בשיתוף אתר "המקצוענים"
בשונה מהחלטות אחרות שמקבלים במהלך השיפוץ, הרי שמדרגות בתוך הבית הן דבר שישפיע רבות על ההתנהלות בו. זהו אחד האלמנטים שמצריכים בחינה מדוקדקת של מיקום, צורה וחומרים. זאת, לא רק בהיבט של העיצוב, אלא בעיקר ולפני הכל: בהיבט של בטיחות ונוחות שימוש.
בכתבה זו נרחיב על סוגי המדרגות והחומרים. בכתבה הבאה, נפרט על השיקולים ועל הגורמים שמשפיעים על תמחור הקמת המדרגות בתוך הבית.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לפני הכל: איך להתאים את המדרגות לבית ולתנאי השטח שבו?

לא תמיד ישנה אפשרות בחירה של מיקום המדרגות. זאת, בייחוד כשמדובר בשיפוץ או בבנייה עם תנאים מגבילים ועם קושי להשיג היתרי בנייה מסוימים.
בכל מקרה, כדאי להכיר את האפשרויות השונות, ולבחור את האופציה המתאימה ביותר לבית, לסגנון העיצוב ולתקציב שלכם. זאת, בייחוד כשאין כמעט מגבלות, ומדובר בבנייה של בית חדש מהיסוד.
ישנם מספר שיקולים שכדאי לקחת בחשבון כשניגשים לבחור את סוג המדרגות, אך לפני כן כדאי להכיר את סוגי המדרגות הנפוצים.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדרגות עץ רגילות: הכוונה היא למדרגות עץ הנתמכות משני הצדדים בקירות.
זה יכול להיות גרם מדרגות אחד רציף, או גרם מדרגות שמחולק למספר מהלכים, כשבין כל מהלך יש משטח רציף המחבר ביניהם (מכונה 'פודסט').
אלו המדרגות מהסוג הנוח והבטוח ביותר לשימוש. ומנגד, החיסרון שלהן הוא המרחב הגדול יחסית שהן גוזלות משטח הבית.
מדרגות מרחפות: זהו הפתרון הטרנדי ביותר, שמעניק פתרון כפול: חיסכון במקום ושימוש נוח. מדרגות אלו אינן כוללת משטח תומך תחתיהן, וכל מדרגה מחוברת ישירות לקיר, רק מצד אחד שלה.
המדרגות עצמן במידה שנוחה למדרך, והן למעשה 'גונבות' רק קיר אחד.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גם בסגנון זה ניתן לבחור בין גרם מדרגות רציף, לבין גרם מדרגות שנחצה במשטח מישורי רחב (פודסט) שמונע מצב של נפילה רציפה, ללא נקודת עצירה.
כלומר, דמיינו קו אלכסוני שמתיישר באמצע ומאפשר עצירה תוך כדי עלייה וירידה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
משטח ביניים זה, שהוא כמו "מדרגה רחבה במיוחד", מומלץ מאוד כשהמרחק בין שתי הקומות גדול (כלומר, התקרה של הקומה הראשונה גבוהה, ומחייבת כמות גדולה של מדרגות לצורך הגעה לקומה השנייה).
מעבר לעניין הפונקציונלי, הרי שגם מבחינת עיצוב, סגנון זה של מדרגות נחשב למתקדם יותר, ומתאים מאוד לדירות בסגנון מודרני, אורבן שיק, הייטקיסטי או תעשייתי.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדרגות ספירלה: מדרגות אלו בנויות סביב עמוד מרכזי שעולה מרצפה ועד לתקרה. הן מאוד חסכוניות במקום, שכן הן בנויות בצורת ציר וללא 'שטחים מתים'. ואולם, החיסרון המשמעותי שלהם הוא שהן הרבה פחות ובטוחות לשימוש יומיומי אינטנסיבי.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדרגות אלו, מטבע הדברים צרות יותר ככל שמתקרבים אל העמוד המרכזי, כך שיש לדרוך בחלקן החיצוני.
הן מתאימות למשתמש אחד בכל פעם, כך שאם דייר אחד יורד למטה בזמן שאחר עולה למטה, זה הופך למסוכן יותר. כדאי לבחור ברוחב מקסימלי של מדרגות, למרות השטח המצומצם, ולהפוך אותן בכך ליותר בטוחות לשימוש יומיומי.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אחרי שבחרתם את סגנון המדרגות: כך תשלבו את העץ בו

לכל אחד מהסגנונות תוכלו לבחור גם בסגנון שונה לשילוב העץ בהם. כלומר, מדרגות עץ רגילות יכולות להיות מחופות לגמרי בעץ, ויכולות להיות רק בחיפוי חלקי של אזור המדרך. מדרגות ספירלה יכולות לכלול מעקה מעץ, מזכוכית וממתכת. יש הרבה שילובים אפשריים של צבעים וסגנונות.

מדרגות מעץ או חיפוי בלבד?

לא תמיד הבחירה בידיכם, ולעתים יש אילוצים הנדסיים שיצטרכו להשפיע על הבחירה שלכם. היתרון שבמדרגות פתוחות שהחלל שביניהן פתוח, הוא המראה האוורירי שמתקבל. זה מייצר תחושה של מרחב גדול יותר בבית.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אחריהן, יש את המדרגות שבנויות כולן מעץ, אך שהמשטח שתחתיהן ריק. גם הן נחשבות לאווריריות יחסית, בהשוואה למדרגות המונחות על תשתית בטון משמעותית, ומסתירות את כל מה שמצדי גרם המדרגות.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האופציה שנחשבת להכי רחוקה ממדרגות העץ הקלאסיות, היא הוספה של מדרכי עץ על גרם מדרגות בנוי. ועדיין, הן בהחלט "מקלילות" את המראה הכולל, נעימות למדרך ומוסיפות חמימות לבית.

שילוב של מתכת או זכוכית?

שני החומרים הנפוצים ביותר בשילוב עם מדרגות הם מתכת או זכוכית. חומרים אלו הם בשימוש בעיקר במעקות, במאחזי היד או בעמוד התומך המרכזי.
גם לגביהן, כדאי להתחשב בהבדלי התחזוקה. שמירה על מעקה זכוכית נקי מחייב השקעה מרובה יותר בניקיון של אבק, סימני ידיים ושאריות של חומרי ניקוי. לכן, זהו בהחלט שיקול שכדאי להתייחס אליו בכובד ראש.
המראה שמתקבל הוא אכן הרבה יותר מואר ומרחף, וללא תחושת הסורגים המאפיינת מעקה מתכת, אך דרישות התחזוקה של הזכוכית בהחלט תובעניות יותר.