הטבח ב-7 באוקטובר והמלחמה חשפו אזרחים, חיילים, שוטרים וסוהרים למראות קשים לצד פגיעה פיזית ממנה סובלים רבים מהם. אילו זכויות מגיעות לנפגעים? גיבשנו מדריך באמצעות עו"ד ענת גינזבורג, ראש משרד המייצג תובעים בתביעות נזיקין, רשלנות רפואית, נפגעי איבה, נכי צה"ל וכן משמשת גם יו"ר ועדת נכים, תגמולים ושיקום בלשכת עו"ד.
האם כל החיילים (משרתי חובה וקבע) זכאים להיות מוכרים כנכי צה"ל במקרה של פציעה או נזק נפשי? יש אבחנה בחוק הנכים (תגמולים ושיקום) בין חיילי חובה ומילואים לבין משרתי קבע, שוטרים, סוהרים וכאלה שבמשרד רה"מ. חיילי חובה ומילואים שנפצעו או סובלים מפוסט טראומה (תסמונת בתר חבלתית) שנגרמו תוך ועקב תנאי שירותם הצבאי, זכאים להיות מוכרים כנכי צה"ל.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפינוי פצועים על ידי מסוקי החילוץ ויחידה 669
תיעוד מפינוי פצועים על ידי מסוקי החילוץ ויחידה 669
אגף השיקום הקים 'מסלול ירוק' המאפשר הכרה אוטומטית לחיילים במלחמת חרבות ברזל כנכי צה"ל. פינוי פצועים במהלך המלחמה
(צילום: דובר צה"ל)
לעומת זאת, מבהירה עו"ד גינזבורג, כל השאר יכולים להיות זכאים להיות מוכרים כנכי צה"ל אם התקיימו שני תנאים מצטברים: 1. החבלה בה נחבלו מוגדרת כ"חבלת שירות" לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום): "חבלה שנגרמה בפעילות מבצעית או באימון לפעילות כאמור או באירוע אחר שאופיו מהותו ונסיבותיו ייחודיים לשירות הצבאי".
2. החבלה נגרמה עקב "נזק אנטומי לגוף שנגרם במישרין מגורם פיזי חיצוני באירוע מסוים, לרבות מכת חום, מכת קור, או מוות פתאומי שנמנע על רקע אירוע לבבי תוך כדי האירוע, וכן הפרעות בתר חבלתיות - PTSD".
למשל, לוחם מג"ב נחבל כשיצא מרכב ממוגן במהלך פעולה למעצר מבוקש. אגף השיקום טען שאין מדובר בפעילות מבצעית ודחה את התביעה. ביהמ"ש קיבל את הערעור וקבע כי "פעולה מבצעית מעצם טיבעה יכולה לכלול מספר שלבי פעולה המגיעים לשיא באירוע המהווה את גרעין הפעולה".
האם חיילי חובה וקבע זכאים להיות מוכרים כנכי צה"ל אם חלו במחלה במהלך שירותם? גם כאן, יש לבצע הפרדה בין חיילי חובה לבין משרתי קבע, שוטרים, סוהרים ומשרד רה"מ'. חיילי חובה שחלו תוך ועקב תנאי שירותם, יוכלו להיות מוכרים כנכי צה"ל, בתנאי שהוכח קשר סיבתי בין המחלה לבין תנאי שירותם. למשל, סוכרת נעורים שנגרמה כתוצאה מדחק נפשי משמעותי, פיברומיאלגיה שנגרמת כתוצאה מטראומה נפשית או פיזית ועוד.
אולם, כתוצאה מתיקון חוק הנכים, תגמולים ושיקום ב-2017, החל על כל תביעה לאגף השיקום המתייחסת למחלה שארעה החל מ-27.4.17 או החמרת מחלה אשר אובחנה לפני 1.1.2014 - על משרתי הקבע, שוטרים, סוהרים וכו' לפנות בתביעה לביטוח לאומי כנפגעי עבודה, למעט 3 סוגי מחלות: 1. מחלה כתוצאה מחשיפה לחומר מסוכן שקבע שר הביטחון בצו, לקרינה מייננת או לקרינה אינפרא-אדומה; 2. הידבקות במחלה כתוצאה מחשיפה למוצרי דם ונוזלי גוף במסגרת טיפול רפואי בתנאי שדה; 3. פגיעה באיברי השמיעה כתוצאה מאירועי רעש או מחשיפה לרעש, ובלבד שמקור הרעש הוא באמצעי לחימה.
כך, לדוגמה, מסבירה עו"ד גינזבורג, "אנשי קבע החל מחצי שנה לכניסתם לקבע, שחלו עקב מלחמת חרבות ברזל באפילפסיה, פסוריאזיס, סוכרת וכל מחלה שהיא, למעט 3 סוגי המחלות שצוינו לעיל, יאלצו לבקש הכרה כנפגעי עבודה מהמוסד לביטוח לאומי. יוצא מכך שחייל חובה בן 21 שחלה בסוכרת, יהיה זכאי להכרה עקב הסטרס שבלחימה, בעוד שמפקדו בן 22 יאלץ לפנות לביטוח לאומי להכרה כנפגע עבודה. מצב זה אינו ראוי".
האם בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" חייל או שוטר יכולים לבקש נכות קבועה בשל נכות נפשית מהמראות אליהם נחשפו? תסמונת PTSD נגרמת עקב אירוע טראומטי בו אדם נחשף לאירוע קשה או אירוע מסכן חיים. על חיילי חובה, מילואים, קבע, שוטרים וכו', שסובלים מתסמינים נפשיים עקב הלוחמה, בהם: פלשבקים על חוויות קשות שעברו, קשיי שינה, סיוטים בלילה, חרדה ודיכאון, לפנות לאבחון וטיפול נפשי. ניתן לקבל נכות קבועה בגין PTSD.
במה כדאי להצטייד לצורך התביעה להכרה כנכה צה"ל? יש לבצע אבחנה בין תביעה להכרה כנכה צה"ל בגין פציעה במלחמת חרבות ברזל, לבין תביעה להכרה שאינה קשורה ללחימה.
לדברי עו"ד גינזבורג, "לגבי מלחמת חרבות ברזל, אגף השיקום הקים 'מסלול ירוק' המאפשר הכרה אוטומטית לחיילי חובה, קבע, מילואים, רה"מ, שוטרים, רבש"צים, כיתות כוננות וכל כוחות הביטחון שנפצעו במלחמה. לגבי תביעות שאינן קשורות למלחמה, יש להגיש לאגף השיקום במצורף לתביעה תצהיר של החייל, תצהירים ו/או אישורים של חיילים ששירתו איתו ויכולים להעיד על הפציעה, דוח פציעה, רישומים רפואיים עדכניים, תיק רפואי צבאי, אם החייל כבר השתחרר - תיק רפואי אזרחי, לעיתים יש צורך להגיש חוות דעת מומחה רפואי".
2 צפייה בגלריה
נובה - חרבות ברזל - לתקציר כתבה מוסף 7 לילות
נובה - חרבות ברזל - לתקציר כתבה מוסף 7 לילות
מסיבת נובה לפני מתקפת הטרור הרצחנית. משתתפים שנפצעו או סובלים מ-PTSD זכאים להגיש תביעה כנפגעי איבה לביטוח לאומי. לאחר שיוכרו, זכויותיהם הם כשל נכי צה"ל
(ללא)
אם אחוזי הנכות שנקבעו ע"י הוועדה הרפואית אינם מספקים את החייל, האם ניתן לערער על כך? כן. ניתן להגיש ערעור לוועדה רפואית עליונה תוך 45 יום ממועד קבלת ההחלטה. ניתן להגיש ערעור על החלטת הוועדה הרפואית העליונה לביהמ"ש המחוזי בשאלה משפטית, תוך 45 יום.
האם מילואימניק שנפגע פיזית ונחשף למראות קשים במסגרת אירועי מלחמת חרבות ברזל יכול לבקש שיכירו בו כסובל מנכות רפואית ונפשית? בהחלט כן. במקרה זה חייל המילואים צריך לפנות לאגף השיקום ולבקש הכרה כנכה צה"ל. כאמור, קיים מסלול ירוק לנפגעי מלחמת חרבות ברזל.
מה זכאי לקבל חייל שהוכר כבעל נכות רפואית כתוצאה משירותו? קיימות זכויות והטבות רבות, בהתאם לדרגת הנכות. עו"ד גינזבורג מבהירה כי "אם נקבעה לחייל/ת נכות קבועה בשיעור 10%-19% הוא זכאי למענק חד פעמי ללא טיפול רפואי. אם נכותו 20% ומעלה יקבל קצבה חודשית והוא זכאי לשיקום מקצועי, לימודים לתואר ראשון במוסד להשכלה גבוהה, לרבות מימון השלמת בגרויות, מכינות וכו', כיסוי מלא של שכר לימוד באוניברסיטה, מלגת קיום חודשית במהלך הלימודים, סל הטבות מגוון, טיפול רפואי וכיו"ב, הנחות בארנונה, חשמל, מס רכישה, חמי מרפא וכו'. 30% נכות צמיתה בגפיים תחתונות או 50% נכות קבועה מקנים זכאות לרכב רפואי. נכה בשיעור 20% ומעלה זכאי לקבל טפול רפואי מלא ע"ח אגף השיקום בנכות שנגרמה לו עקב פציעתו, כולל טיפול תרופתי, קנביס רפואי וכו'. בעקבות רפורמת נפש אחת הצטרפו הטבות נוספות.
האם ההתיישנות בהגשת תביעות נכי צה"ל היא 7 שנים כמו בתביעה אזרחית? לא. התביעה מתיישנת בתום 3 שנים ממועד שחרור החייל משירותו, אולם אין התיישנות/הגבלת זמן אם קיים תיעוד מתקופת השירות הצבאי המתייחס לטיפול רפואי בנכות או שניתן להוכיח חשיפה לאירוע טראומטי בשירות, כגון אירוע לוחמתי וכיו"ב.
עו"ד ענת גינזבורגעו"ד ענת גינזבורגצילום: תומר שלום
האם משתתפים במסיבת נובה שאינם חיילים או שוטרים יכולים לבקש שיכירו בנכות רפואית או נפשית שלהם? משתתפי מסיבת נובה שנפצעו או סובלים מ-PTSD זכאים להגיש תביעה כנפגעי איבה לביטוח לאומי. לאחר שיוכרו, זכויותיהם הם כשל נכי צה"ל.
מה הדין במקרה של חיילים השבים מהשבי? עו"ד ענת קאופמן, יו"ר ועדת ביטוח לאומי בלשכת עו"ד וראש צוות מיצוי זכויות במטה החטופים מסבירה כי "חייל שחזר מהשבי זכאי להגיש תביעה למשרד הביטחון ולהיות מוכר כנכה צה"ל על כל המשתמע לרבות תגמול בתקופת הריפוי, קביעת נכות ותשלומים וזכאויות בהתאם.
חייל שחזר יהיה זכאי גם לתשלום חודשי של "פדויי שבי" בסך כ-1,300 שקל לכל חייו.