חברת מספנות ישראל, בבעלות משפחת שמלצר, שלמי פוגל וסמי קצב, הגישה היום (ראשון) מסמכים למכרז של ממשלת יוון לרכישת השליטה בנמל "לבריון". החברה מבקשת לרכוש 51% מהנמל, כאשר 49% הנוספים יישארו בידי הממשלה היוונית.
במקביל להגשת המסמכים, הפקידה מספנות ישראל ערבות בסך 5 מיליון אירו. החברה לא מסרה הערכת שווי צפויה לגבי הרכישה.
נמל לבריון נמצא בקרבת נמל התעופה של אתונה, באזור נמל פיראוס, ועוסק במגוון פעילויות: מטען כללי, מכולות, אוניות תיירים והפעלת מעבורות נוסעים לאיים. בנוסף, יש לנמל מעגנה קטנה של יאכטות. הנמל מצויד ב-1,000 מטר רציפים, בדומה לשטח הרציפים בנמל חיפה, ומשתרע על שטח של 314 דונם.
היתרון המשמעותי של נמל לבריון הוא שכבר כיום יש קווי אוניות מטען שיוצאות ממנו לישראל.
הרכישה מהווה יתרון גם מבחינה לאומית: מדינת ישראל תוכל ליהנות מנמל נוסף באזור הים התיכון אליו יתנקזו מטענים בזמן חירום, וממנו ישונעו לישראל.
אם מספנות ישראל תזכה במכרז, תהיה זו פעם ראשונה שבבעלותה יהיה נמל בחו"ל. כיום, הפעילות של מספנות ישראל בחו"ל מתמקדת רק בהפעלת 13 אוניות מטען שבבעלותה, המיועדות למטען כללי ולשינוע מלט שהחברה מייבאת לישראל. הפעילות היחידה של הנמל היווני בה לא עסקה מספנות ישראל עד כה תהיה בתחום אוניות נוסעים והפעלת מעבורות נוסעים.
צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל, אמר: "התוכנית האסטרטגית של מספנות ישראל כוללת הקמת פעילויות מחוץ למדינת ישראל באותם תחומים בהם אנחנו יודעים לייצר ערך מוסף. הנמל שלנו בחיפה מכיל כיום 1,000 מטר רציפים בדומה לנמל ביוון, וגם השטח העורפי זהה.
"ההצעה שהגשנו במסגרת ההליך להפרטת הנמל ביוון מהווה חלק מאסטרטגיית ההתרחבות והפיתוח העסקי, וזאת במקביל למספר מנועי צמיחה שנמצאים בשלבי הבשלה מתקדמים. בכוונתנו למנף את הידע והניסיון של הקבוצה להעמקה והרחבה של פעילותינו לתחום הנמלים הבינלאומי, בין היתר כחלק מהאסטרטגיה לגיוון ופיזור מקורות ההכנסה גם מחוץ לישראל, תוך התמקדות ביתרונותיה של הקבוצה והיכרותה עם תחום הנמלים".
חברת תעשיות מספנות ישראל הוקמה בספטמבר 2019 במסגרת שינוי מבנה שבוצע על ידי חברת הבת, מספנות ישראל בע"מ, שהוקמה ב-1959 והופרטה ב-1995. החברה נמצאת בשליטתם של שלומי פוגל, סמי קצב, משפחת שמלצר וקבוצת גולד בונד הבורסאית.
החברה עוסקת בתכנון ובניית כלי שייט צבאיים ואזרחיים; הפעלת נמל; פעילות במגזר חומרי בנייה; תמיכה לוגיסטית בתעשיית הפקת גז ונפט; ותובלה ימית באמצעות 11 אוניות מסחריות שהיא מפעילה.






