התורים הארוכים בחג, שנראה כאילו אי אפשר לחמוק מהם, מפגישים אותנו בין השאר גם עם ציבור שזכאי לפטור מהתור. לפני שאנחנו מתעצבנים שעוקפים אותנו, ריכזנו את כל מה שאתם צריכים לדעת על הזכאות לפטור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מעבר גבול עקבה בחול המועד
מעבר גבול עקבה בחול המועד
מעבר גבול עקבה בחול המועד
(צילום: שרלי ישי)
מי זכאי לפטור? אנשים עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם, זכאים לקבל שירות ציבורי מבלי להמתין בתור, אם ברשותם תעודת נכה מהמוסד לביטוח לאומי או ממשרד הביטחון שמציינת את הזכאות. גם נשים בהיריון ואזרחים ותיקים מעל גיל 80 זכאים לקבל שירות במקומות ציבוריים מסוימים ללא המתנה בתור.
הזכאות לפטור צפויה להתרחב לאוכלוסיות נוספות החל מ-16.06.2022, לאחר שאושרה בכנסת. מעוד חודשיים, רשימת הזכאים תכלול לראשונה גם אדם עם מוגבלות נפשית, שכלית או אוטיזם, שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 40% ומעלה (במקום 50% ומעלה כיום), וילד נכה כהגדרתו בתקנות הביטוח הלאומי. בנוסף, ניצולי שואה, ומי שזכאי לגמלת שירותים מיוחדים, גמלת סיעוד ברמות 4 עד 6, קצבה מיוחדת לנפגע עבודה, וסיוע בניידות לפי הוראת הרגף לשיקום נכים במשרד הביטחון - יהיה זכאי לפטור גם כן.
באילו מקרים הזכאות מאפשרת לקבל את השירות ללא המתנה בתור? בכל מה שנחשב שירות ציבורי, שזהו שירות שניתן על-ידי גוף ציבורי או במקום ציבורי:
בין הגופים הציבוריים נכללים: משרדי ממשלה (כולל כל היחידות הכפופות להם), הכנסת, צה"ל, משטרת ישראל, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות, ההסתדרות הציונית, הסוכנות היהודית וכן כל גוף אחר הנתון לביקורת המדינה בהתאם לחוק מבקר המדינה.
מקום ציבורי הוא מקום שניתן בו שירות לכלל האוכלוסייה או לחלק לא מסוים שלה.
למשל, בתור במעברי הגבול שעמוסים במיוחד בחג הפסח, בתור לקבלת שירות בסניף הדואר, בתור לרכישת תרופות בבית מרקחת פרטי, בתור להוצאת דרכון במשרדי רשות האוכלוסין וההגירה, או בתור לקופה בסופרמרקט.
מתי הזכאות לפטור מהתור לא תקפה? בתור שניתן לקבוע מראש אין חובה לקדם אדם עם מוגבלות לפני מוזמנים אחרים (למשל: בתור למספרה). עם זאת, בעת קביעת התור, היום והשעה לקבלת השירות ייקבעו תוך התחשבות באדם עם המוגבלות ובמוגבלותו. בנוסף, כאשר ההמתנה בתור נעשית במכונית, לא ניתן לקבל את השירות מבלי להמתין - למשל בתור לכניסה לגנים לאומיים או חניוני לילה.
עוד סייג לזכאות הוא כאשר זמן ההמתנה בתור הוא קצר. במקרה כזה אין חובה לספק לאדם עם מוגבלות את השירות ללא המתנה. למשל, אם יש רק לקוח אחד שממתין בתור לפני האדם עם המוגבלות, והזמן שנדרש למתן השירות לאותו לקוח הוא קצר מאוד, אין חובה לתת קדימות לאדם עם המוגבלות.
מה בנוגע למלווה של האדם שזכאי לפטור? מי שמלווה את האדם עם המוגבלות גם זכאי לפטור מעמידה בתור בתנאי שהוא נמצא בתור יחד עם האדם עם המוגבלות ולמענו. זאת משום שאנשים עם מוגבלויות מסוימות נעזרים לעיתים במלווה, המסייע להם בפעולות אשר אינם יכולים לבצע עקב מוגבלותם, וישנם גם אנשים עם מוגבלות אשר נזקקים להשגחה ולהגנה, עקב מוגבלותם, כאשר תמיכה זו מסופקת על ידי מלווה קבוע.
לכן, על פי תקנות הנגישות לשירות, אין למנוע מאדם עם מוגבלות הנעזר במלווה, מלהכנס למקום ציבורי או לקבל שירות ציבורי כאשר הוא מסתייע במלווה. לדוגמא, ילד עם אוטיזם ואמו שמגיעים לסניף דואר לא צריכים להמתין בתור לקבלת השירות.
בנוסף, במקומות ציבוריים מסוימים שהכניסה אליהם היא בתשלום, ניתן פטור מהתשלום למלווה של האדם עם המוגבלות. זאת, כדי שאנשים עם מוגבלות הנעזרים במלווה לא יצטרכו לשלם פעמיים, גם על עצמם וגם על המלווה שלהם.
ומי נחשב למלווה? התקנות אינן מגדירות. כל אדם המשמש כמלווה לאדם עם מוגבלות ומסייע לו בפעולות היומיום או בהשגחה עליו, הינו "מלווה" לצורך ההסדר שבחוק. המלווה יכול שיהיה בן משפחה, ואף קטין.