למשל, בהגרלה השלישית היו אמורות להיות כ-3,500 יחידות דיור מוזלות, כפי שדיווח משרד השיכון לפני החגים, אולם בזמן אמת צומצם המספר ל-3,300 דירות. בכל מקרה, כמות הדירות בהגרלה הנוכחית אמורה להגדיל במעט את הסיכוי לזכייה לעומת ההגרלה הקודמת.
הזכאים להירשם להגרלה הם חסרי דירה בעלי אישור זכאות בתוקף. כפי שהיה בהגרלות קודמות, באפשרות הזכאים להירשם לשלוש ערים, ולכלל ההגרלות בערים אלו. כמו כן, אין חשיבות למועד ההרשמה להגרלה. על פי נתוני המשרד, למעלה מ-21 אלף משקי בית כבר זכו השנה באפשרות לרכוש דירה בהנחה, במסגרת הגרלות של תוכניות שונות לדיור בר השגה ובסך הכול בשנת 2022 אמורים לזכות בהגרלות כ-30 אלף משקי בית.
חשוב לציין שהזוכים לא מקבלים דירה מוכנה אלא זוכים בזכות לרכישת דירה בפרויקט חדש שטרם נבנה. קבלנים שזוכים במכרזי המדינה, ובהם דירות מוזלות, מקדמים את הליכי התכנון והרישוי מול הרשות המקומית - וכאשר הפרויקט קרוב לקבלת היתר בנייה, מוזמנים הזכאים להירשם ולבחור את הדירות הרלוונטיות. על הזוכים נאסר למכור את הדירה בה זכו למשך 5 שנים מיום קבלת המפתח או 7 שנים מיום הזכייה בהגרלה, אולם ניתן להשכיר אותה.

"עוד 45 אלף דירות בהנחה – אם השר החדש לא יעצור זאת"

השר אלקין מסר: "במקביל לצעדים להרחבה דרמטית של מספר שיווקי הקרקעות ל-100 אלף יחידות דיור בשנה, שהגענו אליהם בשנים 2021-2022, היה ברור לנו שחייבים להחזיר גם את תוכניות הדיור בהנחה לזוגות הצעירים, על מנת שיתנו להם אפשרות לרכוש דירה כבר עכשיו בהנחה של מאות אלפי שקלים על חשבון המדינה. לאחר הפסקה של שנתיים, החזרנו את ההגרלות של משרד הבינוי והשיכון. בשנה הבאה, בעקבות התוכניות שהותנעו בחודשים האחרונים, המשרד יצליח לייצר עוד 45 אלף דירות בהנחה, זאת בהנחה ששר הבינוי והשיכון החדש לא יעצור זאת. למעשה, בשנים 2022-2023 כ-75 אלף זוגות צעירים מתוך סך של כ-120 אלף שמשתתפים בהגרלות יזכו באפשרות לקנות דירה בהנחה".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, הוסיף: "עם תחילת השנה האזרחית החדשה, אלפי משקי בית נוספים יזכו לרכוש דירה בהנחה משמעותית, ולהתחיל את 2023 ברגל ימין. ההגרלה הקרובה היא המשך ישיר לכלל הצעדים והמהלכים שקידם המשרד בתקופה האחרונה, בהם שבירת שיאים בהתחלות הבנייה ובמספר השיווקים שנה שנייה ברצף. מדובר בנתונים שלא נראו שנים ארוכות בענף הנדל"ן, קידום מכרזים בדיור להשכרה ארוכת טווח, הסרת חסמים מול רשויות מקומיות וחתימה עמן על הסכמי גג. אני יודע כי העבודה עוד רבה, אבל אני יכול לומר בבטחה שהתהליכים שעשינו וקידמנו בתקופה האחרונה יראו פרי כבר בתקופה הקרובה".
מנכ"ל רמ"י, ינקי קווינט, ציין: "ההגרלה הרביעית, החותמת את שנת 2022, תאפשר לעוד אלפי משפחות ליהנות מדירה מוזלת בעשרות אחוזים ממחירי השוק. רק אתמול נסגרו מכרזי מחיר מטרה לאלפי יחידות דיור בראשון לציון, יבנה, נתיבות, פתח תקווה, נוף הגליל, חיפה, באר יעקב ועוד, אשר יקנו דירות מוזלות לאלפי משפחות. רמ"י תמשיך לפעול כפי שפעלה בשנתיים האחרונות להגדלה מואצת של היצע הקרקעות למגורים, ולמציאת פתרונות מוזלים ומגוונים לטובת משפחות וצעירים שעדיין אין בבעלותם דירת מגורים".
פורסם לראשונה: 12:26, 27.12.22