בשיתוף אתר "המקצוענים"
בין אם יש לכם מתלה כביסה או לא, בשלב מסוים תצטרכו להחליף את החבלים שלו בשל בלאי.
פעולה זו קלה יחסית לביצוע, ואינה מחייבת הזמנה בעל מקצוע אם יש לכם כבר תשתית מוכנה בבית, גישה נוחה ובטוחה למתלה הכביסה וסבלנות ללכת לקנות את האביזרים המתאימים הדרושים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: אתר המקצוענים)
אם אתם מעדיפים להזמין הנדימן, כדאי שתצברו כמה תיקונים קטנים בבית שאתם דוחים זמן רב מפאת חוסר יכולת לבצע אותם בעצמכם, חוסר זמן או מחסור בחומרים ובכלי עבודה מתאימים.
כך, המחיר הגלובאלי הכולל שתשלמו יהיה זול משמעותית מאשר אם תזמינו אותו לביצוע עבודה אחת בלבד.

עושים זאת בעצמכם? אלו השלבים

התקנת מתלה הכביסה: בשלב ראשון יש לקבע את מתלה הכביסה אל הקיר. חשוב לעשות זאת עם ברגי ג'מבו, שנחשבים לעמידים יותר ומסוגלים לשאת משקל רב לאורך זמן. מגבות וסדינים רטובים שוקלים הרבה מאוד, אז אל תזלזלו בצורך לעגן את המתלה בצורה בטוחה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
חיבור הגלגלות: אם כבר יש לכם מתלה קיים, יהיה צורך רק בשחרור ההברגה של סט הגלגלות ומתיחת חלבים חדשים במקומם. סביר להניח שבשל העלות הנמוכה יחסית של סט הגלגלות, תרצו להחליף גם אותם, ולא רק את החבלים.
חשיפתם לשמש או ללחות (סמיכות לחדרי הרחצה הלחים), גורמת להם להחליד מהר יחסית. אם הברגים מחלידים כבר, הם יתפרקו בקלות יחסית.
אם יש גם על המוטות כבר שכבת חלודה, מומלץ לשייף אותה עם נייר שיוף ולרסס עם ספריי צבע נגד חלודה.
לא כדאי לוותר על הגלגלות, שכן הן מאפשרות מתיחה טובה יותר של החבל מאשר קשירה שלו אל המוטות, והן ייעודיות למטרה זו.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
חיתוך החבלים: מדדו את המרחק שבין כל זוג גלגלות, וחתכו חבל באורך כפול. כלומר, אם רוחב מתלה הכביסה הוא מטר, חתכו לכל זוג גלגלות חבל באורך של שני מטרים, והוסיפו 20 ס"מ נוספים.
השחלת החבלים: כעת, השחילו את חבלי הכביסה בין כל זוג גלגלות, ותנעלו אותם בעזרת תופסן פלסטיק שלרוב מגיע כחלק מהסט. בצעו קשר נוסף בקצוות, בכדי להבטיח שכל חבל מחוזק היטב משני הצדדים.
בדקו שהחבלים אכן מתוחים היטב, שכן אם יהיו רופפים לא יוכל לשאת את משקל הכביסה ויקרסו מטה במרכז, מה שיגרום לכביסה להחליק עם כיוון השיפוע או ליפול לגמרי מהחבל.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מזמינים הנדימן? מה לבדוק איתו מראש

האם יש צורך גם בהתקנת המתלה: החלפת החבלים במתלה קיים היא פעולה פשוטה שכל הנדימן יוכל לבצע. ואולם, התקנת מתלה היא פעולה מורכבת יותר, בייחוד אם מדובר במתלה כביסה בבית פרטי. לכן, חשוב שתוודאו איתו מראש אם זה סוג העבודה שהוא מבצע, האם יש לו ניסיון בכך ואת החומרים וכלי העבודה המתאימים.
התקנת מתלה כביסה בבית משותף, לרוב נחשבת להתקנה קלה יותר. אם זהו בניין ישן, סביר להניח שהמתלה מחובר לקיר חיצוני של הבניין, ויש צורך רק להחליף אותו במתלה חדש ולדאוג לעיגון בטיחותי שלו עם ברגי ג'מבו, שכן הבגדים תלויים בחוץ, ונפילת המתלה יכולה לסכן עוברי אורח.
בבניינים חדשים לרוב מתלה הכביסה מותקן בתוך מסתורי הכביסה, וההתקנה שלו פשוטה יותר.
התקנת מתלה על גג של בית פרטי, נחשבת גם היא להתקנה קלה יחסית, שכן ניתן להתחבר לתשתית הקיימת על הגג.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תקנת מתלה כביסה בחצר של בית פרטי, נחשבת להתקנה המורכבת ביותר. היא מחייבת עמודי ברזל עבים ויציבים מספיק והכנת תשתית בטון שתחזיק את העמודים ואת המשקל של כל הכבסים על החבלים.
מדובר לרוב במתלה מסיבי יותר (מבחינת גובה, רוחב ואורך), ולא כל הנדימן יתאים לצורך הקמת התשתית הזו. לכן, כדאי לבדוק לפני ולצלם את תנאי השטח לפני הגעתו.
מורכבות ההתקנה: בבתים שבהם הגישה למתלה הכביסה מוגבלת, לעתים יהיה צורך בסולם או אף בבעל מקצוע המתמחה בעבודת סנפלינג (סיפור לא זול במיוחד).
כדי לקבל הצעת מחיר אמיתית שלא תשתנה ביום ההתקנה, דאגו לשלוח מראש תמונה או סרטון של האזור בו אמור להיות מותקן מתלה הכביסה, וציינו את כל הפרטים (באיזו קומה מדובר).
מה כוללת העבודה ומי אחראי להביא חומרים: הנדימן מסתובב עם תיק כלי-עבודה מרשים למדי, שאמור להתאים לביצוע תיקונים והתקנות מסוגים שונים בבית. ועדיין, אל תצפו שהוא יגיע עם משאית שכוללת את כל החלקים והציוד הדרושים לכל משימה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: אתר המקצוענים)
לצורך החלפת חבלים קיימים יהיה צורך רק בגלגלות, בתופסנים ובחבלים תואמים חדשים. לצורך התקנת מתלה הכביסה עצמו, יהיה צורך גם בזרוע של מתקן הכביסה ובברגי ג'מבו. תאמו מול ההנדימן מי אחראי להביא את הציוד הנדרש.
החיסכון בקניית הציוד בעצמכם לא יהיה גדול ולא בטוח שמוצדק, שכן פערי המחיר יהיו של כמה עשרות שקלים. אם אתם לא יודעים איפה בדיוק נמצאים החלקים האלו, ואם אתם לא בטוחים שתקנו את החלקים המתאימים לתשתית, השאירו לו את העבודה הזו.
8 צפייה בגלריה
(צילום: אתר המקצוענים)
בכל מקרה, הימנעו ממצב שבו תבטיחו שתקנו את החלקים, אך לא תתאמו זאת מולו. ואז, כשהוא יגיעו אם החלקים לא יהיו ברשותכם, או אם הם לא יהיו מתאימים, הוא יצטרך לגשת לחנות ולקנות אותם בעצמו ולהגיע אליכם לביקור חוזר.
על כל ביקור תשלמו, כך שלא כדאי להפוך את כל הסיפור ללא כלכלי רק בגלל חוסר תיאום ומוכנות שלכם עם הציוד.

כמה עולה החלפת חבלי כביסה או התקנת מתלה כביסה?

אם אתם זקוקים רק להתקנת חבלי הכביסה, הרי שהעבודה עלה לכם בין 250 ל-300 שקל. היא כוללת פירוק של הגלגלות הישנות (אם הן ברשותכם מתלה קיים עם חבלים שהתבלו).
8 צפייה בגלריה
(צילום: אתר המקצוענים)
אם תזדקקו גם להקמת מתלה הכביסה, המחיר הכולל יהיה בין 400 ל-600 שקל. סכום זה אמור לכלול את העבודה עצמה, את המתלה, את החבלים, סט הגלגלות, תופסני הפלסטיק והברגים המתאימים לעיגון.
התקנת מתלה כביסה ישירות על האדמה, ללא תשתית, תעלה יותר ותימשך זמן רב יותר, שכן מדובר בהקמת תשתית בטון (כמו זו שמקימים לצורך הקמת גדר).