נשיא המחוזי בתל אביב לשעבר, איתן אורנשטיין, שלח הבוקר (ה') לצדדים את פסק הדין בבוררות המיליארדים בין היהלומן דן גרטלר והאחים מנדי ומשה גרטנר, שמתנהלת כבר יותר מ-14 שנה, ותחת אורנשטיין מתחילת 2021. זאת, בצל סערת ההקלטות סביב מינויו של אורנשטיין שצפה בימים האחרונים.
בשורה התחתונה, תביעת האחים גרטנר נגד גרטלר בנוגע לסכסוך רחב עצום ורחב היקף, אחד הסכסוכים הגדולים שנידונו אי פעם בישראל, וקשור לזכויות כריה באפריקה והסכמי הלוואה והשקעה שונים שנחתמו בין הצדדים, התקבלה באופן חלקי בלבד - ועבור האחים גרטנר בקול ענות חלושה: פסק הבוררות קבע שגרטלר יפצה את האחים גרטנר ב-85 מיליון דולר בלבד במצטבר (פלוס ריבית) בנוסף למעט זכויות אחזקה נוספות.
2 צפייה בגלריה
דן גרטלר
דן גרטלר
דן גרטלר
(צילום: אוראל כהן)
כלומר, מתביעה של כ-1.6 מיליארד דולר, בנוסף לדרישה לקבל כמחצית מכלל הנכסים של גרטלר, האחים גרטנר יקבלו מגרטלר סכום נמוך יחסית בשיעור של כ-5% מהתביעה, ויקבלו עוד זכויות אחזקה חלקיות בלבד. מדובר בשיעור פיצוי נמוך מאוד ביחס לזה שציפה גרטנר לקבל בתביעת המיליארדים שהגיש. גרטלר מצידו עשוי לראות בכך הישג שלו בבוררות, ואפילו מעין ניצחון. זאת אף שהתביעה הנגדית שגרטלר הגיש נגד האחים גרטנר, נדחתה על ידי אורנשטיין.
הרקע לסכסוך הוא בשנת 2005. גרטלר, יהלומן הפעיל באפריקה ובעל אינטרסים ונכסים בקונגו – מכרות, מחצבים ועוד – היה ב-2005 במצב תזרימי קשה, ולכן החל לקחת הלוואות מהאחים גרטנר, אנשי עסקים יהודים החיים בחו"ל, ולאחר שלא פרע אותן, הכניס אותם בשותפות לעסקיו, ובין הצדדים נכרתו הסכמים שונים. מכוח הסכמי ההשקעה צמחו לאחים גרטנר רווחים תיאורטיים נטענים של מאות מיליוני דולרים. הבעיה היתה שחלק ממהסכמים לא שיקפו את ההסכמות האמיתיות בין הצדדים ומצב זה יצר "בוקה ומבולקה", כפי שמתואר בפסק הבוררות, ולכן בהמשך התגלעו מחלוקות חריפות בין הצדדים בנוגע להתחייבויות ההדדיות, לתוקפם של ההסכמים, להסכמים למראית עין בלבד וגם לביצוע עבירות פליליות לכאורה.
ב-2010 הצדדים החלו בהליך בוררות אצל השופט בדימוס אורי גורן ותבעו מגרטלר 1.6 מיליארד דולר. מנגד, גרטלר תבע מהם 235 מיליון דולר. בסך הכל בתוספת ריבית התביעות ההדדיות עמוד על כ-2 מיליארד דולר. אחרי 11 שנה של ניהול הבוררות, גורן התפטר, וזאת לאחר שגילה כי גרטנר שכר חוקר פרטי לאסוף עליו מידע. ב-2021 מונה אורנשטיין כבורר חליפי. בהחלטתו הוא כתב כי היות שהעדים כבר נשמעו, והצדדים הגישו את סיכומיהם בפני הבורר הקודם גורן, ולאחר שמיעת טענות הצדדים, הוא החליט לעשות השלמות חקירה קצרות של בעלי הדין עצמם, וכי הכרעתו תינתן על סמך החומר שכבר הוגש במהלך השנים, בתוספת סיכומים משלימים.
את האחים גרטנר ייצגו עו"ד אוריאל פרינץ ממשרד ש.הורוביץ ועו"הד רוני בריקמן וגילעד פורת. את גרטלר ייצגו עוה"ד בועז בן צור, דורי קלגסבלד ואמיר שרגא.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד, איתן אורנשטיין ואפי נווה
איילת שקד, איתן אורנשטיין ואפי נווה
איילת שקד, איתן אורנשטיין ואפי נווה
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל, שאול גולן)

גרטלר דרש מאורנשטיין להתפטר על רקע סערת ההקלטות - ונדחה

אתמול, כפי שפורסם בכלכליסט, דחה אורנשטיין בקשה שהגישו עורכי דינו של גרטלר לאורנשטיין בערב פסח (אחרי שאורנשטיין עדכן כי סיים את כתיבת פסק הדין) להתפטר מהבוררות על רקע השיחות שלו משנת 2016 שנחשפו ב"הארץ" עם ראש לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה. עורכי דינו של גרטלר, שכנראה חששו שהוא עומד להפסיד בבוררות, דרשו מאורנשטיין שיפסול את עצמו מההליך. הנימוק: מידע שהם נחשפו אליו לאחרונה לפיו אורנשטיין לכאורה סבור שגרטלר עומד מאחורי הפרסומים בתקשורת שהחלו את מחול השדים סביבו, שכלל בין השאר דיון נוקב בוועדת החוקה של הכנסת ובדיקה שמקיימת המשטרה לגבי האפשרות לפתוח בחקירה פלילית של הפרשה.
אורנשטיין כתב אתמול בהחלטתו כי "פסק הבוררות נחתם ומלאכתי הושלמה והסתיימה". היום נשלח פסק הבוררות לצדדים, והוא כנראה אחד מפסקי הדין הארוכים שנכתבו אי פעם בבוררות בישראל, אם לא הארוך והמורכב שבהם, והוא מכיל 1,225 עמודים. בפסק הדין סוקר אורנשטיין את הסכסוך, ההסכמים ההדדיים בין הצדדים, הטענות, העדויות שנשמעו, המהלכים השונים שננקטו ועוד. הסכסוך מורכב מהסכמים רבים בין הצדדים, וטענות לגביהם, כאשר לגבי כל אחד מהם קיבל אורנשטיין החלטה. בסיכומו של דבר, הוא פסק פיצוי כספי כולל של 85 מיליון דולר בלבד (פלוס ריביות של שנים ארוכות), כאמור, שגרטלר צריך לשלם לאחים גרטנר.
לפי פסק הבוררות, גרטלר ישלם 20 מיליון דולר (פלוס ריבית) עבור השבת הלוואה שלקח מהגרטנרים; 17.2 מיליון דולר (פלוס ריבית) סביב סכסוך בנוגע להסכם בחברת היהלומים המשותפת לצדדים; 40 מיליון דולר (פלוס ריבית) בגין הלוואה אחרת; 8 מיליון דולר (פלוס ריבית) בקשר לסכסוך בנוגע למכרות; בנוסף נקבע כי גרטלר יעביר לאחים גרטנר 55% מזכויות מכרה בצ'יקפה ותשלומים נוספים לגביו; ועוד נקבע שזכויות של גרטלר וגופים בשליטתו כלפי ארקדי גאידמק בגין עסקאות שנעשו באנגולה, יומחו לאחים גרטנר.
אורנשטיין כתב כי הוא דוחה את כל יתר הסעדים שביקשו האחים גרטנר במסגרת תביעתם. בנוסף דחה אורנשטיין את התביעה שכנגד שהגיש גרטלר נגד האחים.
בוררות הענק שנמשכה מעל 14 שנה גם מסתיימת בפסיקת הוצאות ענקית. אורנשטיין קבע כי גרטלר ישלם לאחים גרטנר שכר טרחת עורך דין בגובה 25 מיליון שקל ו-75% מהוצאות הבוררות שכוללות את שכר הטרחה של הבורר הקודם גורן, שכר טרחתו של אורנשטיין עצמו, תמלולים וחדרי ישיבות.