בגד הוא אמירה; כרטיס הביקור של כל אחת ואחד מאיתנו. מעבר לטעם האישי, הבגד שאנו לובשים מעיד על שיוך חברתי, תרבותי, גיאוגרפי ואפילו פוליטי. כולם נזקקים לו. מהחל מנשיא המדינה או ראש הממשלה - שחייבים להופיע בציבור בחליפה מכובדת כיאה למעמדם, דרך אמירה פוליטית של שרת התרבות לשעבר מירי רגב, שלבשה בפסטיבל קאן שמלה עם ציור של ירושלים, או של בתו של המשורר יהונתן גפן ז"ל, שירה גפן, שלבשה בהלווייתו חולצה עם הכיתוב: "די לכיבוש", ועד לזמרת נועה קירל, שמייצגת אותנו על בימת האירוויזיון וצריכה להופיע עם בגד בולט ובלתי נשכח.
בעידן הרשתות החברתיות יש לרושם שמשאירה ההופעה החיצונית של הלובש משמעות גדולה אף יותר. דייטים נפסלים על סמך מבט חטוף בלבוש הפרטנר, אושיות רשת נשפטות על־פי בגדיהן וכך גם מועמדים לתפקידים בריאיונות עבודה
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אבל שימו לב למשחק המילים: בגד בא גם מלשון: "בגידה", כמו מעיל מלשון: "מעילה". כלומר הבגד יכול גם להוות שריון, תחפושת והתחזות של מי שרוצה ליצור תדמית שונה ממי שהוא באמת ולהשאיר רושם על הסביבה.
מי שאחראים למראה של אלה וגם של אלה, הם מעצבי הבגדים וגם מעצבי האופנה שקובעים לנו את הטרנדים והקודים החברתיים.
מדובר במקצוע שקיים מקדמת עדן ורק הולך ומשתכלל עם השנים, וכולם שואפים להגיע גבוה.
ברשימת מעצבי האופנה הגדולים, המשפיעים והמובילים בעולם נמנים: קוקו שאנל, קלווין קליין, ג'ורג'יו ארמני ודונטלה ורסצ'ה.
גם לישראל יש במה להתגאות, בזכות מעצבים שהפכו לבינלאומיים, בהם: אלון ליבנה - שהלביש את כוכבת העל בינלאומית ביונסה והמשיך משם לכוכבות נוספות, כמו ליידי גאגא, ג'ניפר לופז ולאחרונה גם מייגן פוקס וקארדי בי.
נילי לוטן - שבין לקוחותיה: היילי ביבר, כוכבת הטיקטוק אדיסון ריי, קנדל ג'נר ועוד. אביעד אריק הרמן (שעיצב לרגב את שמלת ירושלים), השחקנית והמעצבת דורית בר־אור שהלבישה את הכוכבות הגדולות בהוליווד, ביניהן כריסי טיגן ונטלי דרומר ואפילו את סלין דיון, וגם גליה להב, מעצבת שמלות הכלה והערב שזוכה להצלחה מסחררת בחו"ל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אז אם גם אתם שואפים לעצב, להשפיע ולגעת בעולם הזוהר בארץ ובחו"ל, עם תואר ראשון או לימודי תעודה, ריכזנו עבורכם את מוסדות הלימוד, שמהם תוכלו להתחיל. לגזור ולשמור:

לעצב בסטייל

את לימודי עיצוב האופנה בארץ, ניתן ללמוד בשני מסלולים: לתואר אקדמי או ללימודי תעודה - תלוי בשאיפות ובמטרה שאתם מציבים לעצמכם בעתיד.
במסגרת הלימודים אקדמיים, ניתן ללמוד לתואר ראשון בעיצוב אופנה, עיצוב טקסטיל ואומנויות. ובמסגרת לימודי התעודה, ניתן להתמחות בעיצוב אופנה ואדריכלות, ציור ועיצוב אופנה, עיצוב תיקים ואביזרי אופנה, סטיילינג ולימודים לגזרה ותדמיתנות.
בשני המסלולים תוכניות הלימודים משלבות את החלק המעשי עם החלק התיאורטי. בעוד מסלול לימודי התעודה בעיצוב אופנה נמשך בין שנה וחצי לשנתיים, הלימודים לתואר ראשון בעיצוב אופנה נמשכים ארבע שנים, ובמוסדות מסוימים ישנה אפשרות לשלב את הלימודים עם תעודת הוראה.
הלימודים כוללים קורסים העוסקים בתולדות הלבוש, עיצוב בעזרת מחשב, תדמיתנות, תולדות האריג ושימושיו, רישום תפיסת החלל, בניית קולקציות בעזרת מחשב, קניינות ותיאום אופנה, סטיילינג וטכנולוגיה.
במהלך הלימודים לתואר בעיצוב אופנה, הסטודנט יכול לבחור להתמחות במספר תחומים, בהם: טקסטיל, קניינות אופנה, עיצוב בגדים ועיצוב אביזרים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בתום הלימודים ניתן להשתלב בעבודות מגוונות במשק, בהן עיצוב בגדי ילדים, עיצוב בגדי גלישה ושחייה, עיצוב הלבשה תחתונה, עיצוב שמלות כלה וערב, עבודה במפעלי ייצור טקסטיל, חברות לייבוא טקסטיל ואביזרי אופנה, עיצוב אופנה ואביזרים, ביקורת איכות בענף הטקסטיל, עיצוב אופנה ואביזרים, סטיילינג, ניהול ייצור בענף הטקסטיל וכמובן, בתי אופנה. וטיפ: השכר הממוצע במשק של מעצבי האופנה עומד על 9,000-7,000 למעצב מתחיל. ואלו הם המוסדות:

מכללת שנקר

מיקום: רמת גן
רקע: שנקר - הנדסה. עיצוב. אומנות, היא מכללה המיועדת להכשרת כוח אדם אקדמי ולמחקר בתחומי ההנדסה, העיצוב והאומנות. המוסד נקרא ע"ש אריה שנקר. במכללה יש פקולטה להנדסה, פקולטה לעיצוב וכן ביתספר לאומנות רב־תחומית. היא חרתה על דגלה את הרב־תחומיות, ובבסיסה שיתוף הפעולה בין הפקולטות.
תנאי הקבלה לעיצוב אופנה:
שלב א': מבחן ברישום, צבע ועיצוב אופנה, הבודק יכולות רישום ורגישות לצבע, התבוננות וכתב יד אישי. בהתאם לתוצאות יקבלו חלק מהמועמדים הודעה בדבר סיום תהליך הקבלה, חלקם יוזמנו לריאיון בפני ועדת קבלה.
שלב ב': ריאיון אישי והצגת תיק עבודות, כולל הצגת בגד לביש בליווי סקיצות. לשלב זה מוזמנים מועמדים שעברו בהצלחה את השלב הראשון. לריאיון לא נדרש ידע מוקדם באופנה, אבל מומלץ להתמצא בנעשה בזירה המקומית והעולמית.
משך הלימודים:
הלימודים במסלול זה נפרסים על פני ארבע שנים.
מה לומדים:
התוכנית ללימודי עיצוב אופנה מורכבת מארבעה תחומים עיקריים: התנסות מעשית בכל התחומים הנוגעים לעיצוב האופנה, לימודי עיצוב, לימודי אומנות, פרקים עיוניים בתחומי האופנה והתרבות והכשרה מקצועית בתחום האופנה, הכוללים גם שליטה בתוכנות מחשב.
במסגרת התוכנית, הסטודנטים לומדים לעצב בגדי ים, בגדי ילדים, בגדי גברים, עיצוב בגדים מחויטים, בגדי ערב וכלה, הלבשה תחתונה. ולבוש לשעות הפנאי
מה מקבלים?
בתום המסלול תוענק לבוגרי התוכנית תעודת "בוגר בעיצוב אופנה Bachelor of Design Fashion" מטעם המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מרכז האקדמי ויצו

מיקום: חיפה
רקע: המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה ע"ש נרי בלומפילד, היא מכללה אקדמית להכשרת מעצבים, המשלבת במסגרת זו את מקצוע החינוך. המרכז שוכן במושבה הגרמנית שבחיפה
תנאי הקבלה לעיצוב אופנה:
א. מסלול בגרות איכותית:
זכאות לתעודת בגרות ישראלית בממוצע משוקלל של 92 ומעלה*.
4 יחידות באנגלית*.
* 5 יחידות לימוד מוגבר במקצועות: אומנות / ציור / עיצוב / פיסול / תיאטרון / קולנוע / תקשורת / מדעי החברה / מחשבים / מכטרוניקה / מגמות טכנולוגיות / מגמות ביוטכנולוגיות וריאליות / מדעי הרוח.
* לפי הנחיות משרד החינוך, ניתן לקבל על תנאי עד 10% לכל היותר מועמדים ללימודים, בעלי ממוצע בגרויות נמוך מ־92 אך מינימלי מ־87 אם ישיגו ציון 5.5 לפחות במבחן מסיל"ה
(מיון סטודנטים ייעודי ללימודי הוראה):
ב. מסלול בגרות ומבחן פסיכומטרי:
למועמדים, אשר להם ממוצע בגרויות נמוך מהנדרש:
* זכאות לתעודת בגרות ישראלית.
* 4 יחידות לימוד באנגלית.
* סכום ממוצע בגרות וציון בחינה פסיכומטרית - 540 לפחות.
* לפי הנחיות משרד החינוך, ניתן לקבל על תנאי עד 10% לכל היותר מועמדים ללימודים, בעלי ממוצע בגרויות נמוך מ־92 אך מינימלי מ־87 אם ישיגו ציון 5.5 לפחות במבחן מסיל"ה.
תהליך המיון והתאמה כולל:
שלב א':
מבחן מיון - אין צורך בידע מוקדם. נבדקת חשיבה יצירתית, גיבוש קונספט יצירתי ואינטרפרטציה אישית. המועמד יזומן למבחן לאחר בדיקת תקינות נתוני הרשמתו ומסמכי ההרשמה הנלווים.
שלב ב':
ריאיון אישי והצגת תיק עבודות על־פי דרישת המחלקה: 5-7 עבודות נבחרות בכל פורמט שהוא ובכל תחום מקצועי שראוי בעיני המועמד, בדו־ממד ו/או בתלת־ממד ו/או במדיה דיגיטלית.
* מועמד שעומד בכל תנאי הסף, יוזמן למבחן מיונים.
משך הלימודים:
4 שנות לימוד אקדמיות.
מה לומדים?
הבנה בכל תחומי העיצוב והסטיילינג בכלל ולימוד האופנה בפרט. משך הלימודים מאפשר חשיפה ולמידה לעומק של תחומי אופנה מגוונים לדוגמה: אופנת גברים, אופנת נשים, מחויטים, טקסטיל, אביזרים ועיצוב ממוחשב. בנוסף משולבות בתוכנית סדנאות שונות, שמטרתן הכשרת הבוגרים בטכניקות מגוונות הנחוצות לקריירה משגשגת בעולם האופנה בארץ ובחו"ל, כגון מיתוג, בניית קולקציות, סטיילינג, קניינות.
מה מקבלים?
תואר בעיצוב אופנה ובהוראה, לעומת מוסדות מתחרים אשר מעניקים תואר בעיצוב אופנה בלבד, למרות משך זמן לימודים הזהה.

בצלאל אקדמיה לאומנות ועיצוב

מיקום: ירושלים
רקע: בצַלְאֵל האקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים נוסד ב־1906 ונחשב לבית הספר הראשון לאומנות בישראל במאה ה־20.
בשנת 1935 לאחר שהיה סגור כמה שנים, הוא נפתח מחדש בשם: "בצלאל החדש", ולפני שני עשורים זכה להכרה כמוסד אקדמי. במשך השנים המוסד התרחב בתחומי האומנות והעיצוב ואף זכה בפרס ישראל לציור ופיסול.
תנאי קבלה
 בעלי תעודת בגרות מלאה ולמלא שאלון אישי.
 חסרי תעודת בגרות יכולים לעבור מכינה קדם־אקדמית כדי לשפר את סיכויי קבלתם.
 מועמדים שעוברים שלב ראשוני זה מוזמנים ראשית למבחן כניסה פנימי מעשי.
 מי שעוברים שלב זה, מוזמנים לשלב ב', שכולל ריאיונות אישיים והצגה של תיק עבודות.
משך הלימודים:
כארבע שנים.
מה לומדים?
המחלקה לצורפות ואופנה היא המחלקה היחידה בישראל ובין היחידות בעולם, העוסקת בסביבת הגוף – צורפות, לבוש, נעליים, תכשיטים, תיקים, משקפיים, שעונים ועוד. תחומי הלימוד במחלקה מעניקים מגוון רחב של מיומנויות לצד היכרות מעמיקה עם חומרים וטכנולוגיות מתקדמות.
אופנה - המחלקה ממוקמת על התפר שבין אופנה ואומנות, ומאפשרת לעסוק במסגרתה בקשת רחבה של התייחסויות לבגד: משימוש בשפת הלבוש כאמצעי לניסוח אמירה אישית או עקרונית ועד עיצוב אופנה לבישה ליומיום.
עיצוב אביזרים - המחלקה עומדת בחוד החנית של הוראת עיצוב הנעליים בארץ. בנוסף מתקיימים מגוון קורסים כגון: עיצוב תיקים, משקפיים ושעונים
צורפות - הציר מרכזי של המחלקה. ייחודו של התחום בשילוב בין תכשיטים, אובייקטים וכלים ובין מסורת לחדשנות.
מה מקבלים?
תואר ראשון BFA. 
רשימת המוסדות שבהם ניתן ללמוד בתוכניות לימודי תעודה בעיצוב אופנה ו/או קורסים:
 - מכללת ביטוי (רמת גן): משך הלימודים כשנה וחודשיים
 - מכון אבני (תל אביב־יפו): מסלול ארבע שנתי לתעודה
 - מכללת קונספט (תל אביב): הלימודים נמשכים שמונה חודשים. ניתן ללמוד במסלול ערב או בתוכנית בוקר
 - סטודיו 6B (תל אביב וחיפה): אפשרות ללימודים בקורס תפירה או בקורס תדמיתנות
 - המכינה לאומנות, עיצוב ואדריכלות - פושפין (תל אביב): הכנה לכל מחלקות העיצוב בארץ ובחו"ל, בעיצוב פנים, עיצוב אופנה, תקשורת חזותית,עיצוב גרפי, עיצוב תעשייתי, אדריכלות, עיצוב טקסטיל, עיצוב תכשיטים, אומנות ואנימציה
 - המרכז הרב־תחומי לאופנה מעשית - PROFASHIONS (תל אביב): קורס בן 9 חודשים
 - סטודיו A - לימודי עיצוב אופנה ותפירה (ירושלים): המכללה מציעה מגוון קורסים המשלבים תחומי לימוד מגוונים: סטיילינג, עיצוב וציור אופנה, שרטוט גזרה, תדמיתנות, דיגום חופשי ועוד. הלימודים במכללה מתנהלים במתכונת מודולרית, שבה ניתן לבחור במסלולי בוקר או ערב ובהתמקצעות בנושא אחד או יותר מתוך מכלול הנושאים המרכיבים את עולם עיצוב האופנה
- בית ספר לעיצוב אופנה (רחובות): בהנהלת מעצבת האופנה ברוריה דקל.