נלחמת על הבית: ד"ר נאוה מיכאל צברי, נכדתם של מייסדי קבוצת שטראוס ובתה של רעיה שטראוס, היא אלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל, הבעלים של חברת צברים שנקלעה לאחרונה לחוב של כ-144 מיליון שקל ומונה לה נאמן וכן כונס נכסים לפרויקט של החברה ביפו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רוני צברי נפטר במפתיע באוקטובר האחרון ואלמנתו טוענת במסגרת תביעה שהגישה היום (ראשון) לבית המשפט המחוזי בתל אביב כי הבית בו היא מתגוררת בסביון הוא שלה, ויש לדחות בקשה של נושות חברת צברים למכור את ביתה.
2 צפייה בגלריה
נאווה ורוני צברי
נאווה ורוני צברי
רוני צברי ז"ל (משמאל) ונאוה צברי
(צילומים: רפי דלויה, צילום מסך מיוטיוב)
"כל חטאי היה אהבתי הרבה למר צברי, התמימה בדיעבד. לא פקפקתי לרגע בכוונותיו וסמכתי עליו בעיניים עצומות. לא עלה בדעתי כי מר צברי עלול לבקש ממני אי פעם לבצע פעולות שעלולות לסכן אותי, לא כל שכן את בית מגורי. במהלך השנים, ועל אף שלא הייתי מעורבת כלל בעסקיו של בעלי המנוח, העברתי לו כספים בהיקפים משמעותיים הנאמדים במיליוני שקלים. זאת עשיתי מבלי שקיבלתי על כך דבר בתרומה, מבלי שהייתי זכאית לדבר ומבלי שהייתי מעורבת בעסקי בעלי המנוח בדרך כלשהי", הצהירה מיכאל צברי במסגרת תיק ההוצאה לפועל שנפתח כנגדה לאחרונה על ידי שתי חברות נושות.
בשבוע שעבר נדחתה בהוצאה לפועל התנגדותה של האלמנה לביטול המשכון על ביתה ועיכוב הליכי המימוש של הבית. בהמשך לכך הגישו ללשכת ההוצאה לפועל בתל אביב החברות יסודות ב' נדל"ן ופיתוח, וחברת הביטוח איילון, שליוו את הפרויקט של צברים פיננסית והינן נושות מובטחות, בקשה להוצאה לפעול במסגרתה נטען כי האלמנה לא שילמה את חובה למימוש משכנתא בסך 15 מיליון שקל על נכס, ולכן יש להורות על מכירת הבית בסביון ולמנות כונסי נכסים לצורך מימוש המשכנתא.
כאמור, מיכאל צברי הגישה היום את התביעה נגד הנושות וביקשה מבית המשפט להצהיר כי שטרי המשכנתא וכתבי הערבות עליהם חתמה מבוטלים וחסרי תוקף משפטי, וכן להורות על הפסקת הליך בהוצאה לפועל שהגישו הנושות במסגרת הליך המימוש.
במסגרת התביעה טוענת האלמנה כי היא בעלת הזכויות בבית מגוריה בסביון. "עניינה של תביעה זו בהתנהלות פסולה, בלשון המעטה של הנתבעות, אשר פועלות באמצעים פסולים, תוך הסתרת מסמכים ועובדות לממש את בית מגוריה של נאוה מיכאל צברי בסביון".

"הם יודעים שאת משפחת שטראוס"

במסגרת התביעה טוענת האלמנה באמצעות עוה"ד מורן ביקל, אסף גלזנר וניב פולני ממשרד ברנע ג'פה לנדה ושות', כי הייתה נשואה לצברי ז"ל למעלה מ-20 שנה, שהיה יזם נדל"ן אשר היה בעל השליטה בחברת צברים ייזום פיתוח והשקעות. "במשך כל תקופת נישואיהם, שררה בין בני הזוג אהבה גדולה, כאשר כל העת בני הזוג הקפידו לערוך הפרדה מוחלטת בעסקיהם ונכסיהם".
האלמנה מדגישה בתביעה כי לא הייתה כלל מעורבת בעסקיו של בעלה המנוח, אך העבירה לו כספים בהיקפים משמעותיים הנאמדים במיליוני שקלים. אולם, בתביעה מצוין כי במהלך שנת 2019 "פנה מר צברי אל אשתו התובעת וסיפר לה כי לטובת הבטחת קבלת האשראי לליווי הפרויקט (מדובר בפרויקט של צברים ביפו - ל.ד) נדרשת צברים ליתן לנתבעות (לנושות, יסודות ואיילון - ל.ד) בטוחות מנאוה בדמות שטרי משכנתא וכתבי ערבות. מר צברי הבהיר לתובעת כי מדובר בפעולה סטנדרטית וכי אין בחתימה כל סיכון: 'הם עושים זאת כי הם יודעים שאת משפחת שטראוס וזה שווה להם אבל אין מה לדאוג, יש להם בטוחות ממני מעל לראש'".
2 צפייה בגלריה
ההרחבה בסביון
ההרחבה בסביון
סביון
(צילום: יובל חן)
בתביעה נטען כי "למגינת הלב, התובעת נעתרה לבקשתו של צברי וחתמה על מסמכים שונים. ויודגש לאורך כל הדרך לא הוסבר לתובעת מה הן זכויותיה ומה הן חובותיה מתוקף היותה ערבה יחידה ומה המשמעות של חתימתה על המסמכים האמורים. כך, לתובעת לא הוסברה מהות 'העסקה' והתוצאות המשפטיות הנובעות הימנה, כך לתובעת לא הוסבו תנאי ההלוואה לה היא ערבה כביכול".
עוד נטען כי במסגרת הליך הפירוק נגד צברים נטען לחוב של כ-144 מיליון שקל, אותו חייבת לכאורה צברים לנתבעות. "הנתבעות, שידעו היטב את מצבן הכלכלי והפיננסי של צברים והפרויקט, וניהלו עם צברים ומר צברי שיח מתמשך בעניין שהתובעת (נאוה-ל.ד) לא הייתה חלק ממנו, לא טרחו ולו פעם אחת להרים דגל אדום או לעדכן את התובעת, ולו ברמז, כי מצבו של הפרויקט וצברים הולך ומחמיר ושכדאי לה לפעול ולהיערך לשם כך.
"מדובר בחוב עצום ממדים אשר יש להניח כי הלך והצטבר במשך השנים כתוצאה מקשיים אדירים אליו נקלע הפרויקט. למרות זאת, הנתבעות שעוסקות במתן אשראי חוץ בנקאי וביטוח , שלהן חובות אמון וגילוי מחמירים, לא טרחו לעדכן את התובעת על כך. אדרבא, אלו דאגו להחתים אותה על התחייבויות נוספות בניסיון להעמיק את הבור שנקלעה אליו התובעת, וזאת ללא שום הצדקה מתקבלת על הדעת".
בתביעה אומרת מיכאל צברי כי "כאן המקום להבהיר כי הבית בסביון הוא בית מגוריה של התובעת, והתובעת מתגוררת בו מזה כ-20 שנים ביחד עם בנה. יובהר כי על שם התובעת רשומים שני נכסים אשר עומדים להימכר על מנת לסלק את ההתחייבויות לנושי צברים ומר צברי". מדובר בדירה בתל אביב וברמת אפעל, לפי התביעה.
מטעם עורכי דינה של מיכאל צברי, ניב פולני ומורן ביקל ממשרד עוה"ד ברנע ג'פה לנדה, נמסר: "כתב התביעה מדבר בעד עצמו והנושא יתברר בבית המשפט".