בשיתוף אתר "המקצוענים"
המזגן הביתי שלכם קפא? לא תמיד מדובר בתקלה, ותוכלו להפשיר את המזגן בעצמכם. לכן, לא חייבים למהר להזמין טכנאי מיזוג. הנה כל מה שכדאי לדעת, רגע לפני שהחורף חוזר בשבוע הבא.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)

מהם הסימנים שמעידים על כך שאחד מרכיבי המזגן קפא?

לא תמיד ניתן לראות פיזית את סימני הקרח על רכיבי המזגן. לפני שאתם ממהרים להזמין טכנאי מיזוג, יש כמה דברים שתוכלו לעשות בעצמכם בשביל לפתור את הבעיה. כאמור, לא תמיד מדובר בתקלה, אלא פשוט במצב שנובע מהפרשי טמפרטורה גבוהים במהלך החורף. במצב זה, תוכלו פשוט להפשיר את המזגן ולהמשיך ליהנות ממנו.
למזגן העילי יש שני חלקים: יחידה חיצונית (מעבה) ויחידה פנימית (מאייד). איך יודעים לאתר את מקור הבעיה לבד? אלו הסימנים.
היחידה החיצונית של המזגן קופאת: אם אתם מתגוררים בבית פרטי, הגישה ליחידה החיצונית קלה, נוחה ובטוחה יותר ולכן קל יותר לראות את הצטברות הקרח על המעבה או על צינורות הגז שמזרימים גז מהמאייד למעבה. אם הצינורות מכוסים בקרח, הדבר יכול בהחלט להעיד על כך שהמעבה קופא ובנוסף גם על סיכוי גבוה למחסור בגז במזגן.
מה עושים? לפני הכל, דעו שלא בהכרח מדובר בתקלה, בייחוד אם זה קורה בשיא החורף. בשל הפרשי טמפרטורות בין האוויר המחומם לאוויר הקר שיוצא דרך המעבה ולאוויר הקר בחוץ נוצרת לחות. זו, הופכת לקרח שמצטבר על גבי המעבה.
בדגמים מסוימים של מזגנים עיליים (מסוג אינוורטר), יש חיישן שמזהה את הקרח ומעביר את המזגן עצמאית למצב של הפשרת המעבה.
אם אתם מתגוררים באזורים קרים במיוחד בישראל, אל תמהרו לחשוב שמדובר בתקלה, אלא במצב טבעי שמתאים לעונה הקרה.
איך מפשירים לבד את הקרח שהצטבר על המזגן?
אם אין לכם חיישן הפשרה אוטומטית, כל שתצטרכו לעשות הוא להעביר את המזגן למצב קירור (למרות שקר ממילא), ובכך לאפשר פעולה הפוכה שבה נפלט אוויר חם לכיוון המעבה. ממש כפי שקורה בקיץ כמחוץ ליחידה החיצונית יש אוויר חם שנפלט, בעוד שאוויר קר נכנס אל תוך הבית.
היחידה הפנימית של המזגן קופאת: אם בזמן שהמזגן כבוי הוא מטפטף אל תוך הבית, זה יכול להעיד על מצב שבו הקרח נמס. זה יכול להיות מאוד מעצבן אם זה קורה על פרקט עץ או בקרבת שטיח. סימן נוסף שהוא שהמאייד פולט פתיתי קרח אל תוך הבית. לא מסוג חוויות השלג שהייתם רוצים לחוות בתוך הבית.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)
לפני שאתם ממהרים להזמין טכנאי, תוכלו תחילה לנקות את הפילטרים של המזגן. לעתים, זה יפתור את הבעיה, אם הסוללה עדיין לא לגמרי נסתמה. אחרת, זה יכול להעיד גם על תקלה של מחסור בגז.

באילו מקרים תצטרכו להזמין טכנאי מיזוג?

אם יש מחסור של גז במזגן: ככלל, לא אמור להתרחש מחסור בגז, שכן מדובר במערכת סגורה. ואולם, אם בשל התקנת מזגן רשלנית יש מחסור בגז, ניתן לעתים לפתור את הבעיה באמצעות מילוי שלו. אם יש דליפת גז, מילוי גז לכשעצמו לא יפתור את הבעיה, ויש צורך לאתר את מיקום הדליפה ולתקן אותה.
כמה אמור לעלות התיקון: מילוי גז למזגן יעלה בין 300 ל-400 שקל, תלוי בסוג הגז הנדרש בהתאם לדגם שברשותכם. מילוי גז למזגן מדגם חדש דווקא יעלה פחות, בשל העובדה שהוא ידידותי יותר לסביבה מהגז שהיה בשימוש בעבר, ולכן מחירו זול יותר.
אם מילוי הגז לא יעזור, דעו שהבעיה תחזור על עצמה. במקרה זה, דעו שאיתור ותיקון דליפת גז נחשבים לעבודה מורכבת מאוד ולכן אינה כלכלית. למרבה הצער, סביר להניח שתצטרכו לרכוש מזגן חדש במקום.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)
אם סוללת המאייד נסתמה: אם לא ניקיתם את הפילטרים למשך מספר חודשים, ייתכן שגרמתם לסתימה של סוללת המאייד. במצב זה, כשהסוללה סתומה אין תנועה של אוויר במזגן. ואז, כמו במצב של מחסור בגז, הדבר גורם למאייד ואף לצינורות הגז החיצוניים לקפוא.
במקרה זה, יש צורך בניקוי מקצועי של סוללת המזגן שעולה בין 400 ל-500 שקל, בממוצע, ויכולה להגיע גם לכ-700 שקל עבור מזגנים של 3 וחצי כוח סוס.
נצלו כמובן את הגעת הטכנאי גם לניקוי הפילטרים. אחרת, ניקוי פילטרים יעלה לכם בנפרד בסכום של דמי ביקור טכנאי: 250-350 שקל כולל מע"מ.
אם הזמנתם אותו לצורך פעולה אחרת, לא נהוג לגבות תוספת על ניקוי הפילטרים, אלא זה חלק מהשירות הכולל שאמור להינתן לכם במסגרת הגעתו.