פעילות חנויות סבן אילבן בישראל תיסגר, אלא אם ייכנס משקיע לחברה - כך עולה מהדוחות שפרסמה היום בעלת הזיכיון של המותג בישראל - אלקטרה מוצרי צריכה. אם אכן ייכנס משקיע, המותג ימשיך להתקיים בישראל כשהכוונה היא לצאת מת"א ולפתוח בפריפריה בלבד. כתוצאה מכך המניה של החברה יורדת בכ-8%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חנות סבן אילבן בדיזינגוף סנטר
חנות סבן אילבן בדיזינגוף סנטר
חנות סבן אילבן בדיזינגוף סנטר
(צילום: שאולי לנדנר )
בדוחות נכתב כי החברה "בחנה מחדש את המודל העסקי של הפעלת חנויות תחת המותג סבן אילבן. כפועל יוצא החלה החברה במהלך הרבעון הרביעי של 2023... בפעולות לסגירה משמעותית של הפעילות. זאת במסגרת תהליך רה ארגון. כפועל יוצא של תהליך הרה ארגון, הוכרזו בתקופת הדוח הוצאות רה ארגון בסך של כ-42 מיליון שקל". כן נכתב שם כי "פעילות הסגירה נעשית לצד בחינת אפשרות להכנסת משקיע לפעילות". לפי הדוחות סבן אילבן גרעה 68 מיליון שקל מפעילות המזון ורשמה 17 מיליון שקל במכירות.
למעשה, אלקטרה מוצרי צריכה החליטה לנקות את הדוחות שלה מפעילות סבן אילבן כדי לא להמשיך להראות הפסדים. היא מנהלת מו"מ להפעלתן באמצעות גורם אחר ועוברת להתמקד בקארפור, אדידס, קולומביה ומחסני חשמל. לחברה יש חוב של 1.8 מיליארד שקל בתחום המזון.
הסיבה לסגירת הפעילות היא קשיים בהתרחבות בת"א ותחושה שהרשת קטנה על החברה. נראה שלחברה שמגלגלת 6.5 מיליארד שקל (ו-1.7 מיליארד שקל ברבעון, עלייה של 9.9%), אין רצון להפעיל חנויות שמגלגלות 10,000 שקל ביום. אלקטרה תכננה לפתוח מאות סניפים אך הבינה באיחור שהפעלה של 50 סניפי סבן אילבן תניב לה רווח כמו שתי חנויות קארפור.
כמו כן גילו בחברה שההתנהלות מול האמריקנים קשה, מצב המלחמה מחק את התיירות בת"א בה נפתחו שמונה חנויות הרשת (מתוכן ייסגרו שתיים בלוינסקי ויפת) והרגולציה בעיר הקשה על הפעלת הסניפים. אלקטרה גם עשתה טעות כשהשקיעה במיזם האינטרנט קוויק שנסגר בסוף 2023.