עוד לפני הזינוק הגדול הצפוי ביום שישי במחירי הדלק, ולאחר חודשיים של עליות מחירים מצטברות, התייקרות הבנזין והסולר מגיעה לכיסם של נוסעי המוניות.
משרד התחבורה פרסם הערב (ראשון) עדכון לצו תעריפי הנסיעה במוניות המיוחדות (ספיישל) ובמוניות השירות, לפיו מיום שישי (1 באפריל) יעלו התעריפים ב-3.8%. מדובר בהתייקרות ראשונה מזה שנתיים, שלדברי המשרד "משקפת את ההתייקרויות שחלו בסל התשומות בענף המוניות, ובפרט במחיר הסולר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מוניות מונית
מוניות מונית
מוניות
(צילום: shutterstock)
בין היתר, התעריף ההתחלתי של נסיעה במונית מיוחדת יהיה 11.08 שקל (באילת 9.47 שקל), תוספת של 40 אגורות, ותעריף לפי דקה כפול קילומטר יהיה 1.74 שקל (באילת 1.48 שקל), תוספת של 7 אגורות.
עם זאת, שיעור ההתייקרות רחוק מלהדביק את הזינוק במחירי הדלק בשלושת החודשים האחרונים על רקע המתיחות ובהמשך המלחמה באוקראינה, שהשלים התייקרות בשיעור של כ-15%. ב-1 בינואר עמד מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן על 6.37 שקל. החל מה-1 במרץ כבר עלה מחירו ל-7.05 שקל, והתייקרות משמעותית נוספת צפויה השבוע.
על רקע התייקרות מחירי הסולר, פנה יו"ר מועצת המובילים גבי בן הרוש לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרת התחבורה מרב מיכאלי בדרישה להתערב במחירי הדלק. בן הרוש מאיים כי אם השרים לא יפעלו להורדת מחיר הסולר, שחברות ההובלה מתקשות להתמודד עם תעריפיו החדשים, יושבת הענף.
2 צפייה בגלריה
מונית שירות
מונית שירות
מוניות שירות
(צילום: אלעד גרשגורן)
"מאז ינואר 2021, הסולר לתחבורה התייקר בלמעלה מ-54%, בכלל זה שחיקת החזר הבלו למשאיות, אשר יזם משרד האוצר במסגרת הרפורמה למיסוי על הדלקים. לפעולה זו של האוצר הצטרף המשבר העולמי אשר הוביל לשרשרת התייקרויות הנפט בעולם ועל פי הודעות ספקי הדלקים לחברות ההובלה, הסולר בחודש אפריל עומד להתייקר ב-1.30 שקל לליטר", כתב בן הרוש.
לדבריו, "לכל הדעות מדובר במכה אנושה למשק ההובלה, כאשר הסולר מהווה למעלה מ-35% מהתשומות. במצב עניינים זה איננו מסוגלים 'לגלגל' באופן מיידי את תוספת העלויות, ועל כן בכוונתנו לכנס את חברות ההובלה לדיון חירום בנושא לצורך בחינת האופציה של השבתת המשאיות. לצערנו, מדובר בצעד נואש שאנו מעדיפים להימנע ממנו מתוך אחריות בראש ובראשונה כלפי הלקוחות שלנו. אולם, ממשלת ישראל איננה יכולה לעמוד מנגד מבלי להתייחס להתפתחות זאת כאל משבר לאומי אשר מחייב התערבות ממשלתית דחופה".