בשורה טובה במיוחד לעובדים שמקבלים שכר מינימום. החל מהיום, 1 באפריל, יעלה שכר המינימום בישראל בפעם השנייה בתוך שנה בסכום משמעותי. החל ממשכורת חודש אפריל, שתשולם בראשית חודש מאי, יעלה שכר המינימום בישראל, על פי צו שעליו חתם שר העבודה, יואב בן-צור, ל-5,880 שקל, לעומת 5,571.75 שקל בשנה האחרונה. שכר המינימום לעובד שעתי יעמוד מעתה על 32.3 שקל לשעה, במקום 30.61 שקל עד כה. יצוין שמי שעובדים בעבודה מזדמנת שעתית או יומית, ולא בשכר חודשי, יוכלו לקבל את התעריף החדש מהמעסיק באופן מיידי כבר בימים הקרובים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תלוש משכורת
תלוש משכורת
תלוש משכורת
(צילום: shutterstock)
מדובר בעלייה נאה שנייה מאז אפריל אשתקד, כאשר שכר המינימום קודם לכן היה תקופה ארוכה מאוד, מאז 2019, רק 5,300 שקל לחודש ולא עודכן שנים. שכר המינימום מתעדכן כעת בהתאם למנגנון עדכון אוטומטי הקבוע בחוק שכר מינימום, שאותו ניסו גורמים עסקיים לבטל לפני שנתיים - ללא הצלחה. באותה תקופה השכר הממוצע עלה מאוד בעקבות משבר הקורונה, ועל כן ניסו המעסיקים לבטל את הנוסחה של שכר מינימום, לפיה הוא מתעדכן בכל שנה לפי השכר הממוצע - כאשר הוא עומד על 47.5% מהשכר הממוצע במשק. ועדת העבודה של הכנסת באותה תקופה, בראשותה של ח"כ אפרת רייטן, התנגדה בתקיפות לשינוי.
יצוין שלפני יותר משנתיים נחתם הסכם בין משרד האוצר להסתדרות, לפיו יעלה שכר המינימום מ-5,300 ל-5,400 שקל בלבד. יו"ר ועדת העבודה והרווחה דאז, ח"כ רייטן, ראתה בכך הסכם מביש וסרבה לאשר אותו, בתביעה ששכר המינימום יעלה לפחות ב-200 שקל בחודש, אך הממשלה והמעסיקים סרבו לכך. אמנם העובדים לפי שכר מינימום הפסידו לכן במשך שנה שלמה 1,200 שקל, אולם בסופו של דבר יצאו מורווחים מהדחייה, כאשר הממשלה והמעסיקים נאלצו לציית לחוק ולהעלות ב-1 באפריל 2023 את שכר המינימום בבת אחת בסכום של 271 שקל ל-5,571.75 שקל, ל-47.5% מהשכר הממוצע במשק.
כעת יעלה שכר המינימום שוב בסכום גבוה של עוד 308 שקל, המהווים עלייה של כ-5.5%, מה שצפוי להוביל לעלייה משמעותית יחסית של מי שמשתכרים סכומים נמוכים יחסית בכל חודש. זאת, משום שכאשר שכר המינימום עולה, גם השכר של מי שמרוויח מעט מעל שכר המינימום עולה - משום שהפער שהיה בין המשכורות הנמוכות לבין משכורת המינימום קטן הוא בטל בעקבות ההעלאה. בתחתית סולם המשתכרים בישראל עומדים כיום מאות אלפי עובדי ענף האוכל (מסעדות, בתי קפה וברים) והאירוח (בתי מלון, צימרים וכו').
פורסם לראשונה: 06:42, 31.03.24