"אני לא סימנתי את סמוטריץ', מי שסימן הוא למעשה מר סמוטריץ' בעצמו, שסימן את ההסתדרות, אפשר לשמוע את זה בכל מיני ראיונות והצהרות שלו, ואנחנו באים ואומרים דבר מאוד פשוט: מותר לנו לצאת למאבק, אנחנו ארגון מוביל במשק הישראלי, וזה לא משנה מי ייבחר לשר האוצר - אם נראה גזרות כלכליות קשות על המשק הישראלי והיעדר טיפול בבעיות הבוערות במשק, כשמיליוני עובדים ואנשים רעבים ללחם במדינת ישראל, אנחנו נצא למאבק. זה תפקידנו". את הדברים אמר הבוקר (יום רביעי) יניב לוי, יושב ראש אגף ההסברה בהסתדרות, בתוכנית של שרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio.
ברקע לדברים, בשבוע שעבר פורסם כי יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד העביר מסר חד משמעי דרך בכירים בליכוד לראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו, שתכליתו היא שהמינוי של ח"כ בצלאל סמוטריץ' לשר האוצר הוא "סדין אדום" מבחינת ההסתדרות, ומינויו לתפקיד, אם ייבחר, לא יעבוד בשקט. בין השאר פורסם כי בר-דוד מסר לנתניהו ש"במצב הנוכחי של המשק צריך שר האוצר שרואה את התמונה הכוללת - ולא שר שמהרגע הראשון מדבר על פירוק ועדים".
סמוטריץ' לא הגיב במשך מספר ימים לאיום המרומז שפורסם, אך אתמול, בפתח ישיבת סיעת הציונות הדתית, הצהיר כי "לא ניתן להסתדרות או לכל גורם אחר בשמאל להחליט עבורנו או להכתיב מדיניות כלכלית או מינויים. רק אזרחי ישראל יקבעו איזו ממשלה תקום בישראל ומה תהיה מדיניותה והם אמרו את דברם בצורה חדה וברורה לפני שבועיים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד בצלאל סמוטריץ
ארנון בר דוד בצלאל סמוטריץ
יו"ר הסתדרות ארנון בר-דוד וח"כ בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דוברות ההסתדרות ואלכס קולומויסקי)

"אנחנו לא שמאל, כל הסיעות כולל הליכוד בקואליציה שלנו"

אחרי הדברים של סמוטריץ' בישיבת הסיעה התראיין לוי הבוקר כאמור ל-ynet radio, ואמר כי "ההסתדרות זה לא שמאל. די. זה סתם. בהסתדרות יש קואליציה מקיר לקיר, מהסיעות הערביות עד לליכוד וכל סיעות הכנסת".
יניב לוי, ראש אגף ההסברה בהסתדרותיניב לוי, ראש אגף ההסברה בהסתדרותצילום: ההסתדרות
מה זאת אומרת? הרי ההסתדרות זה שמאל כלכלי. "לא, אני חושב שלא", השיב לוי. "תגידו לי, לדאוג לזכויות אדם, לדאוג לשכבות החלשות, זה נקרא שמאל? אני חושב שהעולם קצת השתנה. כל אחד שירצה לפגוע בזכויות הדמוקרטיות כמו זכות השביתה או זכות ההתאגדות אנחנו נתנגד ונצא למאבק נגד המינוי שלו, וזה לא משנה אם קוראים לו לייבוביץ', סמוטריץ' או מועלם".
עוד הבהיר לוי כי "אם מר סמוטריץ' יהיה שר האוצר - קודם כל אנחנו נברך אותו, כי הוא שר במדינת ישראל ואנחנו מכבדים נבחרי ציבור. דבר שאני, ננסה להגיע להבנות ואני מאמין שאם הוא יישב עם יושב ראש ההסתדרות הוא יגלה שיש הרבה מאוד דברים שהם רואים עין בעין. יחד עם זאת, אם נראה גזרות כלכליות קשות כאמור נצא למאבק כי זה תפקידנו".
כאשר נשאל על דבריו של היו"ר בר-דוד, האם אמר או לא אמר לנתניהו שהמינוי של סמוטריץ' לא יעבור בשקט, השיב לוי כי "ארנון בר-דוד וראש הממשלה הנבחר בקשר רציף והם מדברים על שורה של נושאים. אני חייב לומר לכם שבשיחה האחרונה שלהם השם סמוטריץ' לא עלה".
כלומר גם אתם מבינים שזו הייתה טעות אסטרטגית לצאת בהצהרות נגד המינוי של סמוטריץ', כי בסוף אתם עלולים לקבל במשרד האוצר שר לעומתי? "לא, לא, לא, לא. אתה ממש טועה ומטעה. אנחנו לא מפחדים, לא נרתעים, נעמוד על שלנו, נכבד כל אדם באשר הוא אדם, נכבד כל שר באשר הוא שר ונפעל על פי הנורמות שאנחנו רואים לנכון".
אז המינוי של סמוטריץ' לשר האוצר הוא סדין אדום מבחינתכם או שתכבדו את זה? "אני אגיד לך משהו. אנחנו הדלקנו נורה אדומה. יחד עם זאת, אם ראש הממשלה הנבחר יבחר בסמוטריץ' לשר, אנחנו נכבד אותו כי הוא שר במדינת ישראל. במקביל, אנחנו יכולים גם לצאת במאבק. יש מציאות עגומה במדינת ישראל. יש מדינה עשירה ואזרחים עניים. עודפי תקציב של ארבעים מיליארד שקל שוכבים.
"אני רוצה להסביר שהמשק הישראלי נמצא בפני צומת מאוד-מאוד מרכזית. אנחנו אחרי תקופה מאוד ארוכה של ממשלת מעבר, לאחר שלוש וחצי שנים של חמש מערכות בחירות, שנים רבות ללא תקציב, אינפלציה שמשתוללת ויש לנו כאן קרוב למיליון איש שמרוויחים חמשת אלפים ושלוש מאות שקלים בחודש, שכר מינימום, שזועקים. בשעה שכזו צריך שר אוצר שמסתכל על המשק בתמונה רחבה ורוצה להביא את הפתרונות לבעיות ולא לחפש מלחמות".
אבל כבר היה לכם שר אוצר לא כזה קל, אביגדור ליברמן. "נכון, וידענו להסתדר, ידענו לדבר".
לא התנגדתם למינוי שלו. "כי אנחנו בהסתדרות לא ממנים שרים".

"אנחנו מחליטים אם תהיה שביתה או לא"

עוד אמר לוי כי "אנחנו צריכים איזונים. אנחנו לא מחפשים שביתות, אנחנו לא מחפשים ריבים, אני רוצה לדבר איתכם על הצלחות, אני רוצה לדבר אתכם על מצוינות, אני רוצה לדבר אתכם על משק פורח ומשגשג. שם אנחנו צריכים להיות. יחד עם זאת, צריך למצוא את נקודת האיזון ואי אפשר להתעלם מכך שיש כאן מיליוני אזרחים במדינת ישראל שלא מרוויחים מספיק כסף. האינפלציה משתוללת, והכסף שלנו כבר לא שווה מה שהיה שווה בעבר".
סמוטריץ' אומר בין השאר שהוא בעד לצמצם את זכות השביתה בשירותים החיוניים. 2,047 מעובדי חברת חשמל למשל משתכרים 36 אלף שקל או יותר... "ומה רע בזה? רגע מה, זה בושה? זה בושה להרוויח כסף במדינת ישראל?"
לא, השאלה על מי אתה קופץ להגן? על האזרחים החלשים או החזקים? "אתם רוצים לדבר על חברת חשמל? בואו תראו לי בעשרים שנה האחרונות שחברת חשמל שבתה. חברת חשמל עברה את הרפורמה הכי גדולה במשק בשנים האחרונות".
נכון, וכמה נתנו שם לכל עובד בגין הרפורמה הזאת? "אני רוצה להבין, זו בושה לתת פיצויי פיטורים מוגדלים לעובדים מפוטרים כדי שיסתגלו למציאות?"
מה הבעיה בדרישה לצמצם את האפשרות לשבות למי ששולט בשירות חיוני כמו הנמלים למשל? "השאלות האלה הן דמגוגיה לשמה. מי שאומר את הדברים האלה נגד ההסתדרות, אז נכון, הם היו נכונים לפני עשרים, שלושים וארבעים שנה. אז ההסתדרות טעתה, הייתה כוחנית ושבתה שלא לצורך. אבל אני אומר שתסתכלו על המציאות, המשק הישראלי לא שבת למעלה מעשר שנים. יום שביתה אחד לא היה. אנחנו בשנת 2022, המציאות היא שונה, אנחנו לא ממהרים לשבות. אנחנו האחראים במשק. אנחנו - ההנהלה הבכירה של ההסתדרות. אנחנו אומרים אם תהיה שביתה או לא תהיה שביתה והמציאות מוכיחה את זה.
"אתם שואלים למה לא לצמצם את זכות השביתה? אז אני אגיד לכם למה, בגלל שזו הזכות האחרונה שנשארה לאזרחים במדינת ישראל כדי להתמודד מול גזרות כאלה ואחרות".