רבות דובר כבר על ההתגייסות העצומה של העורף הישראלי לאחר מתקפת הפתע האכזרית של חמאס ב-7 באוקטובר. כמעט מייד – ובמקרים רבים הרבה לפני שהמערכת הצבאית או שמשרדי הממשלה עשו זאת – מאות אלפי אזרחים החלו לסייע במאמץ המלחמתי, ובראשם כ-300 אלף מילואימניקים ששירתו במשך ימים ארוכים, ולעיתים אף חודשים, בשירות מילואים רציף.
בינתיים, המלחמה נמשכת ומילואימניקים רבים עדיין לא חזרו לשגרת חייהם, חלקם במשך למעלה מחצי שנה. אולם, מעבר למענקים נקודתיים שכבר ניתנו כדוגמת מענקי "כלכלת בית", החזרי הוצאות או אפילו סיוע במימון טיפול רגשי שניתן לראשונה לחלק מהמשרתים, המענקים הגדולים והמשמעותיים באמת צפויים להיכנס לחשבונות המשרתים ב-1 במאי, ויש נוספים שצפויים בהמשך השנה. לא בטוחים לכמה כסף לצפות ורוצים לוודא שקיבלתם את כל מה שמגיע לכם עד כה? ynet עושה סדר במענקים ובהטבות העיקריות להם זכאים משרתי המילואים, ובמועדי התשלום הצפויים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 646 ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 646 ברצועת עזה
לוחם צה״ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

המענקים ה"גדולים": תגמולים נוספים

חוק המילואים קובע כי גם בשגרה חייל מילואים זכאי לתגמול מיוחד, אשר מתווסף לזכאותו למשכורת ולתגמולים אחרים שהוא עשוי להיות זכאי אליהם בגין שירותו, וזאת במטרה לתגמל ולעודד משרתי מילואים פעילים. המענק מועבר למשרתים ב-1 במאי בכל שנה.
התגמול נקבע לפי אורך שירות המילואים: 9.5-5 ימי מילואים ברצף מזכים במענק בגובה 266 שקל עבור הוצאות אישיות בלבד; 14.5-10 ימים – 1,452 שקל; 19.5-15 ימים – 2,904 שקל; 36.5-20 – 4,356 שקל; 37 ימים ומעלה – 5,808 שקל.
בנוסף, מי ששירת במשך 60-32 ימי מילואים בשנה זכאי ל-133 שקל נוספים עבור כל יום מילואים מלא ו-66.5 שקל עבור חצי יום מילואים. במהלך מלחמת "חרבות ברזל", גם זכאות זו הורחבה וניתנת עבור כל יום מעבר ליום המילואים ה-60 וללא הגבלה, אולם רק למי שגויס במסגרת צו 8 ולא במסגרת ימי מילואים רגילים, או למי שמוגדר "מפקד מילואים פעיל" (אשר זכאי למענק נוסף בסך 2,904 שקל) או למשרתים מעל גיל 45.
תגמול זה, שהוא לרוב המשמעותי ביותר עבור מי ששירת מעל ל-60 יום, ישולם בפעימה ראשונה ועיקרית ב-1 במאי השנה, ובפעימה נוספת לחלק מהמשרתים ב-1 במאי בשנת 2025, ישירות לחשבון הבנק של המשרת ומבלי ניכוי מס.
כך למשל, משרת מילואים ששירת במשך 100 ימים במסגרת צו 8 החל מ-1.11.2023 והמשיך לשרת בתחילת שנת 2024, זכאי למענק כפול בסך 11,616 שקל (שישולם בחלקו במאי הקרוב וחלקו במאי הבא), בנוסף לתגמול מיוחד בסך 133 שקל עבור 69 ימים. בסה"כ המענק שיקבל המשרת, ללא קשר למשכורת החודשית ולתגמולים נוספים אליהם הוא זכאי, יעמוד על כ-20,793 שקל.

עוד מענקים והטבות

לצד תשלומי המשכורת, המענקים והתגמול המיוחד, משרתי המילואים זכאים להטבות שונות שיכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים - כאשר חלקן ניתנות גם בשגרה וחלקן נוצרו עבור משרתי המילואים במלחמת "חרבות ברזל". אלו הם המענקים העיקריים שחלקם אמורים לעבור למשרתים בהמשך השנה (שימו לב האם אתם נדרשים להגיש בקשה עבור המענק או שמדובר במענק אוטומטי):
משרתי מילואים ששירתו לפחות 30 ימים זכאים גם להחזר כספי חד-פעמי בסכום של עד 1,500 שקל לטובת טיפול רגשי, נפשי ומשלים ו-1,500 שקל נוספים לטובת טיפול זוגי. על מנת לקבל את הכסף, יש להגיש קבלה על הטיפול בצירוף טופס בקשה להחזר.
כמו כן, משרתי מילואים ששירתו לפחות 60 ימים החל מ-7.10 במסגרת צו 8 יקבלו שובר חופשה בשווי 1,500 שקל למשרת ללא ילדים או 2,000 שקל למשרת עם ילד עד גיל 14. משרתים קרביים ללא ילדים יקבלו שובר בשווי גבוה יותר של 3,500 שקל לחופשה, ואילו משרת קרבי עם ילד עד גיל 14 יכול לקבל שובר בסך של עד 4,500 שקל. כל שוברי החופשה יישלחו במהלך המחצית השנייה של שנת 2024, באופן אוטומטי כהודעה לטלפון הנייד של חייל המילואים, למימוש עד סוף שנת 2026.
הטבה משמעותית נוספת, אליה זכאים כל מי שביצע 20 ימי מילואים לפחות בשלוש השנים האחרונות, היא הטבת "משרת מילואים פעיל" שמזכה במענק "כלכלת בית" בגובה 1,250 שקל שישולם ישירות לחשבון הבנק לקראת סוף השנה הנוכחית, לצד זכויות רבות נוספות כמו תוספת של 2,600 שקל למלגת פר"ח, שעת ייעוץ מס, זכאות של עד 5% בתשלום הארנונה, 50% הנחה בחידוש דרכון, הנחה באגרת הטסט השנתי לרכב ועוד. אנו ממליצים בחום לעיין בכלל ההטבות אליהן זכאים משרתי מילואים פעילים באתר צה"ל.
מענק נוסף ניתן לסטודנטים ששירתו למעלה מ-60 במסגרת צו 8 מתחילת המלחמה: לוחם שרשום באתר צה"ל כסטודנט פעיל והצהיר שלא קיבל מלגות אחרות במימון המדינה, יקבל מלגת לימודים בסך 11,296 שקל, ואילו משרת סטודנט שאינו לוחם יקבל מלגה בסך 3,388.8 שקל. בכל מקרה, גם מלגה זו תשולם ישירות לחשבון הבנק של המשרת ב-1.7.2024.
יתרה מכך, הורים לילד עד גיל 14 ששירתו שמונה ימים או יותר במסגרת צו 8 זכאים למענק משפחה נוסף בסך 2,000 שקל. מי ששירת מעל 40 יום זכאי למענק משפחה מוגבל - 500 שקל נוספים עבור כל עשרה ימי מילואים או 833 שקל עבור כל עשרה ימים למי ששירת ביחידות המערך הלוחם. כמו כן, מי ששירת לפחות 45 ויש לו ילד עם מוגבלות בגיל 21-3 זכאי למענק משפחה מיוחדת בסך 2,000 שקל.
מענקי משפחה אלו כבר הועברו למרבית המשרתים הזכאים בשבועות ובחודשים האחרונים, לצד פיצויים בגין הוצאות אישיות חריגות (עד 500 שקל), פיצוי עבור טיסות וביטול חופשות בגין צו 8 (עד 5,000 שקל), פיצוי לסטודנטים בגין הוצאות כספיות ש"אבדו" בשל הגיוס החריג (בין 500 ל-2,000 שקל), החזר הוצאות עבור טיפול בתקלות בית (עד 500 שקל) ועוד.

לפי מה נקבעת המשכורת של מילואימניקים?

לפני כל המענקים המיוחדים וההטבות, כל משרת זכאי כמובן לתשלום בסיס עבור כל יום מילואים - בשגרה או בחירום. תשלום הבסיס מחושב ומועבר למשרתי המילואים באופן הבא: עבור שכירים, שיטת התשלום היא הפשוטה וה"שקופה" ביותר עבור המשרת - השכיר ממשיך למעשה לקבל משכורת כרגיל, והמעסיק הוא זה שתובע החזר מהביטוח הלאומי.
הסכום המינימלי עבור כל יום מילואים בשגרה הוא 222.27 שקל, אולם במהלך מלחמת "חרבות ברזל" סכום זה הועלה ל-310.52 שקל ליום או ל-9,316 שקל לחודש מילואים שלם. לעיתים, הביטוח הלאומי משלם למעסיק תגמול גבוה מהשכר של המשרת, וההפרש צפוי להיות גם הוא מגולם במשכורת של המשרת.
עבור עצמאים, סטודנטים ועצמאים שהם גם שכירים, תהליך התשלום הוא טיפה יותר מורכב: עצמאים מקבלים בכל חודש תגמול לפי המקדמות ששילמו לביטוח הלאומי ובהתחשב בממוצע של שכר שלושת החודשים שקדמו לשירות (ברוטו), עד לתקרה של 1,634.33 שקל ליום או של 49,030 שקל לחודש. גם פה קיים תגמול מינימלי יומי של 310.52 שקל ליום או של 9,316 שקל לחודש מילואים מלא. בנוסף, עובד עצמאי זכאי לפיצוי נוסף בשיעור של 25%, אשר גם הוא מחושב לפי הכנסותיו בשלושת החודשים שקדמו לשירות.
4 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
ודאו שפרטיכם מעודכנים באתר. ביטוח לאומי
(צילום: נמרוד גליקמן)
סטודנטים או עצמאים שאינם עונים להגדרה של ביטוח לאומי, יקבלו את סכום התשלום המינימלי בתחילת כל חודש, ללא צורך בהגשת תביעה לביטוח הלאומי. יחד עם זאת, עליכם לוודא שפרטי חשבון הבנק שלכם מעודכנים באתר הביטוח הלאומי על מנת שתקבלו את התשלום בזמן.
עצמאים שהם גם שכירים יקבלו תגמול כפול על הכנסותיהם הכוללות, לפי אותו חישוב של שלושה חודשים אחורה ועם מגבלה של סכום מינימום או מקסימום ליום. שכרם מהמעסיקים יגיע כרגיל דרך המשכורת החודשית ועבור תגמול על משכורתם כעצמאים, עליהם להגיש תביעה אישית לביטוח לאומי להשלמת התגמול (אלא אם משכורתם עולה על 9,316 שקל – ואז התגמול משולם אוטומטית).
אגב, חיילים שהשתחררו משירות קבע רגע לפני או במהלך המלחמה ואז המשיכו לשרת במילואים, זכאים לתשלום לפי הכנסתם משירות הקבע למשך 90 ימים מיום השחרור, ולאחר מכן תשלום בסכום של 310.52 שקל ליום.
עדיין לא בטוחים כמה בדיוק כסף מגיע לכם ומתי תקבלו אותו? השתמשו במחשבון מענקי מלחמת "חרבות ברזל" שנמצא באתר צה"ל והגישו בקשה להחזרי הוצאות באתר קרן הסיוע למשרתי מילואים.