אור יהודה נמצאת בתנופת פיתוח, אבל אין ספק שלצד הקמת שתי השכונות החדשות בית בפארק ונווה איילון, לא מעט תשומת לב מופנית מטבע הדברים אל עשרות הפרויקטים להתחדשות עירונית שמקודמים כיום בעיר הנמצאת במרכז הארץ, מרכז גוש דן. בעיריית אור יהודה סופרים לא פחות מ־20 פרויקטים שמקודמים בשלביות כזו או אחרת, וללא ספק הפרויקט המדובר ביותר הוא פינוי־בינוי של השכונות הדרומיות.
2 צפייה בגלריה
הריסת הבניינים ברחוב האיריס
הריסת הבניינים ברחוב האיריס
הריסת הבניינים ברחוב האיריס
(צילום: וידאו אקשן)
מדובר בכ־2,200 דירות שנמצאות בקו הראשון לנתב"ג, העתידות להתפנות בשנים הקרובות כחלק מתוכנית שזוכה לעידוד מהמדינה, והוגדרה לא מכבר כאחת משלוש תוכניות הדגל של ישראל. לפני עשרות שנים שלחה המדינה את דור המייסדים של אור יהודה לגור במבנים שהתיישנו וכיום מטים ליפול, ובעירייה מבינים את החשיבות והנחיצות בקידום תוכנית
כוללת, שתעשה סוף סוף צדק היסטורי עם אותו דור מייסדים, שיזכה להתגורר בדירה חדשה ובעיקר עמידה בפני רעידות אדמה וכוללת ממ"ד.
"זהו ללא ספק פרויקט הפינוי־בינוי החשוב ביותר שיקודם באזור גוש דן בשנים הקרובות", מציינים בעירייה. "זה לא רק ההיקף האדיר של 2,200 דירות שייהרסו, אלא בעיקר המשמעות החברתית של פרויקט בסדר גודל שכזה ועשיית הצדק ההיסטורי עבור משפחות, שמשוועות במשך עשרות שנים לפתרון מגורים ראוי ואיכותי".

פוטנציאל ליזמים, הזדמנות לתושבים

בשנים האחרונות החלו עוד ועוד יזמים להבין את הפוטנציאל הכלכלי הטמון באור יהודה. זה קרה לאחר שב־2017 חתמה העירייה על הסכם גג שהביא לתפנית בעיר. לצד הקמת שתי השכונות החדשות, דאגו בעיריית אור יהודה להקצות משאבים בהיקפים גדולים לשדרוג השכונות הוותיקות. כך בוצעו עשרות פרויקטים לשדרוג המרחב הציבורי בדרום העיר ובמרכזה, עם הקמת מבני ציבור חדשים, שדרוג בתי הספר וגני הילדים הוותיקים, שדרוג משמעותי של רחובות העיר, טיפול יסודי בתחום הניקוז, שהיווה עד היום בעיה מדי חורף, וכן שדרוג וטיפול בפארקים ובגינות הציבוריות.
"אור יהודה עוברת מהפכה בכל התחומים, ובראשם בחינוך, כאשר המטרה היא לדאוג לכך שלא ייווצרו פערים בין השכונות החדשות לוותיקות", מציינים בעיריית אור יהודה. "מעולם לא בוצע שדרוג כה מסיבי בשכונות הוותיקות, והמטרה היא להיערך לשנים הקרובות, לאור הפיתוח המואץ וקידום הפרויקטים להתחדשות עירונית".
הסנונית הראשונה להתחדשות עירונית הגיעה לפני קצת יותר משנתיים עם הריסתם של המבנים הראשונים בפרויקט "קיימא" במתחם הכלנית, שבמסגרתו נהרסו חמישה בניינים, ורק לפני כחודשיים נהרסו ארבעה בניינים נוספים, שישנו את פניה של הכניסה לעיר בצומת סביון. במקביל מקודמים באגף ההנדסה של העירייה עוד פרויקטים רבים בשלבים כאלה ואחרים, שגם הם יזרימו דם חדש לעיר ובעיקר יספקו מענים לתושבים הוותיקים, שמשוועים להתגורר בדירות חדשות ואיכותיות.
2 צפייה בגלריה
שכונת בית בפארק
שכונת בית בפארק
שכונת בית בפארק
(צילום: מיטל חואזי)

פתרונות תחבורה לטווח הארוך

כמובן, לצד קידום התוכניות להתחדשות עירונית, באור יהודה נערכים להתמודד עם הגידול המשמעותי בהיקף האוכלוסייה שעתידה להכפיל את עצמה בשנים הקרובות. בעירייה מתקיים תכנון מקיף עבור מבני הציבור והחינוך הנדרשים. כל זה קורה לצד קידום שני הפרויקטים הגדולים להסעת המונים - הקו הסגול של הרכבת הקלה, שיעבור בכל 300 מטר בכביש 461 ויכלול שש תחנות לאורכו, ובטווח הרחוק יותר פרויקט המטרו השאפתני, שיכלול שתי תחנות באור יהודה, וישמש פתרון ארוך טווח עבור תושבי אור יהודה והעסקים שבה.
כמו כן בימים אלה מתקיימות עבודות נמרצות לחיבורה של אור יהודה לרשת המטרופולינית "מהיר לעיר", שתאפשר תחבורה ציבורית נגישה בתוך העיר ומחוצה לה, ותתחבר לנתיבי התחבורה הציבורית בקריית אונו ובהמשכה לפתח תקווה. "העיר הזו משנה את פניה והופכת להרבה יותר מרעננת וחדשנית", מסכמים בעירייה. "זו ללא ספק העיר הכי מתחדשת בגוש דן".