עזריאלי.קום מציג את העלות הכוללת של הקנייה רק רגע לפני התשלום, ויפצה לקוחות: האתר שגובה בדרך כלל דמי משלוח של 25-10 שקלים לפריט, יספק עבור חלק המוצרים משלוח עד הבית ללא עלות בקנייה מעל 100 שקל למשך שבוע אחד: בין 5 ל-11 ביולי.
הפיצוי נקבע במסגרת תביעה ייצוגית שהגישה לקוחה שהחליטה לקנות לנכדיה מתנות באתר בשל מחיריו הנמוכים. לאכזבתה היא גילתה שהמחיר הסופי נופח ב-25% מ-89 שקל ל-110 שקל, בשל דמי משלוח שמוצגים רק במסך הסופי.
4 צפייה בגלריה
עזריאלי.קום
עזריאלי.קום
עזריאלי.קום
(צילום מסך מתוך חשבון הפייסבוק של עזריאלי.קום)
התובענה הייצוגית הוגשה בשם יותר מ-600 אלף לקוחות שגלשו באתר בקיץ 2020, כשהערכת הנזק שנגרם להם עמדה על יותר מ-2.5 מיליון שקל. אחת הבקשות בתובענה הייתה הפסקת המצג המטעה באתר ופיצוי לקוחות.
לפי פסק הדין, עזריאלי התחייבה לתקן את נוסח ההערה המופיעה בעמודי המוצרים השונים תחת הלשונית "מועדי אספקה ומשלוחים", כך שבמקום הנוסח הקיים כיום ("ערוצי המשלוח המופיעים בטבלה משתנים בהתאם לערוצי המכירה השונים") יופיע הנוסח הבא: "אפשרויות ועלויות המשלוח משתנות בהתאם לסוג המוצר, נקודת האספקה, זהות המוכרן ותנאיו".
השופט קבע שלתובעת יש עילת תביעה, אך כיוון שהצדדים הגיעו להסכמות התובעת מסתלקת מהתביעה, אך לא תפרסם הודעת הסתלקות פומבית.
מבדיקה עולה כי האתר עדיין לא שינה דרכיו: הכנסנו לסל שני פריטים בעלות נמוכה מ-200 שקל, וגבוהה מ-300 שקל, והגענו לעמוד התשלום. בעמוד זה האתר מציג את מחיר הרכישה כ"עלות כוללת", ללא תוספת דמי משלוח וללא ציון שלהם. גם בדיקת מחיר הסל לאורך הקנייה לא מעלה אזכור לדמי משלוח כלשהם. יש לציין כי בשוק הישראלי נהוג לתת משלוח חינם באתרים רבים בקנייה מעל סכום מסוים בדרך כלל 200-100 שקל.
גילינו שאת העלות האמיתית, שכוללת את מחיר המשלוח, מוצגת בשלב מאוחר יותר - בהליך התשלום. לחיצה על "פירוט" ועל דמי משלוח של 24.9 שקל פר פריט לשליח עד הבית עדיין לא משנה את הסכום הסופי שמוצג בתחתית העמוד.
רק בעמוד האחרון באמת הסכום פתאום מזנק. לנו הוא זינק מ-188.90 שקל לכדורגל וחליפת כדורגל לילד ל-238.70 שקל, עם דמי משלוח של קרוב ל-50 שקל: זינוק של 26%. בהזמנה שכללה גם נעלי כדורגל המחיר שהוצג לנו היה 328.4 שקל, ובעמוד האחרון קפץ ל-403.1 שקל. כלומר תוספת דמי משלוח של 74.7 שקל ופער של 22% מהסכום המקורי.
4 צפייה בגלריה
על כל פריט עזריאלי.קום לוקח עוד כסף במשלוח
על כל פריט עזריאלי.קום לוקח עוד כסף במשלוח
רק בעמוד האחרון המחיר זינק ב-26%
(צילום מסך)
4 צפייה בגלריה
רגע לפני התשלום מתווספת העלות האמיתית, כולל משלוח
רגע לפני התשלום מתווספת העלות האמיתית, כולל משלוח
(צילום מסך)
4 צפייה בגלריה
על כל פריט עזריאלי.קום לוקח עוד כסף במשלוח
על כל פריט עזריאלי.קום לוקח עוד כסף במשלוח
תוספת של 74 שקל, ופער של 22% מהסכום המקורי
(צילום מסך)
כך הלקוח רואה את העלות האמיתית רק כשהוא כבר עמד לתת פרטי אשראי בהתבסס על המחיר ללא משלוח. אמנם את המשלוח מספקים מוכרים שונים (מדובר במרקט פלייס), אך מידת השקיפות ללקוח היא באחריות של עזריאלי.קום. לשם השוואה, גם באמזון ובעלי אקספרס יש מוכרים שונים וכולם מציגים דמי משלוח לצד עלות המוצר כבר בעמוד הרכישה.
מבדיקה באתר עולה כי עלות המשלוח מפורטת גם בלשונית המשלוחים, שלרוב צרכנים לא מגיעים אליה, כי הנוהג בשוק הוא שעלות המשלוח מוצגת בהליך העסקה עצמו ולא מצריך פשפוש באזורים נידחים באתר.
כן נטען בבקשה לתביעה כי האתר מחייב דמי משלוח בנפרד על כל מוצר, גם אם מדובר באותו ספק, מה שלא נהוג בענף. גם כשהספק הוא עזריאלי.קום עצמו מתווספים דמי משלוח לכל פריט. הפרקטיקה הזאת, כך נטען, לא שקופה לצרכן.
מעזריאלי.קום נמסר בתגובה: "בקשת האישור הוגשה במהלך חודש פברואר 2022, ועניינה היה אופן הצגת שיעורי דמי המשלוח באתר בטרם הושלמה הרכישה על ידי הלקוחות. לאחר בחינת הבקשה, הציע בית המשפט למבקשת מספר פעמים להגיע להסדר עם עזריאלי אי קומרס, וביום 9.5.2023 אושר בפסק דין הסדר הסתלקות בהליך (תוך קביעה של השופט שיש פה מקום לתביעה - מ.ק).
"החברה פעלה ופועלת בשקיפות מלאה מול לקוחותיה, לרבות בתחום התמחור והצגת עלויות דמי המשלוח באתר. כך, דמי המשלוח עבור כל מוצר מוצג בעמוד המוצר עצמו בניגוד לנטען בכתבה (במקום לא מספיק גלוי בעמוד המוצר שדורש גלילה מטה ופתיחת שדה שאינו גלוי בעמוד - מ.ק). גם באתר החדש, ובדומה לאתרי סחר אחרים, דמי המשלוח באתר משתנים לפי סוג המוצר, צורת המשלוח, זהות המוכר ותנאיו והמודל הלוגיסטי.
"יובהר, כי בניגוד למוצג בתביעה, המוכרים השונים אינם גובים דמי משלוח כפולים עבור כל פריט המוזמן מהם, וזאת בהתאם לתנאי כל מוכרן. בכל מקרה דמי המשלוח תואמים לסטנדרט הקיים בשוק, ובפעמים רבות אף נמוכים יותר באופן משמעותי. לצד זאת, החברה מאפשרת משלוח חינם למוצרים רבים ואפשרות של איסוף מחנויות ולוקרים במחיר תחרותי מאוד של 9.90 שקלים בלבד. ההטבה על דמי המשלוח בהתאם להוראות פסק הדין תינתן בתאריכים הקבועים בו מיום 5.7.2023 ועד ליום 11.7.2023".