בית המשפט בהונג קונג הורה על פירוק חברת הנדל"ן הסינית אוורגרנד. הפסיקה מקדמת את השלב הבא וחסר התקדים בקריסה של החברה שנחשבה בשיאה לאחת מחברות הנדל"ן הגדולות של סין.
השופטת לינדה צ'אן הורדתה על הפירוק לאחר שהחברה לא הצליחה להציג תוכנית ארגון מחדש שתספק את הנושים הבינלאומיים, זאת לאחר חודשים של מו"מ. "הגענו למצב שבו בית המשפט אומר מספיק", אמרה צ'אן. "אני חושבת שרק הולם שבית המשפט יוציא צו לפירוק החברה".
1 צפייה בגלריה
משרדי חברת אוורגרנד סין
משרדי חברת אוורגרנד סין
משרדי חברת אוורגרנד סין
(צילום: רויטרס)
חובות החברה עומדים על מעל 325 מיליארד דולר. תהליך הפירוק משמעותו מכירת נכסי החברה, כשההכנסות ישמשו לתשלום החובות. המסחר במניות אוורגרנד בהונג קונג הופסק לאחר הוצאת הצו. לפני כן הן נסחרו בירידה של יותר מ-20%.
"איננו מופתעים מהתוצאה, זה תוצר של כישלון החברה לדון איתנו", מסר פרגוס סאורין, שותף בפירמת עורכי הדיו קירקלנד אנד אליס, שייצגה קבוצה מרכזית של הנושים. "בנסיבות הנוכחיות החברה יכולה להאשים רק את עצמה בפירוקה". התביעה הוגשה ביוני 2022 על ידי חברת טופ שיין גלובל.
מדובר בצעד משמעותי בסאגת הקריסה של החברה, שהגיעה לחדלות פירעון על החובות הבינלאומיים שלה בשלהי 2021, כחלק ממשבר הנזילות בסקטור הנדל"ן הסיני, וגרמה לטלטלות בשוקי ההון העולמיים.
הצו יאפשר לנושים לקבל שליטה על נכסים של אוורגרנד מחוץ לסין, ואף פותח את האפשרויות להגשת תביעות נוספות בנוגע להפסדים של מיליארדי דולרים שספגה החברה.
עם זאת, עדיין לא ברורות מה יהיו ההשלכות המעשיות בסין, שם נמצאים מרבית הנכסים של אוורגרנד ורוב החובות שלה. בתיאוריה, הפסיקה יכולה לסלול את הדרך לניסיונות של הנושים לקבל שליטה על חלק מהנכסים של החברה בסין, זאת מכיוון שלהונג קונג הסכם הכרה הדדי על חדלות פירעון וארגונים מחדש שתקף בחלק מהאזורים בסין. אולם, לא בטוח אם בתי המשפט בסין יסכימו לאשר את הצו ההונג קונגי.
חדלות הפירעון של מי שהוגדרה בשעתו כחברת הנדל"ן השנייה בגודלה במדינה פגעה בבעלי הבתים ובמערכת הפיננסית הרחבה יותר. המשבר בחברה הגיע בעקבות הגברת הרגולציה בסין נגד ההלוואות הגבוהות שלקחו חברות הנדל"ן, וזאת כחלק מניסיונות הרשויות לבלום את הזינוק במחירי הבתים.
אוורגרנד היא חברת הבנייה בעלת החוב הגבוה בעולם, אך היא למעשה רק מקרה הקיצון של משבר החוב העצום בסקטור הנדל"ן של סין. בחודשים האחרונים מנסה בייג'ינג להתמודד עם המשבר באמצעות הזרמת נזילות לשוק הסיני, בין היתר דרך מדיניות הריבית והקלות על הבנקים.