יום כיפור הוא יומם של הרוכבים על אופניים רגילים, חשמליים וקורקינטים חשמליים. ל-24 שעות הכבישים והרחובות הופכים לנחלתם, אולם אין זה אומר שהכל מותר ולצערנו אין יום כיפור שלא מסתיים עם תאונות ופגיעות בהולכי רגל ורוכבים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
גיבשנו מדריך שאלות ותשובות בנושא באמצעות עו"ד עומר חרל"פ ועו"ד עמיקם חרל"פ, מומחים לנזיקין ותביעות ביטוח ממשרד עמיקם חרל"פ ושות.
1 צפייה בגלריה
כיפור בתל אביב
כיפור בתל אביב
רוכבים ביום כיפור בתל אביב. המחשה
(צילום: מוטי קמחי)

אני מתכוון לרכוב על קורקינט חשמלי/אופניים חשמליים ביום כיפור. מה הדין אם אפגע בהולך רגל או רוכב אופניים? כעיקרון, על פי חוק מוטלת חובת ביטוח על כל כלי הרכב המנועיים. אולם, בית המשפט העליון קבע כי קורקינטים ואופניים חשמליים אינם 'כלי רכב מנועי' כמשמעותם לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. "על כן", מסביר עו"ד עומר חרל"פ, "לקורקינטים ואופניים חשמליים לא קיימת חובת ביטוח, ולכן קיים חשש ממשי, כי רוכב שיפגע בהולך רגל (או ברוכב אחר), עלול למצוא את עצמו כנתבע בהליך משפטי אזרחי על פי דיני הנזקין. אם יוכח כי הנהג הפוגע התנהל ברשלנות או תוך הפרה של כללי התעבורה, הוא יחויב לשאת באופן אישי בתשלום הפיצויים לנפגע".
עו"ד עומר חרל"פ עו"ד עומר חרל"פ צילום: עומרי שפרן

האם בעל קורקינט חשמלי או אופניים חשמליים מחויב לעשות ביטוח? כאמור, החוק אינו מטיל חובת ביטוח על קורקינטים ואופניים חשמליים, כי אינם נחשבים כלי רכב מנועי כמשמעותו בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. על כן, מומלץ לרוכבים בכל זאת לעשות ביטוח תאונות אישיות וכן ביטוח צד ג', זאת על מנת להימנע מחיוב בפיצויים לנפגעים ולוודא שיתקיים כיסוי כלשהו במקרה של פגיעה עצמית.
אני רוכב על אופניים רגילים. מה הדין אם באשמתי התפרצתי לכביש ורכב פגע בי? במישור הנזיקי, מדובר בתאונת דרכים כמשמעותה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ולכן אין משמעות מי הגורם האשם בתאונה. כלומר הנפגע, יהיה זכאי לפיצויים מהביטוח של הרכב המעורב.
במישור הפלילי/תעבורתי, רוכבי אופניים מחויבים לכל דיני התעבורה כמו כל כלי רכב אחר. כלומר, התפרצות לכביש יכולה להוות שורה של עברות על פי דין, ולכן יתכן ותועמדו לדין בבית המשפט לתעבורה העלול להשית עליכם עונשים לפי חוק.
עורך הדין עמיקם חרל"פעורך הדין עמיקם חרל"פצילום: לירון מולדובן

מי מפצה במקרה שבו רוכב אופניים רגילים או בעל קורקינט חשמלי פגעו בהולך רגל ביום כיפור? מבחינת החוק, אין הבדל בין אופניים רגילים לבין קורקינט או אופניים חשמליים. על כולם לא חלה חובת ביטוח. "משמעות הדבר היא", מסביר עו"ד עמיקם חרל"פ, "שבמקרה שלא מעורב בתאונה כלי רכב המבוטח בביטוח חובה כמו מכונית או אופנוע, אזי נהג האופניים או הקורקינט יהיו אחראיים לפיצוי הולך הרגל, בכפוף להוכחת אחריותם. במקרים נדירים, שבהם הרוכב 'הגדיל ראש' וביטח את עצמו בביטוח צד ג', יהיה ניתן להיפרע מהפוליסה בגבולותיה בכפוף להוכחת אחריותו של הרוכב".
מה הדין במקרה שרכב פגע ביום כיפור ברוכב אופניים רגילים, רוכב על קורקינט חשמלי או רוכב על אופניים חשמליים? בכל תאונה שבה מעורבים כלי רכב ממונעים, כמו מכונית, אופנוע וכו', המוכרים בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אין חשיבות לאשם בשאלת הפיצוי. לפיכך, בהינתן ומדובר ב"אחריות מוחלטת", על פי החוק מתאפשר לרוכב האופניים או הקורקינט לתבוע את המבטח של הרכב, גם אם הם האשמים בתאונה.
במישור התעבורתי הפלילי – אין כל איסור חוקי לנסיעה ברכב ביום כיפור, מדובר בנוהג בלבד ולכן בנסיבות העניין חלים כל חוקי התעבורה והזהירות המתבקשת.
רוכב אופניים רגילים, רוכב על קורקינט חשמלי או על אופניים חשמליים נתקל במהלך יום כיפור בבור קטן בכביש, נפל ונפגע. מי יפצה? האחראי לתחזוקת הכביש (בין אם רשות מקומית, מע"צ או כל גורם אחר) חב לפי הפסיקה, בתחזוקה הולמת וראויה של הכביש עבור משתמשי הדרך השונים. לכן, ככל ומשתמש דרך נפגע הוא זכאי להגיש תביעה בהתאם לפקודת הנזקין בגין רשלנותו ו/או הפרת החובה החקוקה של האחראי לפגיעה.
"חשוב להדגיש", מסביר עו"ד עומר חרל"פ, "שלא כל מפגע בכל נסיבה מזכה בפיצוי. הפסיקה מכירה בכך שרשות מקומית לא יכולה לתקן כל מפגע ומפגע ברגע שצץ, ולכן יש להוכיח כי הרשות לא פעלה באופן סביר כמצופה ממנה ביחס לנסיבות הספציפיות של המקרה. במקרים מסוג זה, יש חשיבות לתיעוד הבור באמצעים ויזואליים כמו צילום או סרטון ודיווח לרשויות, דבר שעשוי להיות מעט בעייתי במהלך החג".
הילד שלי, תלמיד ביה"ס, נפגע ביום כיפור כשרכב על אופניים מחוץ לביה"ס. האם ביטוח התלמידים תקף ונוכל לקבל פיצוי? לכל תלמיד במערכת החינוך הממלכתית יש ביטוח תאונות אישי שתקף 24/7, החל בכל מקום בעולם. על כן, ככל והילד נפגע הוא יהיה זכאי לפיצוי, תחת המגבלות ותנאי הפוליסה. למעט, במקרה של תאונה שבה מעורב כלי רכב מנועי הנדרש לביטוח חובה. כלומר, אם הילד נפגע מרכב וזו תאונת דרכים, הוא לא יוכל לקבל פיצוי לפי ביטוח תלמידים אלא מהמבטח של הנהג, מכיוון שפוליסת תלמידים כאמור מחריגה תאונת דרכים.