אם חשבו במשרד האוצר שהעלאות מיסים בשנת בחירות לא יעוררו התנגדויות, אז היום למדו ברשות המיסים שיהיה קשה להעביר מיסים חדשים שאמורים להיכנס לתוקף כבר בראשית שנת 2026.
ועדת הכספים של הכנסת דחתה היום (שלישי) את הצעת משרד האוצר להעלאת מס הקנייה לרכבים חשמליים ולשווי שימוש ברכב - מ-45% בשנה הנוכחית ל-52% ב-2026 עם תקרת הטבה של 30 אלף שקל. לפי האוצר, ההכנסות ממיסוי רכבים ירוקים יעמדו בשנת 2026 על 90 מיליון שקל ובשנה שלאחר מכן על 80 מיליון.
האבסורד: המס על רכב חשמלי עלול לקפוץ עד ל-83%
אמנם המס אמור לעלות אולם גורם בכיר ברשות המיסים הסביר ל-ynet כי אם החוק לא יאושר - יושווה בעצם המס על רכב חשמלי למס שנגבה על כלל הרכבים האחרים ויהיה בגובה של 83%.
בוועדה, בראשות ח"כ חנוך מילביצקי, דרשו ממשרדי הממשלה לשוב לדיון עם תוכנית שתעודד את החדרת הרכבים הירוקים לשוק, ולא רק לכאלה שידם משגת. יצוין שבה בשעה שבכל העולם מעודדים, גם בעקבות ועידות האקלים הבינלאומיות, את השימוש ברכבים חשמליים דווקא בישראל מעלים את המס על רכב חשמלי כדי לצמצם את הגירעון בתקציב המדינה ובניגוד מוחלט להמלצות גורמי איכות הסביבה.
ח"כ מילביצקי אמר לנציגי משרדי הממשלה, כי "לא מדובר במגה סכומים. אם אתם מאמינים ברפורמה ירוקה ברכבים ושהדרך להמשיך את החדירה של אותם רכבים היא לא להעלות מס, לכו תסגרו את זה עכשיו בדיוני התקציב, כשהכל עדיין פתוח. בואו לא נשגע את היבואנים כל שנה עם מיסוי משתנה. אני מבקש מכם לחזור לדיון הבא בוועדה עם תוכנית רב-שנתית בעלת מדדים ברורים שמראים איך חוזרים למסלול שמחדיר יותר רכבים לשוק, בלי מס גודש ובלי מס נסועה. במידה ולא – אמליץ לחברי הוועדה שלא לאשר את ההפחתה. אני מציע שהמשרדים הרלוונטיים - האוצר, האנרגיה והתחבורה - יתכנסו בנפש חפצה ויחלקו ביניהם את העלויות בדרך כזאת או אחרת. אל תבואו לשכנע אותנו למה להישאר במצב הנוכחי כי אני מעריך שזה לא יקרה. אם זה חשוב לממשלה, תראו לציבור שזה חשוב ותממנו את זה. אל תבואו אלינו עם בור תקציבי ותגידו שאתם ממליצים שלא לגעת בנוסחה".
יו"ר הוועדה יצא נגד הצעת האוצר להעלאת אחוזי המיסוי: "ככה לא משיגים שום תכלית: ממשיכים לשמור על רכבים חשמליים לעשירים בלבד, פוגעים בהכנסות המדינה, וגם לא מקדמים את החדירה שלהם לשוק. הסובסידיה מוצדקת, אם היא מלווה בתוכנית להחדרת רכב ירוק לשוק, אחרת מאפשרים רק לאנשים שידם משגת לקנות רכבי יוקרה ומביאים לבזבוז כסף, שאני מתנגד לו".
הצעה נוספת שהביא האוצר נוגעת למס היוקרה שמוטל על רכבים שמחיר המחירון שלהם עולה על 300 אלף שקל. יו"ר הוועדה התנגד לכך וטען שהרף גבוה מדי: "לדעתי צריך להטיל מס יוקרה על רכבים בעלות מעל 250 אלף שקל. מי שיש לו סכום של 300 אלף להשכיב על רכב, יכול לשלם מס למדינה. זהו ציבור שלא בהכרח צריך להיטיב איתו". היו"ר ביקש ממשרד האוצר לערוך סימולציה של כמה רכבים בעלות כזאת נקנים מדי שנה.
סביב נושא שווי השימוש התנהל דיון ער וחברי הכנסת דרשו ממשרדי הממשלה לערוך שינוי משמעותי שיתקן עיוותים קיימים, כמו עלות זהה לרכב ישן וחדש, ההשוואה בין רכבי עבודה לרכב פרטי ועוד. נציג רשות המיסים אמר שהם כבר בחנו את הנושא בשנה שעבר אבל מוכנים לבחון את זה שוב.
2 צפייה בגלריה


"ממשיכים לשמור על רכבים חשמליים לעשירים בלבד, פוגעים בהכנסות המדינה, וגם לא מקדמים את החדירה שלהם לשוק"
אודי אדירי, מנכ"ל קבוצת בליליוס, התייחס לשווי השימוש וכן למס היוקרה וטען שמערכת המס לא מבחינה בין רכבים פרטיים לרכבי עבודה: "רכבי עבודה הם לרוב ואנים ש-97% מהם מזהמים ורובם גם במשקל גדול ומיותר. רכבי עבודה מזהמים פי 10 ביחס לרכב פרטי. באופן מעוות רכבי העבודה הם באותה קטגוריה של שווי שימוש. זה עשוי להגדיל את ההכנסות".
יו"ר הוועדה הסכים עם הצעתו: "זה רעיון טוב." בליליוס הוסיף: "אין סיבה שמי שקונה טרנזיט ישלם מס יוקרה. אנחנו אומרים: קחו רכבי עבודה חשמליים, בעיקר ואנים, שעצמאים רוכשים אותם ויש פחות מ-200 כאלה היום, ותתחשבו בהם בשווי שימוש. כתוצאה מכך הרבה יקנו רכב כזה וישלמו מס. תנו להם שווי שימוש לתקופה קצובה. אינסטלטור ושיפוצניק שנוסע על ואן הרי לא יוכלו להחליף אותו בתחבורה ציבורית".
יו"ר הוועדה ביקש ממשרדי הממשלה להתייחס בעבודה שלהם גם לדבריו של בליליוס על הרכבים הכבדים בהקשר של שווי שימוש.
ח"כ מילביצקי הציג לנוכחים את מתווה BDO ל"מודל בטריה", לפיו הטבת המס תחול על סוללת הרכב, בנוסף להטבת מיסוי הירוק. לדבריו: "הקלת המיסוי לבטרייה, שהיא פחות או יותר שווה בשוויו, ולתת עליו את חלק הארי מאפשרת את הקטנת הזיהום ואנחנו נתרכז בה. התמקדות בסוללה מגדילה את אחוז ההטבה ברכב בשווי קטן יותר ומקטינה את ההטבה ככל שהרכב יקר יותר." נטלי מירנצ'וב מרשות המיסים הגיבה על ההצעה: "זה מודל שנבחן אותו. כרגע אנחנו רוצים ודאות לגבי השנה הבאה והמתווה הזה מוסיף בעיות תפעוליות".
יצוין שהמס על הרכבים החשמליים אמור להיכנס לתוקף ב-1 בינואר, אולם המיסים האחרים שכלולים בחוק ההסדרים, כמו הטלת מס רכוש של 1.5% על קרקעות, ייכנסו לתוקף רק לאחר אישור תקציב המדינה לשנת 2026, לקראת 1 באפריל הקרוב.
גם החלטות נוספות שמכבידות על הציבור צפויות להיכנס לתוקף רק לאחר אישור תקציב 2026 בסוף חודש מרץ, ובתוך כך החוק שיאסור על ניכיון צ'קים אצל חלפני כספים מעל לסכום של 6,000 שקל והחזקת מזומן על ידי אזרחים בסכום העולה על 200 אלף שקל.
יצוין שהעלאות מיסים נוספות הן המשכן של העלאות שכבר נכללו בתקציב 2025 - הקפאת כל מדרגות מס הכנסה ונקודות הזיכוי והעלאת תשלומי הביטוח הלאומי ב-0.8%.
ברשות המיסים ציינו כי ההטבות שנכללות בחוק ההסדרים ובראשן ריווח מדרגות המס למשתכרים 16 עד 25 אלף שקל, לא יחושבו במשכורות כל עוד יש תקציב המשכי, אולם אם התקציב וההטבות יאושרו בקריאה שלישית בכנסת בחודש מרץ ציבור העובדים יקבל את ההטבה בחודש אפריל רטרואקטיבית ממשכורות חודש ינואר 2026, מה שמבטיח במשכורת אפריל העלאות שכר חד פעמיות שיכולות להגיע גם לכמה אלפי שקלים למשתכרים 25 אלף שקל ברוטו בחודש.







