שני נושאים עיקריים מדאיגים את אזרחי ישראל בחודשים האחרונים - הביטחון שלנו ומצבנו הכלכלי. אם היו מי שסברו שלפחות נושא אחד, מצב חשבון הבנק שלנו והמחירים בסופר, יפנה את מקומו לענייני הביטחון בלבד - טעה.
נתוני האינפלציה שהרימה ראש, ושאותם פרסמה הערב (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יחד עם מחירי הדירות שחזרו לעלות, לא מבשרים טובות למשקי הבית בישראל.
אחרי חודשים קשים, עם שירות מילואים ארוך של מאות אלפי ישראלים, כאשר מפונים רבים טרם חזרו הביתה, ובעת שבעלי עסקים רבים בגבול הצפון מצויים על סף פשיטת רגל - האינפלציה שכבר החלה להתמתן בימי המלחמה, שבה לעלות בקצב מהיר.
1 צפייה בגלריה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
(צילום: רויטרס /Ronen Zvulun/File Photo)
עליית מחירים בגובה 0.6% בחודש אחד זהו שיעור גבוה מאוד, כאשר התייקרויות רבות עוד לפנינו. רק היום התבשרנו שמחירי מוצרי החלב יטפסו ב-1 במאי. גם מחירי המים צפויים לעלות בקרוב והאמברגו הטורקי על חומרי הבנייה ייקר עוד את מחירי הדירות. אלה אמנם לא כלולים בחישובי מדד המחירים לצרכן, אולם מההתייקרות המחודשת הזאת לא ניתן להתעלם, כאשר גם שכר הדירה ממשיך לטפס.
במצב הדי עגום הזה רק נגיד בנק שיכור יפחית את הריבית במשק בחודש הבא, לאחר שנמנע מלעשות כן בשתי ההחלטות האחרונות, כולל בשבוע שעבר. גם אחרי ארבע כוסיות של ליל הסדר, פרופ' אמיר ירון לא צפוי להפחית את הריבית במשק.
זאת ועוד, שבינתיים עלה גם מדד המחירים בארה"ב ובכך עלתה שם האינפלציה מחדש לשיעור שנתי גבוה יחסית של 3.5% שלא יאפשר בקרוב הפחתות ריבית בארה"ב. הבנק המרכזי באירופה נמנע גם הוא בסוף השבוע האחרון מהפחתת הריבית למרות הרגיעה המסתמנת באינפלציה ביבשת - מה שכמובן משפיע גם כן על ההחלטה בנוגע לריבית בארץ.

הפגיעה - בעיקר בשכבות החלשות

ההתייקרויות בחודש מרץ, כמו בכל החודשים האחרונים, יפגעו בעיקר בשכבות החלשות. במשקי הבית האלה יכולים חלק מהעובדים בשכר מינימום לפחות להתנחם בעובדה ששכרם עלה החודש ב-308 שקלים.
כך יוכלו לפי שעה, בעשירונים הנמוכים ביותר, לממן את עליית מחירי ההלבשה וההנעלה, דווקא בחודש שבו היו אמורות להתחיל כבר מכירות סוף העונה, וגם את שכר הדירה העולה והמשכנתאות שבינתיים ההחזרים להן לא מוזלים.
בימים קשים כאלה טוב הייתה עושה הממשלה אילו התערבה בייקור מיסי הארנונה, שעלייתם הנוספת תאושר בקרוב, ובהחזרת סבסוד המס על הדלק. ממשלה חכמה, בעת קשה, יכולה הייתה גם לסבסד את מחירי החלב ולמנוע בימים האלה את התייקרותם, כאשר מוצרי החלב ייקרו בעיקר את סל הצריכה של האזרחים העניים יותר.
אילו נהגה הממשלה כך, יכולה הייתה מחד להפחית את הוצאות משקי הבית ויחד עם זאת לגרום לאינפלציה לא לפרוץ את היעד שקבעה הממשלה לשנה כולה, שהרף, העליון שלו הוא 3%. אולי אז יוכל גם הנגיד להקל מעט על נוטלי ההלוואות ובעיקר המשכנתאות ולהפחית את הריבית בראשית הקיץ.