שיעור האבטלה ממשיך להיות נמוך גם בפברואר, כאשר לפי נתונים שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור האבטלה הצר עמד על 3.7% - זהה לשיעור האבטלה בינואר.
שיעור האבטלה המורחב, שכולל גם עובדים שנעדרו מהעבודה בעקבות הקורונה וגם עובדים שיצאו משוק העבודה מאז מרץ 2020 ולא חזרו אליו בנוסף לבלתי מועסקים, ירד ל-5.4% שהם 237.3 אלף איש, לעומת 5.6% בינואר שהם 244.0 אלף.
בתוך כך, שיעור התעסוקה לא כולל נעדרים זמנית מעבודה כל השבוע מסיבות הקשורות בקורונה, עלה ל-60.6%, לעומת 60.2% בחודש הקודם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
בסך הכל היו בפברואר בישראל 6,816,900 בני 15 ומעלה שיכולים היו לעבוד, מתוכם היו בכוח העבודה (עבדו או חיפשו עבודה) 4,314,400 נשים וגברים, מתוכם היו 4,154,600 מועסקים (60.9%) ו-159,800 בלתי מועסקים (3.7%).
לפי הגדרות הלמ"ס, הבלתי מועסקים (שמהווים את שיעור האבטלה הצר) הם בני 15 ומעלה שלא עבדו אפילו שעה אחת בשבוע הקובע, אין להם עבודה ממנה נעדרו, חיפשו עבודה באופן פעיל ב-4 שבועות שקדמו לסקר והיו זמינים לעבודה בשבוע הקובע. שיעור התעסוקה לא כולל נעדרים זמנית מעבודתם כל השבוע מסיבות הקשורות בקורונה.
שיעור האבטלה הרחב כולל גם את הבלתי מועסקים, וגם את המועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם בשל הקורונה (אם בשל צמצום בהיקף העבודה, השבתת מקום עבודה או אלה שציינו ב"אחר" שהם נעדרו בגלל קורונה), כולל עובדים הנמצאים בחופשה ללא תשלום, אם מובטחת חזרתם לאותו מעסיק. בנוסף כולל שיעור האבטלה הרחב גם את אלה שלא משתתפים בכוח העבודה כלל (ולכן לא אמורים להיכלל בשיעור האבטלה) שפוטרו או שנסגר מקום עבודתם מאז מרץ 2020.

שרת הכלכלה: להעניק אשרת עבודה זמנית לפליטים

על רקע מספר המשרות הפנויות, שזינק לשיא חדש של כמעט 150 אלף עובדים שחסרים במשק הישראלי בחודש פברואר, פנתה הבוקר שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי לשרת הפנים איילת שקד בהצעה לשינוי המדיניות הקיימת כלפי פליטים אזרחי אוקראינה המגיעים לישראל דרך מדינה נוספת ומוגדרים כיום "תיירים". ברביבאי מבקשת משקד לאפשר להם רשיון שהייה זמני שאינו מהווה אישור עבודה קבוע.
במתכונת זו, תוענק להם אשרת עבודה בנסיבות הומניטריות ולא ינקטו סנקציות כלפי מעסיקים, בתנאי שישמרו על זכויותיהם של העובדים כמתבקש בחוק.
ברביבאי ציינה כי אין בכך השלכה שלילית על שוק העבודה, נוכח קיומן של כ-140 אלף משרות פנויות - וכי ההיפך הוא הנכון. המדיניות לדבריה תאפשר מתן מענה אנושי כלפי הפליטים ותאפשר לממשלת ישראל להעניק פתרונות לצרכי המשק על כל גווניו.