מתחילת הפלישה הרוסית, פולין קלטה לא פחות משני מיליון פליטים אוקראינים. מדובר במספר לא קטן עבור אומה עם 38 מיליון תושבים. רק בשבועות הראשונים של הלחימה, אוכלוסיית עיר הבירה ורשה גדלה ב-15%.
אבל לא כל הפולנים מודאגים מגל הפליטים האוקראיני. למעשה, חלק מהממשלה המקומית ומבעלי העסקים רוצים שכמה שיותר אוקראינים יישארו במדינה וההערכה היא שזה צפוי להכניס לכלכלה המקומית בטווח הארוך 670 מיליארד דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מרכז קליטת פליטים פולין נדרזין בקרבת ורשה
מרכז קליטת פליטים פולין נדרזין בקרבת ורשה
מרכז קליטה של פליטים קרוב לוורשה
(צילום: AP)
מאחר שהמלחמה נערכת באיזורים רבים באוקראינה, הפליטים שהגיעו לפולין הם מאוכלוסיה מגוונת וחלקם עבדו טרם המלחמה במקצועות מבוקשים, בהם מורים, רופאים ורואי חשבון. לכן, חלק גדול מהפולנים מעדיפים שאותם פליטים יאכלסו עיירות ולא את הערים הגדולות במדינה, שהם גם ככה צפופות. לא סתם מחיר השכירות במדינה קפץ ב-20% מאז הגעת הפליטים.
הדוגמה הטובה ביותר לכך היא השלטים באנגלית ובאוקראינית בתחנת הרכבת המרכזית של ורשה שמזהירים את הפליטים כי הערים הגדולות בפולין צפופות מדי, ומספרים שיש להם סיכוי טוב יותר למצוא מקומות עבודה ובתים בעיירות קטנות. כמו כן, בתי הספר בערים מוצפים בילדים.

מקבלים שירותי בריאות, חינוך והטבות סוציאליות

החברה הפולנית לא חוסכת בסיוע לאוקראינים, בין אם זה בהוסטלים, מרפאות, משרדי רווחה וגם מסעדות מאולתרות בקרבת הגבול המשותף בין המדינות. המכון הכלכלי של פולין מעריך כי אזרחים פרטיים בפולין הוציאו מכיסם כ-2.1 מיליארד דולר לסיוע לאוקראינים בשלושת החודשים הראשונים של המלחמה, והממשלה המקומית התחייבה לסייע ב-3.4 מיליארד דולר עד סוף השנה. יותר מ-1.2 מיליון אוקראינים כבר קיבלו מספרי ביטוח לאומי פולניים, שמעניקים להם גישה לשירותי בריאות, לחינוך ולהטבות סוציאליות.
ביולי השיקה הממשלה הפולנית אתר בשפה האוקראינית לפליטים שמחפשים עבודה. בתי הספר מציעים שיעורים בפולנית, סוכנויות לא ממשלתיות מספקות מעונות יום כדי שהורים לילדים קטנים יוכלו לעבוד. לפי משרד העבודה, עד סוף יולי, 385 אלף פליטים מצאו עבודה בפולין.
חוקרים וקבוצות עסקים מעריכים כי בין 20% ל-50% מהפליטים יוכלו להישאר בפולין לאחר המלחמה. זה יסתכם בכמיליון איש, שווה למספר האוקראינים שהתיישבו בפולין בשמונה השנים שלפני המלחמה.
2 צפייה בגלריה
פליטים אוקראיניים מחוץ לבית ספר בוורשה
פליטים אוקראיניים מחוץ לבית ספר בוורשה
פליטים אוקראיניים מחוץ לבית ספר בוורשה
(צילום: AP)
פבל דוברובולסקי, כלכלן ראשי בקרן הפיתוח הפולנית, טוען כי המגרים, בעיקר מאוקראינה, עזרו לשמור על צמיחה של כלכלת פולין באחד הקצבים המהירים ביותר באירופה במהלך השנים האחרונות. כך לדוגמה, רק ברבעון הראשון של 2022 עלה התוצר המקומי הגולמי ב-8.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
חברת הבנייה האוסטרית Strabag SE, שפועלת בפולין, מעריכה שהתעשייה זקוקה ל-100 אלף עובדים במדינה. "אנחנו מקווים שרוב הפליטים שהגיעו יישארו", אמר וויצ'ך טרויאנובסקי, מנכ"ל החברה בפולין. Strabag SE, בה עבדו אוקראינים עוד לפני המלחמה, העניקה לכמה עשרות מהם חופשה בתשלום כדי שיחזרו הביתה להילחם במלחמה, והיא מצפה שבהמשך הם ישובו לעבוד אצלה.
דוגמה נוספה אפשרת לקחת מחברה לעיצוב הבית בעיר לודז', שמעסיקה שלוש פליטות אוקראיניות - שתי אדריכליות ורואת חשבון - בצוות שכולל 45 עובדים. בנק ההשקעות JPMorgan מתכנן להעסיק עד 50 פליטים בוורשה בתפקידים שונים, וכבר עכשיו הגישו 1,400 פליטים מועמדות.
בתוך כך, כדי להקל על מצוקת הדיור בערים הגדולות, לפחות באופן זמני, תאגידים בפולין תורמים חדרי מלון ומבנים. כך למשל, חברת התעשייה הגרמנית סימנס הסבה 2,600 מ"ר של משרדים בוורשה למקלט עבור 160 פליטים.
במובן מסוים התמיכה הפולנית באוקראינים מפתיעה, שכן הממשלה המקומית היא ימנית ונחשבת לאחת הבולטות בהתנגדות שלה למהגרים. במהלך משבר המהגרים ב-2015 סירבה באופן גורף לקלוט מהגרים. כמו כן, היא בנתה חומה באורך של 185 ק"מ בגבול עם בלארוס כדי למנוע מעבר בלתי חוקי של פליטים שהגיעו מהמזרח התיכון. קבוצות סיוע טענו שמדובר בגזענות, מאחר שאותם פליטים הם מוסלמים ושחורים, בעוד האוקראינים נוצרים ולבנים ברובם.
יש לציין כי בין פולין לאוקראינה יש יחסים חמים עוד לפני המלחמה, ושתיהן מתעבות את רוסיה. כבר ב-2014, אחרי סיפוח חצי האי קרים לרוסיה, פזורה אוקראינית נכבדה משם התיישבה בפולין. המלחמה גם שינתה את היחס של האזרחים הפולנים למהגרים. סקר אחרון שנערך בין מרץ למאי השנה הראה כי שמונה מתוך 10 פולנים תומכים בקבלת פליטים ממדינות שבהן אנשים בורחים ממקרי אלימות ולחימה, עלייה של 49% לעומת סקר זהה שנערך ב-2018.