הבוקר (ה') הכריזה ועדת התביעות במסגרת הסכמי השילומים מגרמניה על תוצאות משא ומתן שקיימה עם ממשלת גרמניה ולפיו תורחב אוכלוסיית שורדי השואה הזכאים לשעות סיעוד ביתיות ל-143 אלף שורדי שואה. 81 אלף שורדי שואה בישראל יזכו למענק מיוחד של 1,200 יורו בשנת 2023.
היום, יציינו ממשלת גרמניה וועידת התביעות 70 שנה להסכמי לוקסמבורג הידועים גם בשם הסכמי השילומים, ויכריזו על תוצאות המו"מ על כספי הפיצויים לשורדי השואה לשנת 2023 במעמד קנצלר גרמניה, אולף שולץ, שר האוצר הגרמני קריסטאן לינדנר, נשיא ועידת התביעות העולמית גדעון טיילור, השרה לשוויון חברתי מירב כהן ובהשתתפות מאות שורדי שואה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ב-10 בספטמבר 1952 נחתמו בבית עיריית לוקסמבורג הסכמים פורצי דרך בין ועידת התביעות שהוקמה ע"י 23 ארגונים יהודיים לבין ממשלת מערב גרמניה, ובין מדינת ישראל לבין ממשלת מערב גרמניה, על כספי הפיצויים עבור שורדי רדיפות הנאצים במלחמת העולם השנייה ופיצויים למדינת ישראל. ההסכמים היוו תשתית למו"מ שנתי שהתקיים מאז ועד היום בין ועידת התביעות לממשלת גרמניה והניבו פיצויים בסך כ-90 מיליארד דולר עבור ניצולי ברחבי העולם.
בטקס שיתקיים היום במוזיאון היהודי בברלין, יציגו שלושת הצדדים החתומים על ההסכמים ההיסטוריים את חשיבותם. קנצלר גרמניה, שולץ, ידבר על חשיבות ההסכמים מנקודת המבט של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה. נשיא ועידת התביעות טיילור ושגריר המו"מ הראשי של ועידת התביעות אייזנשטאט ידגישו את ההשלכות והשפעות ההסכמים על ניצולי השואה ברחבי העולם. את מדינת ישראל תייצג כאמור השרה לשוויון חברתי כהן וגם קולט אביטל, שורדת שואה, חברת מועצת ועידת התביעות ויו"ר מרכז הארגונים לניצולי שואה תישא דברים בשם ניצולי השואה.
ההסכם מבטיח כי כ-14,000 ניצולי שואה סיעודיים נוספים החיים בישראל יזכו לתוספת של כ-1,200 שקל בחודש. עד כה שולמו קצבאות למספר מוגבל של סיעודיים אשר הוגדרו החולים הסיעודיים הקשים ביותר (רמה 3.6), כעת מרחיב ההסכם את התשלום גם לשורדי שואה סיעודיים אשר מוגדרים רמה 3.5 ו-3.5.5.
ואלה הסעיפים בהסכם שיוצגו היום:
יינתן סיוע חירום לניצולי שואה שנמלטו מאוקראינה בסך 12 מיליון דולר ל-8,500 אנשים החל בסתיו השנה (2022).
בנוסף, החל מינואר 2023 יגדל ב-130 מיליון אירו תקציב שעות סיעוד ביתיות עבור שורדי שואה התלויים בשירותים אלה ברחבי העולם מתוך סכום זה יושקעו 60 מיליון אירו להגדלת התקציב הישראלי לשירותי סיוע ביתיים שיאפשרו לקבוצות שורדים נוספות לקבל שירות זה. הישג זה הושג בשת"פ עם השרה לשווין חברתי מירב כהן. 70 מליון אירו יושקעו במדינות אחרות בעולם.
170 מיליון אירו יוקצו עבור קרן מצוקה עליה חותמים הצדדים זו השנה השלישית. סכום זה ישפיע על כ-143 אלף ניצולי שואה ברחבי העולם. מתוכם, כ-81 אלף בישראל. שורדים אלה יהיו זכאים למענק של 1,200 אירו לשנת 2023.
מעבר לזאת, לראשונה, נחתם הסכם על מימון חינוך לשואה של 25 מיליון אירו לשנת 2023, ו-30 מליון אירו לשנת 2024.
בסך הכל, התוצאה של המו"מ עם ממשלת גרמניה לטיפול בייתי והפיצוים לניצולי שואה החיים ברחבי העולם הוא כ-1.2 מילאירד דולר.