כחודשיים לאחר קריסת הבניין בחולון, דיירים המתגוררים בבניינים שנדרשים לחיזוק מבנה עדיין נאלצים להיאבק במשך שנים על האישורים להוצאת הפרויקט אל הפועל. "אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבו דיירים מפונים לרחוב", כך אמר היום (ב') לאולפן ynet אפי לביא, יו"ר נציגות מתחם אשכנזי ביהוד, שבו כ-50 יחידות דיור. לדבריו, לפני כשלוש שנים העירייה החליטה על תחילת פרויקט פינוי בינוי במתחם, אולם לאחרונה נסוגה מהחלטתה. "למה מחכים, שהבניין יקרוס עלינו? אנחנו מפחדים על החיים שלנו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לביא, המייצג את המתחם כולו, סיפר כי מדובר בבניין בן עשרות שנים, שנכנס תחת הקטגוריה של תמ"א 38 בהחלטת העירייה. "ניסינו במשך שנים לעניין יזמים בתוכנית הזו", הוא מספר, "אבל מבחינה תכנונית לא ניתן לעשות שום פרויקט של 'חיזוק מבנה', מעלית וכו', וגם מבחינת ההיתכנות הכלכלית לא היה סיכוי. לכן התוכנית הזו נפלה על ידי מומחים רבים בתחום".
4 צפייה בגלריה
הבניין ביהוד
הבניין ביהוד
הבניין ביהוד
(צילום: משי בן עמי)
לדבריו, "ב-2018 העירייה בדקה את העניין והבינה שתמ"א 38 לא אפשרי בבניין הזה. אף יזם לא היה מוכן לקחת את הפרויקט תחתיו. לכן, העירייה החליטה על פינוי בינוי, באישורה של ראש העיר. היא זימנה את כל הדיירים ובעלי הדירות במתחם והכריזה ב-15.12.2018 על תחילת הפרויקט. במהלך שלוש השנים האחרונות חברנו למחזיקת תיק ההתחדשות בעיר והתחלנו את התהליך. בחרנו משרד עורכי דין שייצג אותנו ויזם שיוציא את התוכנית אל הפועל. כל צעד שנעשה בתהליך היה באישור".
"במאי התחלף ראש ההתחדשות העירונית בעירייה. הוא זימן את היזם והאדריכלים והודיע על ביטול הפרויקט. לאחר שלוש שנות עבודה על התוכניות, הוא קבע שהפרויקט לא ישים. עד היום לא הבנו מה הסיבה"
"בחודש מאי 2021, התחלף ראש תיק ההתחדשות העירונית בעירייה. הוא זימן את היזם והאדריכלים של הפרויקט והודיע על ביטול הפרויקט כולו. לאחר שלוש שנים של עבודה על התוכניות, הוא החליט שהפרויקט לא ישים. עד היום לא הצלחנו להבין מאיזו סיבה", סיפר לביא.
4 צפייה בגלריה
הבניין ביהוד
הבניין ביהוד
"היושן של הבניין בעוכריו"
(צילום: משי בן עמי)
"פתאום העירייה חזרה בה מההחלטה. זומנו לפגישה ב-27.10.21, ובה הודיעו לנו שכל הרעיון שהצגנו הוא הזוי. הציגו אותנו כאילו שיקרנו. טענו שלא היה ולא נברא. הצגנו להם את כל המסמכים שאושרו מול ראש ההתחדשות העירונית הקודמת. במקום פינוי בינוי הם אמרו שמגיע לנו תמ"א 38 – חיזוק מבנים. זה הזוי כי כבר הוכחנו שהדבר לא ישים. ניסינו לפנות, להתחנן שלא יעצרו את התוכנית, אבל זה לא עזר".
4 צפייה בגלריה
הבניין ביהוד
הבניין ביהוד
"למה מחכים? שהבניין יקרוס עלינו"
(צילום: משי בן עמי)

"הבניין הזדעזע כמו עלה נידף"

כזכור, לפני כחודשיים פונו כל דייריו של בניין בחולון, שנמצא בסכנת קריסה מיידית. לוחמי אש, שהוזעקו למקום בשל רעש "פיצוץ" שנשמע מהבניין, הבחינו בסדקים שנוצרו בו ובמהרה הכריזו עליו כמסוכן ופינו אותו מכל יושביו. ההחלטה התבררה כמצילת חיים, כאשר בחלוף יממה בלבד התממש החשש והבניין קרס.
"הבניין שלנו בגיל של הבניין בחולון. היושן שלו בעוכריו", אמר לביא. "במלחמה האחרונה כאשר יורטו טילים מעל יהוד, הבניין הזדעזע כמו עלה נידף. למה מחכים? שהבניין יקרוס על הילדים? על מאות האנשים שגרים פה?".
"במלחמה האחרונה, כאשר יורטו טילים מעל יהוד, הבניין הזדעזע כמו עלה נידף. למה מחכים, שהבניין יקרוס על הילדים? על מאות האנשים שגרים פה?"
לדברי לביא, "אנחנו לא עמידים בשום רעידת אדמה. השאלה היא, למה לא לפתור את הבעיה? יש לנו יזם, יש לנו משרד עורכי דין, במשך שלוש שנים נערכנו לזה. יש בבניין מאות דיירים, כולל ילדים קטנים ואנשים מבוגרים שכבר לא יכולים לעלות ברגל, אז הם פשוט נשארים בבית. יש לנו מגע יומיומי איתם, ואנחנו מבינים את המצוקה שהם חווים".
4 צפייה בגלריה
הבניין ביהוד
הבניין ביהוד
"לא עמידים ברעידת אדמה"
(צילום: משי בן עמי)
מחברת היזמות ח.מיתר נמסר: "החברה פועלת בשיתוף מלא עם עיריית יהוד ונציגות הדיירים. החברה עומדת בקשר רציף עם גורמי העירייה לקבלת אישורם בדבר היקף הזכויות וקידום הפרויקט לרווחת הדיירים".
מעיריית יהוד-מונוסון נמסר: "העירייה מקדמת התחדשות עירונית במגבלות התכנוניות העירוניות של העיר. סקיצות התכנון לפרויקט ההתחדשות העירונית שהוצגו למתחם יוצרים צפיפות והכבדה על המתחם ועל כל מרכז העיר, ופגיעה באיכות החיים במתחם עצמו בפרט ובעיר כולה בכלל. לפיכך ביקשנו מהדיירים או מהיזם להציג תכנון משופר והשבוע בישיבת פורום ההתחדשות העירונית הוחלט לשקול חלופות נוספות כגון קרקע משלימה לביצוע תוכנית ההתחדשות העירונית אשר יעמיסו פחות על התשתיות. צוות העיריה ימשיך ללוות את הדיירים בפרויקט עד להשגת היעד".