מכון התקנים החל לפטר 150 מתוך 873 העובדים שהוא מעסיק בעקבות רפורמת התקינה שיזמו משרד האוצר ומשרד הכלכלה במסגרת רפורמת היבוא שנועדה להקל על ייבוא מוצרים לארץ על ידי הסרת חסם בדמות התקן הישראלי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מכון התקנים הישראלי
מכון התקנים הישראלי
מכון התקנים
(צילום: נדב אבס)
מכון התקנים היה במשך עשרות שנים מונופול על בדיקות מוצרים מיובאים, וכאלה שיוצרו בארץ. מדובר בבדיקות שעלותן עד 10,000 שקלים. כל בדיקה לוקחת זמן רב ומלווה בלא מעט בירוקרטיה. עלות העמידה בתקן הישראלי המחמיר הושתה על הצרכן, והקשתה על יבוא מגוון מוצרים לארץ.
כעת, על פי הרפורמה, כ-80% מהייבוא על בסיס תקינה ישראלית, לא נדרש בבדיקות מעבדה בכניסה לישראל. המסלול הישראלי כולל יבוא על בסיס הצהרת יבואן להתאמה לכ-420 תקנים ישראלים, ללא בדיקות משלוח במכוני בדיקה בישראל. בין המוצרים: שטיחים, חיתולים, ילקוטים לבית ספר, נוזל כלים, טמפונים, קונדומים ואופניים. כ-85% מהתקנים שנוגעים לעשרות אלפי מוצרים יכנסו לארץ על בסיס הצהרה להתאמה לתקינה בינלאומית.
המסלול הבינלאומי כולל העברת האחריות על התקינה למעבדות בחו"ל: כ-300 תקנים המקיפים אלפי מוצרים יועברו למסלול זה, ובמסגרת הרפורמה ניתן יהיה לייבא אותם על בסיס הצהרת היבואן על התאמה לתקינה בינלאומית, תוך הצגת תעודת בדיקה ממעבדות מוסמכות באירופה, ארה"ב ואוסטרליה. במאות מוצרים בתחומי מזון, אנרגיה ובקרוב ככל הנראה גם בתמרוקים, יוכלו היבואנים לייבא את המוצרים שעומדים בתקן הרשמי של הארץ בה הם יוצרו, על פי רשימות שקבעו המשרדים הממונים, כאשר הצהרה בלבד תספיק.
ולכן, הרפורמה החדשה למעשה מייתרת תפקידים רבים בתוך מכון התקנים, שהובילו בסופו של דבר לפיטורים הצפויים.
מכון התקנים: "מדובר בתוכנית פרישה של 150 עובדים עקב הרפורמה בייבוא. מרבית העובדים פורשים מרצונם בהסדרי פרישה שסוכמו יחד עם ההסתדרות הכללית, ועד העובדים והממונה על השכר במשרד האוצר, כמקובל במגזר הציבורי".