בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2022
חנייה בקרוסלה, ספסלים חכמים, אפליקציה שתקטין את מספר המכוניות על הכביש ועוד – החדשנות במרחב העירוני היא זו שעומדת מדי שנה בלב לבה של ועידת השלטון המקומי לחדשנות, Muni Expo 2022.
השנה, זו השנה השישית, תיערך הוועידה בין התאריכים 8-6 דצמבר במתחם אקספו תל אביב בגני התערוכה עם יותר מ-12 אלף משתתפים, ביניהם צמרת ההנהגה של ישראל, ראשי ערים מישראל ומהעולם, ראשי החברות המובילות במשק ובכירי תחום החדשנות האורבני.
היריד יכלול יותר מ-150 מציגים מכל תחומי הניהול העירוני שיראו כיצד ניתן לשפר את איכות החיים של תושבי הרשויות בכל תחומי הניהול המוניציפלי, המרחב הפיזי, הגנת סייבר והתמודדות בזמן חירום.
רם סידיס, מנכ"ל החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומירם סידיס, מנכ"ל החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומיצילום: יח"צ
רם סידיס, מנכ"ל החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי, מסביר כי "החדשנות מתדפקת על דלתן של הרשויות המקומיות. היא נוכחת בהרבה תחומי חיים אחרים של האזרחים, בממשקים עם גורמים עסקיים, מול המדינה. לכן, התושבים מצפים לקבל את אותם שירותים מתקדמים גם בהיבטים מוניציפליים".

החדשנות ככלי ולא כמטרה

"חדשנות חייבת לשרת את התושבים בטווח המיידי," אומר רפי סער, ראש עיריית כפר סבא. "מידע המנוטר מכל המערכות של הרשות בזמן אמת מעובד באופן שוטף, ומעניק לנו, הנהלת העיר והעירייה, את היכולת לנהל ביעילות ובנוחות את העיר, ולשמר את הקשר הרציף והחשוב עם התושב ולהעלות את שביעות הרצון שלו.
"אני רואה את החדשנות ככלי ולא כמטרה ולכן אני בוחן כל דבר חדשני דרך הפריזמה של 'איפה זה עוזר לתושבים או לנותני השירות בעירייה' ורק לאחר מכן בוחנים את המחיר והזמן שנדרש ליישום והטמעה.
"במקביל אני ממליץ לבחור בכלים חדשניים אמינים שחיים לאורך זמן ואינם תלויי אופנה או טרנדים, זאת משום שקצב התפתחות הטכנולוגיות החדשניות הוא מהיר ולעיתים נוצר מצב בו שוקדים על הטמעה במשך חודשים ובזמן הזה הטכנולוגיה כבר משתנה.
רפי סעררפי סער, ראש עיריית כפר סבאצילום: באדיבות עיריית כפר סבא
"בכפר סבא הגאווה הגדולה היא שילוב החדשנות בתחום החינוכי, חברתי וקהילתי. מערכת החינוך בעיר פועלת על פי עקרונות השילוב והגיוון, בכל תחום ובכל גיל. תלמידים עוברים בין פעילויות ובין בתי הספר שאינם בתי הספר הקבועים שלהם, כך הם מכירים בני נוער ואזורים חדשים. אנחנו משלבים בין גילים שונים, חינוך מיוחד משולב עם רגיל ועוד דוגמאות רבות ושונות למהלכים ופרויקטים פורצי דרך המשלבים טכנולוגיות חדשות. הקהילה והחינוך הם הדגלים שלנו ושם אני רוצה ומוכן להתמודד עם כל אתגר."
הנה כמה דוגמאות לטכנולוגיות שתוכלו לצפות בהן בוועידה:

ליהנות מהנוף האורבני בזמן שמטעינים את הנייד

Adlis Smart Technologies מתכננת ומייצרת ריהוט רחוב חכם ופתרונות מתקדמים לשיפור פני העיר – תחשבו שאתם מטיילים בעיר, מצלמים סטורי ומגלים שהבטרייה שלכם תכף נגמרת. אין בעיה, שבו לכם על ספסל חכם סולרי והבטרייה תטעין את עצמה. בינתיים תהנו מכוס קפה ומהנוף.
החברה משווקת את מוצריה ליותר מ-100 לקוחות ב-65 מדינות ברחבי העולם. בוועידה הקרובה, החברה צפויה להציג יותר מ-50 מוצרים סולאריים המספקים תשתית חכמה ושקעי טעינה, ביניהם ספסל רחוב, שולחנות, ריהוט חוף, תחנת אוטובוס, עמדת טעינה לאופניים חשמליים, פח אשפה, תאורה חכמה, ריהוט פנים, גני משחקים חכמים, אמצעי פרסום סולאריים חכמים ועוד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
המוצרים של החברה מיוצרים בתמיכת Nvidia ובנויים על גבי פלטפורמה בפיתוח החברה בשם Smart City Integrated Management System, המבוססת על AI וביג דאטה. בעתיד מתכננת החברה להשיק מוצרים נוספים העונים להיבטים אקולוגיים, אנרגיה מתחדשת, טורבינות רוח חכמות ומוצרים מתכלים.

במקום לעשות סיבוב ולחפש חנייה, מחנים על קרוסלה מסתובבת

חברת Smart Parking Israel, הפועלת במגזר המוניציפלי והפרטי ומתמחה בפתרונות חנייה מכניים מתקדמים, תציג ביריד החדשנות מתקן 'קרוסלה' אורבני, המאפשר "לאחסן" עד 16 רכבים על שטח של שני תאי חנייה, באמצעות טכנולוגיה מוכחת, אמינה ופשוטה לתפעול ולתחזוקה. מדובר על פתרון ידידותי לסביבה אשר מפנה שטחים לנדל"ן או שימושים אחרים. עבור הרשות המקומית, מתקני החנייה של החברה מהווים פתרון מהיר ומשתלם לפתרון בעיות חנייה ותנועה בתקופת ביניים עד להסדרת תחבורה ציבורית. הזמן הנדרש להתקנת מתקן עומד על 5 ימים בלבד, וניתן לפרקו ולהעבירו למיקום אחד בקלות.
מבחינת ערך מוסף לקהילה, מתקן ה'קרוסלה' מאפשר שמירה על מקומות חנייה ופינוי מקום לשימוש ציבורי. ניתן לשלב קירות טיפוס, פארק חבלים, הטענת רכבים חשמליים ופאנלים סולאריים במתקן. בנוסף, אפשר לחפות את המתקן במעטפת המעניקה לו חזות של מבנה, כדי להשתלב בנוף האורבני ובדפה האדריכלית הנהוגה באזור.

ברוכים הבאים לכיתה החכמה

סיריוס, חברה ליבוא, שיווק והופצה של מוצרי אודיו, וידיאו ואלקטרוניקה, תציג ביריד החדשנות האורבנית את סדרת מסכי המגע NovoTouch החדשה של חברת VIVITEK, המיועדים לעולם החינוך ורשויות מקומיות. המגמה עולמית היא שימוש במסכי מגע המשמשים כלוח מחיק אינסופי, עליו אפשר לכתוב, לצייר, לייבא תמונות ומסמכים ובסוף השיעור/ ישיבה לשמור ולשלוח את הקובץ לכל המשתתפים.
הפתרונות הייעודיים הכלולים במסכים הם Novo Connect, אפליקציה מובנית לשיתוף תוכן באופן אלחוטי ו-Novo DS, פתרון לשילוט דיגיטלי מובנה. המסכים מותקנים במגוון כיתות לימוד, חדרי ישיבות, מרכזי הדרכה ואולמי הרצאות, בנייני רשויות, מוסדות אקדמיים, חברות הייטק ועוד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

לראות את התמונה הכללית ממעוף הציפור

MER Group מספקת שירותים ופתרונות לשווקי התקשורת, הביטחון והאנרגיה. בכל הנוגע לחזון הערים החכמות, הקבוצה מציעה מגוון פתרונות, החל מהתייעלות אנרגטית, בקרת תנועה, אכיפת חנייה ונת"צ, תאורה חכמה, טיפול יעיל באשפה, מערכת חינוך חכם ועוד – הכל תחת פלטפורמת שליטה ובקרה (שו"ב) מרכזית.
החברה תתמקד בוועידה בנושא רציפות תפקודית בעיר באמצעות פתרונות טכנולוגיים מתקדמים, בין היתר באמצעות רחפנים בלתי מאוישים לאכיפת חנייה אוטומטית ואכיפת נת"צ.
השותפה הטכנולוגית של MER היא חברת אירבוטיקס, המייצרת רחפנים אוטומטיים לאיסוף, ניתוח ושיתוף מידע בזמן אמת באמצעות חיישנים ויישומים ייעודיים, לרבות חזרה עצמאית אל נקודת העגינה להחלפת מצברים. הרחפן פועל לפי תרחישים שהוגדרו מראש על ידי מערכת השו"ב ומנטר עבירות חנייה, ממקד את המצלמות לאזורים בהם בוצעה העבירה ויוצר תמונת מצב עברו מפעילי המערכת ביום ובלילה. המערכת מנתחת את הנתונים ויוצרת תרחישים חכמים מכלל הנתונים ותובנות, מה שמתורגם למפות ויזואליות, דוחות וניתוחים עבור מקבלי ההחלטות. הרחפן התפעולי מאפשר קבלת החלטות והתייעלות בכלל השירותים השונים לטובת רווחת התושבים.

האם אנחנו בדרך להפחתת העומס בכבישים?

Share רכב שיתופי הוא שירות מקבוצת הרכב שלמה, המאפשר ללקוחת לשכור רכבים החונים בלב שכונות וערים, בדרך דיגיטלית פשוטה באמצעות אפליקציה. המודל בנוי על תעריף נסיעה יומי, עם חנייה קבועה לאיסוף והחזרה, מה שהופך אותו למתאים במיוחד לנסיעות בטווח בינוני-ארוך, וכך אינו פוגע בפתרונות של תחבורה ציבורית או מיקרו-מוביליטי (אופניים וקורקינטים).
הרכב השיתופי הוא חלק קריטי מאימוץ התנהגות חדשה, אשר מעניקה מצד אחד את הנוחות של רכב פרטי ומצד שני מציעה שימוש לפי צורך בלבד, ללא התחייבות- מה שצפויה לסלול את הדרך להפחתת עומסי תנועה, צמצום כלי תחבורה על הכבישים וכמובן ויתור על החזקת רכב פרטי.
ממחקר שהחברה ביצעה לאחרונה התגלה כי רוב המשתמשים מנצלים את השירות לנסיעה לעבודה, נתון נפלא המצביע על אימוץ של הרגל חדש מלבד רכב פרטי. הבולטות של החניות הקבועות מייצרת אמון בקרב התושבים והופכת את הרכב השיתופי לחלק אינטגרלי מהעיר.
Share נכנסה תוך כ-3 שנים ליותר מ-80 רשויות בישראל. לאחרונה זכתה החברה במכרז להפעלת רכבים שיתופיים בתל אביב, שם השירות יפעל בתעריף שעתי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

"יש עוד דרך לעשות, אבל אנחנו בדרך הנכונה"

על אף הרצון בשימוש טכנולוגיות חדשניות לטובת הקהילה, הסביבה והעיר, יש לא מעט אתגרים בתהליך הטמעת חדשנות בעולם המוניציפלי, לדברי סידיס, לפיכך, "החברה למשק והכלכלה של השלטון המקומי נכנסה לתמונה מתוך מטרה לגשר על הפערים והחסמים.
"ברגע שאתה מנגיש את המידע ומדבר בשפה מוניציפאלית, יש יותר הבנה ופחות חשש. הפעילות כוללת סיורים, וובינרים וכנסים שאנחנו עורכים, כאשר הוועידה הקרובה היא הכנס הכי גדול ומשמעותי של השלטון המקומי בתחום.
"אנחנו שואפים להעלות את המודעות אצל מקבלי ההחלטות על ידי חשיפתם ליכולות הטכנולוגיות המתקדמות ויתרונותיהן, ואז ההחלטות מגיעות מעולם מושכל יותר ופחות מפחד". החברות המציגות במשכ"ל, אומר סידיס, "הן חברות שנבדקו ואושרו, מה שמוריד את רמת הלחץ הכספי והציבורי. זה מוריד חסם פסיכולוגי ומעלה סיכוי לחדשנות".
האימפקט הכי משמעותי של הוועידה, לדבריו, "הוא החשיפה וההנגשה של השיח. הכנס מהווה שיא של שנים של עבודה, מאות פרויקטים והרבה השקעה. כשמביטים אל המרחב האורבני, אפשר לראות שרשויות עשו שימוש בכלים שניתנו להן ובעקבות הבמה שניתנה לחדשנות בכנסים".
אין ספק שיש עוד דרך לעשות, מודה סידיס, "אבל עשינו דרך מוצלחת והכרחית. והגשר שבנינו בין הטכנולוגיה לעולם המוניציפאלי בכל יום מתחזק. אנחנו לא רוצים שהתושב יגור ביישוב שלו בלית ברירה, אלא בעקבות השירות הטוב והמתקדם שהוא מקבל מהרשות".
בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2022