שבועות ספורים בלבד לאחר שהכנסת אישרה את תקציב המדינה החדש לשנת 2024, תיאלץ כבר מחר (א') הממשלה לאשר קיצוץ תקציבי ראשון ומהיר. מדובר בקיצוץ של 600 מיליון שקל שיתפרס על פני שלוש שנים - 200 מיליון שקל מהם כבר בתקציב שנת 2024 - כדי לממן את הקמת והכשרת מקומות הכליאה החדשים לאסירים בטחוניים, בעיקר כאלף אסירי הנוחבה וחשודים בפעילות טרור, שנעצרים לאחרונה כמעט כל יממה בפשיטות של צה"ל ביו"ש.
התקציב יקוצץ בשיעור דומה מכל 32 משרדי הממשלה, כולל מהביטחון, המשטרה, הבריאות, הרווחה והחינוך.
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בישיבת הסיעה
איתמר בן גביר בישיבת הסיעה
איתמר בן גביר בישיבת הסיעה
(צילום: אלכס קולומיוסקי )
את הצעת הקיצוץ התקציבי, עניין כלכלי לכל דבר, יביא באופן חריג לממשלה ראש הממשלה בנימין נתניהו, משום ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתנגד לקיצוץ ודרש שהכסף יוקצב להוספת מקומות הכליאה אך ורק מתקציבי משרדי הביטחון וביטחון הפנים, ולא מקיצוץ תקציבי כל משרדי הממשלה שכבר נאלצו לספוג קיצוצים כבדי משקל בתקציב החדש לשנת 2024.
הביקורת במשרדי הממשלה וגם באוצר על הקיצוץ התקציבי, נובעת מכך שתקציבו של המשרד לביטחון פנים הוגדל במיליארדי שקלים השנה, כאשר אחת הסיבות היא הצורך בהגדלת מספר המקומות בבתי הסוהר לאסירים ביטחוניים חדשים. כעת מעבירים עוד 600 מיליון שקלים לאותה מטרה עצמה. גורמים ממשלתיים אומרים כי הכסף הזה יועבר בשל לחצים כבדים של השר בן גביר על ראש הממשלה נתניהו, שלא מוכן להתעמת איתו.

צפויים קיצוצים נוספים

יצוין שבשל אי אישור חלק מהצעות משרד האוצר להטלת מיסים ואגרות, כמו מס פחמן ומיסים ואגרות בתחומי הנדל"ן והרכב, צפוי בחודשים הבאים משרד האוצר לדרוש קיצוץ תקציבי נוסף מתקציבי כל משרדי הממשלה כדי לעמוד ביעד הגירעון של 6.6%.
לפי חישובים של בכירים באוצר, כבר עתה צופים שהגירעון בתקציב יגיע השנה ל-7% ויותר ואולי אף ל-8%, וזאת מבלי לקחת בחשבון שהמלחמה עלולה עוד להתארך חודשים רבים בשנת 2024, מה שיצריך השנה עוד תקציבים לביטחון ולפיצוי עסקים ומשקי בית. כל זאת עוד לפני ההיתכנות להסתבכות ביטחונית מורכבת נוספת על רקע האירועים בגבול לבנון והאיומים מכיוון איראן.
הקיצוץ הנוכחי צפוי להיות מאושר מחר בממשלה וכ-187 מיליון שקל יועבר מיידית לאחר האישור למשרד לביטחון פנים ולשירות בתי הסוהר.