אם היו לי עוד 4,000 מכשירים הייתי מוכר גם אותם", אומר תומס וייס, מנכ"ל קרשר ישראל, שייבא לקראת פסח שואב ושוטף רצפה מדגם חדש, ומכר 4,000 יחידות ממנו בתוך פחות מחודש, ב-1,890 שקל היחידה, לא פחות. "מדובר בתופעה עולמית. הביקוש לשואבים השוטפים עצום. היצרן לא מצליח לעמוד בביקושים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
האם הדור החדש של השואבים השוטפים, המשוכללים יותר, שאכן שוטפים באופן יסודי ולא רק מנגבים כמו מכשירי הדור הקודם – ושהופכים ערב פסח לטרנד – יחליף את המטאטא ומקל הספונג'ה וייצור קטגוריה חדשה בשוק? קרוב לעשרה מכשירים חדשים כאלה הושקו בארץ לקראת פסח. בדקנו שלושה מהם. שניים מהם רובוטיים, מצוידים באפליקציה ומאפשרים לבצע את מלאכת הניקוי גם כשאתם מחוץ לבית. אחד הוא שואב מוט אלחוטי ויתרונו בהפעלה הפשוטה.
4 צפייה בגלריה
שואבי אבק שוטפים
שואבי אבק שוטפים
שואבי אבק שוטפים
(צילום: יח"צ)

כל אחד מהמכשירים נמסר לשלושה בתים לניסיון. הרובוטיים הופעלו על רצפות קרמיקה, פרקטים, רצפות רגילות ושטיחים. שואב המוט נבדק על כל סוגי הרצפות ובמדרגות, אך לא בשטיחים כי איננו מיועד להם. את כולם איתגרנו גם בניקוי כתמים של קטשופ, בוץ, מיץ ענבים וקפה שהתייבשו, וכן בשאיבת לכלוכים שפיזרנו ובהם אורז, פירורים, עלים זעירים, שיער וחול.
עקרון הפעולה של השואבים הרובוטיים זהה, והם לא מייתרים את הצורך בשואב אבק כשצריך שאיבה יסודית. יש אפשרות להשתמש בהם שלא דרך האפליקציה, אבל אז האופציות דלות מאוד. לפני הפעולה הראשונה הם ממפים את השטח ומתאימים את עוצמת הניקוי לסוג השטח ולרמת הלכלוך שבו.

המנצח: KARCHER FC7 - ציון 8.3

מחיר: 1,890 שקל. אחריות: שנה. משך הטענה: 45 דקות. זמן עבודה לפי היצרן: 45 דקות. לאיזה שטח מספיק: 135 מ"ר. נפח 2 המכלים: מים נקיים 400 מ"ל, מלוכלכים 200 מ"ל. מבחן התפעול: 8.5. מבחן האפליקציה: אין אפליקציה. מבחן הניקוי: 8.5. מבחן הרעש: 7.5.
4 צפייה בגלריה
שואבי אבק שוטפים
שואבי אבק שוטפים
(צילום: יח"צ)
למה כן: מתפקד כמטאטא-על, בלוויית שטיפת רצפה וקרצוף. לא נותרו כתמים. הפעלה ידידותית ופשוטה. נוסע ללא כל מאמץ. מאפשר לנקות מתחת לספות וכורסאות נמוכות. יפה, נוח לניקוי ולאחסון, טוב גם למשימות קטנות.
למה לא: מכלי המים קטנים, ובמיוחד של המים המלוכלכים. לא מחליף שואב אבק, כי לא מתאים לשטיחים. נדרשת הקפדה ומיומנות במילוי אחר ההוראות כדי שהמים לא יישפכו. עלון ההוראות בעברית גרוע – אותיות קטנות, הפניה לאיורים לא קיימים. ספרון ההוראות באנגלית שמצאנו באונליין כולל 296 עמודים. גם הסרטונים ביוטיוב לא תמיד ברורים. אנא הנגישו.
שורה תחתונה: תוספת למי שרוצים בית נקי כל הזמן ומוכנים לשלם.

החכם והיקר: Dreame Bot W10 - ציון 8

מחיר: 4,490 שקל (ביבוא של קריסטלינו). אחריות: שנתיים. משך הטענה: 6 שעות. זמן עבודה לפי היצרן: 3 שעות. לאיזה שטח מספיק: 250 מ"ר. נפח המכלים: 4 ליטר כל אחד. מבחן התפעול: 8. מבחן האפליקציה: 8.5. מבחן הניקוי: 8.5. מבחן הרעש: 6.5.
4 צפייה בגלריה
שואבי אבק שוטפים
שואבי אבק שוטפים
(צילום: יח"צ)
למה כן: מסתובב בבית כמו גמד קטן ויכול בקלות לכל הלכלוכים היבשים על כל סוגי הרצפות. גלגלים מסיביים. מצליח בקלות לעבור מרצפה לשטיח ולהפך, להיכנס לממ"ד עם הפרש גובה, לעבור על חוטי חשמל ואפילו על רגלי מתכת של כיסאות. מתחבר למכשירים חכמים אחרים בבית. יתרונו על פני ה-Yeedi הוא במיפוי העשיר של השטח ובתכנון הניקוי, בהצגת המפה באפליקציה ובשליטה באפליקציה. יודע לשמור על ארבע מפות לאזורים שונים (למשל למפלסים שונים). חשוב לתת לו את הזמן למיפוי ראשוני כדי למקסם את יכולותיו. ברוב המקרים חוזר הביתה לתחנת העגינה בצורה מדויקת וטובה ומנקה את עצמו. משך העבודה והשטח בין טעינה לטעינה – הגדולים ביותר. יש שליטה קולית, אבל באנגלית, ולא תמיד ניתן להבין מה הוא אומר
למה לא: יקר להחריד. לא מתמודד עם כתמים קשים של קטשופ או מיץ ענבים שהתייבשו, מורח אותם יותר מאשר מנקה. אסור להשתמש בו כשיש נוזלים על הרצפה. לא מוצלח למשימות קטנות. לא מתמודד עם לכלוך רב ועמוק בשטיחים. רועש מאוד בזמן משיכת המים הנקיים וריקון המלוכלכים. לא מתאים לשימוש במדרגות.
שורה תחתונה: החלטה שלכם אם להשקיע סכום כה גבוה במכשיר מעולה שמחליף רק מטאטא וסמרטוט, או לחכות לדור הבא, עם שיפורים ובמחיר הגיוני יותר.

המאכזב: Yeedi - ציון 7

מחיר: 2,999 שקל (ביבוא רונלייט). אחריות: שנה. משך הטענה: 5-4 שעות. משך עבודה לפי היצרן: שעתיים וחצי. לאיזה שטח מספיק: 110 מ"ר. נפח 2 מכלים: 3.5 ליטר כל אחד. מבחן התפעול: 7. מבחן האפליקציה: 7. מבחן הניקוי: 7.5. מבחן הרעש: 6.
4 צפייה בגלריה
שואבי אבק שוטפים
שואבי אבק שוטפים
(צילום: יח"צ)
למה כן: מתמודד יפה מאוד עם ניקוי רצפות שגרתי ועם לכלוכים יבשים. בשאיבה על שטיח הגדיל את העוצמה מעצמו. מאתר שטיחים כדי לא להתיז עליהם מים. כשהמברשות מלוכלכות הוא חוזר לבסיס ומנקה אותן. האפליקציה ברורה יותר מזו של ה-Dreame. יש שליטה קולית, אבל באנגלית, ולא תמיד ניתן להבין מה הוא אומר.
למה לא: לא נוח להטעין באמצעות האפליקציה. אצל אחד הנסיינים זה נכשל ואצל נסיין שני זה הצליח רק אחרי מספר ניסיונות. המכשיר שולח עצמו להטענה שוב ושוב גם אחרי שהסתיימה הטענה. נתקע מול שטיחים עם פרנזים, חוטי חשמל ובסיסי כיסאות ולכן מחייב סילוק מכשולים. שאיבת אורז דרשה השלמת טאטוא ושאיבה. רועש בזמן שאיבת המים והריקון. בכתמי קטשופ ובכתמים שמקורם בנוזלים נוטה למרוח. המיפוי בסיסי ונעשה כל פעם רק לאזור שבו הוא נמצא, ולא לכל השטח, ללא התייחסות נכונה למכשולים או לאזורים שמחוץ לתחום. פעמים רבות תעה ברחבי הבית במקום לחזור לטעינה. אין אפשרות מעקב באפליקציה אחרי נתיב הניקוי.
שורה תחתונה: כשישתפר נבחן שוב את כדאיות ההשקעה.