לבית המשפט העליון הוגשה בשבוע שעבר עתירה נגד המדינה במסגרתה נטען לאפליה נגד קשישים, חרדים, עולים חדשים, ערבים ועוד אוכלוסיות בטענה כי חלק ממי ששייך אליהן הם בעלי אוריינטציה דיגיטלית נמוכה ואינם משתמשים באמצעים דיגיטליים. נטען כי בשל כך מהאוכלוסיות האלה נמנעים שירותים ממשלתיים ונגרם לאותם אנשים עוול.
העתירה הוגשה על ידי אמת ליעקב, חברה לתועלת הציבור המציינת כי היא מתמקדת בצרכים של קבוצות מוחלשות בחברה, וכן על ידי עמותת "ארגון אשרינו – כולנו מאושרים" הפועלת למתן שירות ותמיכה לציבור כאלטרנטיבה לטכנולוגיה בעייתית. במסגרת העתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד אוהד יאראק ודניאל טלמון ממשרד מ. פירון נגד משרדי ממשלה שונים, נטען כי "העותרות, אשר פועלות לסיוע לפרט במגוון תחומים, קיבלו בחודשים האחרונים מספר פניות מאזרחים, בבקשה לקבלת סיוע לנוכח כשלים בנגישות מערכות רשויות המדינה במתן מידע ושירותים לאוכלוסייה בעלת אוריינטציה דיגיטלית נמוכה".
2 צפייה בגלריה
"בקביעת תורים לרשויות שונות או לגופים ממשלתיים שונים, אימות ההזדהות אינו רלוונטי למי שאינו מחזיק טלפון סלולרי בכלל"
"בקביעת תורים לרשויות שונות או לגופים ממשלתיים שונים, אימות ההזדהות אינו רלוונטי למי שאינו מחזיק טלפון סלולרי בכלל"
"בקביעת תורים לרשויות שונות או לגופים ממשלתיים שונים, אימות ההזדהות אינו רלוונטי למי שאינו מחזיק טלפון סלולרי בכלל"
(צילום: shutterstock)
הטענה שבבסיס כלל פניות אלה היא כי רבים מן המשתייכים לאוכלוסייה הרלוונטית (אם לא כולם), אינם משתמשים באמצעים דיגיטליים וחלקם אף נעדרים כל יכולת לעשות שימוש באמצעים כאלה מטעמים שונים ומגוונים.
כדוגמה לבעייתיות נטען כי קיימת דרישה מגופים שונים מרשויות המדינה, להגבלת הפנייה אליהם באמצעים דיגיטליים בלבד, תוך שלילת השימוש בפקס או לעיתים אי מתן מענה טלפוני. בנוסף נטען כי בעוד ששירותי תשלומים רבים כדוגמת ארנונה, חשבונות חשמל, חשבון לתאגיד המים העירוני ועוד ניתן לבצע באמצעות שיחת טלפון פשוטה אל מוקד התשלומים הייעודי, הרי שבכל הנוגע לטעינת כרטיס רב-קו – המהווה אמצעי עיקרי לשימוש בהעדר יכולת לשלם לנהג באופן פיזי – אין כל אפשרות והטעינה אפשרית או באמצעי דיגיטלי או על-ידי הגעה פיזית לתחנות הטעינה הספורות (מחוץ לגוש דן).

בעייתיות למי שמחזיק בטלפון "כשר"

עוד נטען כי במקרים נוספים, חלק מרשויות המדינה דורשות אימות באמצעות הודעת טקסט (SMS) או באמצעות דואר אלקטרוני, באופן המקשה על חלק מן הנמנים עם האוכלוסייה הספציפית הזו להשלים את הפעולה המתבקשת. בעתירה נטען עוד כי בהתאם ליסודות הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית ("צדק תחבורתי") מטעם משרד התחבורה, "הטבת החישוב למפרע של ההסדר התעריפי המיטיב מתאפשרת אך ורק למשתמשים באפליקציות השונות בשילוב שימוש בכרטיס אשראי ולא באמצעות כרטיס הרב קו".
כמו כן נטען כי "בקביעת תורים לרשויות שונות או לגופים ממשלתיים שונים, אימות ההזדהות בעת פנייה בשיחת טלפון נעשית באמצעות הודעת טקסט למכשיר טלפון סלולרי - דבר שאינו נותן מענה ואינו רלוונטי למי שמחזיק בטלפון "כשר" או שאינו מחזיק טלפון סלולרי בכלל.
"בנוסף, כניסה למערכת 'ברוש' עבור תלמידים הלומדים נהיגה, ובתוך כך בירור פרטים אודות לימוד הנהיגה ותאריך המבחן המעשי, צפייה בסרטון הבחינה המעשית ובמידת הצורך הגשת הערר על הבחינה המעשית, פעולות אלה מחייבות את החפץ בהן להירשם לשירות במרשתת בלבד".
2 צפייה בגלריה
פקס
פקס
פקס. חלק מהגופים הממשלתיים אוסרים בו שימוש
(צילום: שאטרסטוק)
לפיכך, נטען בעתירה כי שורה ארוכה וחשובה של סוגיות ושירותים חשובים ולעיתים אפילו קריטיים לציבור כולו, לרבות אלו בעלי אוריינטציה דיגיטלית נמוכה, נגישים אך ורק לאלה שאינם סובלים מאוריינטציה דיגיטלית נמוכה או מפלים את האחרונים בצורה קשה ביחס לכלל הציבור וזאת ללא כל צידוק. התוצאה היא כי "מצב דברים זה מביא את הנמנים עם האוכלוסייה הזו להיזקק להיעזר בקרוביהם או בגורמים המבקשים תמורה בעד סיוע בביצוע הפעולות באפיקים הדיגיטליים", נטען.
העתירה מתבססת בין השאר על דוח שפרסם נציב תלונות הציבור בנובמבר האחרון הנוגע לשירות לציבור בגופים הציבוריים, ממנו עולה התמונה המצערת לפיה למרות הוראות חוק התקשורת "ממאנים הגופים הציבוריים ליתן מענה הולם לאזרחים בעלי אוריינטציה דיגיטלית נמוכה".
לסיום, מתבקש בית המשפט לאפשר לכלל הציבור לפנות למשרדי הממשלה והשירותים הציבוריים בכלל אמצעי התקשורת ולספק שירות בכל אמצעי תקשורת וכן באופן פיזי, ככל הניתן, לכלל הציבור באופן שוויוני.