בנק לאומי, בנק מזרחי טפחות ובנק מרכנתיל דיסקונט הגישו היום (ראשון) לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה למינוי כונסי נכסים למקרקעין המשועבדים לבנקים של חברת תלס תעשיות מזון, שהינה ממפיצות השקדים המרכזיות בישראל. זאת, בטענה לחוב כולל של כ-153 מיליון שקל כלפי הבנקים. השופטת בטינה טאובר מינתה היום את עו"ד אלונה בומגרטן וחגי אולמן ככונסי נכסים לרכוש החברה שמשועבד לבנקים, והסמיכה אותם לתפוס את הנכסים והמפעל ולנהל אותם.
"לאור הפסקת הפעילות ועקב פעולות חד צדדיות שעלולות להתרחש על ידי נושים של החברה ובהסכמת החברה, הנני מתירה לבנקים לפעול למימוש השעבודים", קבעה השופטת. הבנקים טענו כי מפעל החברה יושב על מקרקעין אשר בבעלות החברה והמקרקעין משועבד לבנקים.
1 צפייה בגלריה
אגוזים שקדים אגוז שקד
אגוזים שקדים אגוז שקד
שקדים
(צילום: shutterstock)
החוב הנטען כלפי בנק מזרחי עומד על כ-68 מיליון שקל, החוב הנטען כלפי בנק לאומי עומד על כ-46 מיליון שקל והחוב הנטען כלפי מרכנתיל דיסקונט עומד על כ-39 מיליון שקל.
הבנקים הגישו את בקשתם בהסכמת החברה והם טוענים כי בעקבות שריפת ענק שפרצה במפעל החברה בתחילת חודש דצמבר 2023, נגרמו נזקים כבדים המוערכים על ידי החברה בסך של מעל ל-100 מיליון שקל לרכוש ולמלאי, אשר היה אמור לשמש את החברה לפעילותה בכל העונה הקרובה. עוד נטען בבקשה כי "על פי הודעות החברה, המלאי כולו אינו שמיש ולפיכך בשלב זה אין כל אפשרות להמשיך את פעילותה, בשל העדר מקורות כספיים ובשים לב לכך שטרם התקבלו תגמולי ביטוח בגין השריפה. בנסיבות אלו, אין לחברה אפשרות לשיקום הנזקים במפעל ולחידוש הפעילות.
"על פי המידע שנמסר על ידי החברה עצמה, במצב הדברים האמור, החברה אינה יכולה לחזור לפעילות בחודשים הקרובים, ואינה יכולה לפרוע את חובותיה לבנקים המבקשים, בוודאי כל עוד המבטחת אינה עומדת בהתחייבויותיה על פי הפוליסה ומשלמת את תגמולי הביטוח", נטען במסגרת בקשת הבנקים. הבנקים טוענים כי המלאי שניזוק בשריפה ולא ניתן לעשות בו שימוש מוערך בשווי של עשרות מיליוני שקלים.
תלס תעשיות מזון היא חברה ותיקה אשר עוסקת ביבוא, רכישה ושיווק סיטונאי של שקדים, פיצוחים ופירות יבשים, ולה כ-20 עובדים. לטענת הבנקים, החברה נחשבת למובילה בענף בו פועלת, בעיקר בתחום שיווק השקדים. למיטב ידיעת הבנקים, נתח השוק של החברה בתחום שיווק השקדים בארץ נאמד בכ-40 אחוז. בעלי המניות בחברה הם תלס ואיל ותלס וסאם וכן מחאג'נה אחמד. במסגרת פעילותה מבצעת החברה רכישות שקדים ממגדלים שונים בארץ ובחו"ל.
במקביל לבקשת הבנקים הוגשה היום לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה על ידי 23 מגדלים (קיבוצים ומשקים מגדלי שקדים) למתן צו פתיחת הליכים לחברה. המגדלים שהגישו את הבקשה טוענים באמצעות עו"ד גיל הירשמן ושחר שם טוב כי החוב כלפיהם עומד על כ-32 מיליון שקל לפחות.
עורכת הדין חיות גרינברג, המייצגת את חברת תלס תעשיות מזון ובעליה, מסרה בתגובה: "החברה הינה מהוותיקות בענף השקדים בישראל וידועה אף בעולם. מטבע הדברים, אסון השריפה שפקד את החברה בתחילת דצמבר הביא ללחצים היקפיים בלתי נמנעים מצד נושיה, וגורמים נוספים המושפעים מיכולות החברה ופעילותה. הבקשה מטעם הבנקים להגנה הוגשה בהסכמת החברה, אשר תפעל בשיתוף פעולה ובכל דרך אפשרית לצמצם נזקים ולחזור בהקדם לפסים של שיקום והפעלה מחדש. כולי תקווה שגם חברת הביטוח תבין את גודל השעה ותנהג באחריות ובזהירות המתבקשת כלפי החברה וכל הנוגעים בדבר".