מספר התלונות על אפליה על רקע פערי שכר מגדריים עלה בשנת 2021 פי 3.5 לעומת שנת 2020 ופי 4.75 בהשוואה לשנת 2019. כך עולה מדוח שהגישה היום (ג') נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, עו"ד מרים כבהא, לשרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, המסכם את פעילות הנציבות לשנה החולפת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לטענת הנציבות, הסיבה לעלייה היא תיקון חוק שכר שווה לעובד ולעובדת שנכנס לתוקף באוקטובר 2020, ומטיל על מעסיקים במגזר הפרטי חובת פרסום ומסירת מידע על פערים מגדריים בשכר במישור הפנימי והציבורי.
1 צפייה בגלריה
פערי שכר
פערי שכר
פערי שכר
(צילום: shutterstock)

פערי השכר בין גברים לנשים בשוק התעסוקה עדיין גדולים. לפי מחקר שערך מינהל תעסוקת אוכלוסיות בזרוע העבודה בשיתוף עם הג'וינט בשנה האחרונה, על אף ששיעור ההשתתפות של נשים בישראל בכוח העבודה גבוה יחסית לממוצע ה-OECD, פערי השכר בין נשים לגברים בארץ גבוהים ביחס למדינות הארגון.
"מחובתנו כחברה לפעול לצמצום פערים מגדריים ולמיצוי זכויות עובדים בשוק העבודה", הגיבה לדברים השרה ברביבאי. "אני שמחה לראות כי פרסום נתוני השכר על ידי מעסיקים העלה את המודעות להגברת השוויון בתעסוקה ולצמצום פערים. ממצאי הדוח מעידים כי דרך ארוכה עוד לפנינו ולממשלה אחריות לפעול בשיתוף פעולה יחד עם המעסיקים והעובדים למען מימוש זכויותיהם".

42% מהפניות היו בשל אפליה על רקע תנאי עבודה

עוד צוין בדוח כי 973 פניות התקבלו בנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בשנת 2021, כ-30% מעל הממוצע. 63% מהפניות היו של נשים, ושליש מהן עסקו באפליה על רקע הרחבת המשפחה או טיפול בה (היריון 25%, טיפולי פוריות 2% והורות 7%). נושא הפנייה העיקרי של גברים היה אפליה על רקע גיל (14%). באפליה מחמת גיל בולט הפער בין אחוז הפניות של נשים (4%) לאחוז אצל הגברים (14%). 60% מהפניות היו של עובדים במגזר הפרטי, 36% של עובדים מהמגזר הציבורי ו-4% של עובדים מהמגזר השלישי.
42% מהפניות שהתקבלו בנציבות שוויון הזדמנויות היו בנוגע לאפליה על רקע תנאי עבודה. 27% מהפניות היו בנוגע לאפליה על רקע פיטורים או פיצויי פיטורים, 18% מהפניות היו בנוגע לאפליה בקבלה לעבודה. שלבי התעסוקה הבולטים בגינן התקבלו פניות הנשים היו פערי שכר מגדריים ופיטורים או פיצויי פיטורים (43% ו-33% בהתאמה), גברים לעומת זאת פנו בעיקר בנוגע לאפליה בקידום בעבודה ובקבלה לעבודה (41% ו-21% בהתאמה).
בהשוואה בין מגזר יהודי לערבי, אחוז הפניות של ערבים עמד על 12% מכלל הפניות לנציבות השוויון, ונושא הפנייה הבולט של ערבים היה אפליה על רקע לאום (30%). אחוז הפניות של הגברים הערבים על רקע לאום היה כפול מאחוז הפניות של הנשים הערביות על רקע לאום - 43% לעומת 20% בהתאמה. לעומת זאת נושא הפנייה הבולט של יהודים היה אפליה על רקע היריון (17% לעומת 12% אצל הערבים).
"מתן הזדמנות שווה בתעסוקה לכל עובדת ועובד ומיגור האפליה הם הערכים שאמורים להנחות את כולנו, על מנת להפוך את שוק העבודה לשוויוני ומכיל יותר", אמרה עו"ד כבהא. "יחד, במאמץ משותף, ניתן יהיה לפתוח את דלתות שוק העבודה לכולם/ן, ולאפשר ייצוג ושילוב מיטביים לכלל האוכלוסיות המרכיבות את החברה הישראלית".