הממשלה החדשה בארגנטינה בראשותו של חוויאר מיליי החלה לנקוט בצעדים ראשונים במאמצים להוציא את ארגנטינה מהמשבר הכלכלי העמוק. שר האוצר הנכנס לואיס קפוטו חשף אמש (שלישי) את הצעדים הלא שגרתיים הכוללים פיחות של 54% בערך הפסו, קיצוץ בהוצאות הציבוריות והפחתת סובסידיות האנרגיה והתחבורה. "אם נמשיך בצורה הזו, תהיה לנו היפר אינפלציה", אמר בנאום הטלוויזיוני. "ב-113 מתוך 123 השנים האחרונות היה לארגנטינה גירעון תקציבי. באנו כדי לגמול אותנו מהתמכרות לגירעונות תקציביים", הכריז. לפיכך הוא הציב יעד של יחס חוב – תוצר שיעמוד על 5.5%.
מיליי, הנחשב לבעל דעות ליברטרניות, הושבע לתפקיד ביום ראשון והודיע כי ינקוט בצעדים לא קונבנציונליים לתיקון המשבר ולהורדת האינפלציה. בהתאם, קפוטו חשף כי הממשלה מתכוונת לשנות את שער ההמרה הרשמי ל-800 פסו מול הדולר מרמות של מתחת ל-400 פסו שנרשמו בשבוע שעבר. בנוסף, ההקצאות הממשלתיות לרשויות המקומיות יקוצצו למינימום ויוקפאו כל הפרויקטים הציבוריים החדשים. "אין יותר כסף", הדגיש.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ב יום השבעתו
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ב יום השבעתו
נשיא ארגנטינה החדש חוויאר מיליי
(צילום: Pablo PORCIUNCULA / AFP)
קפוטו הכריז גם על עלייה זמנית במסים על יבוא, והבטיח להסיר את המסים על יצוא ברגע שמצב החירום הכלכלי יסתיים.
בניסיון לסייע ל-40% מהארגנטינאים החיים מתחת לקו העוני, הצהיר קפוטו כי השווי של הסיוע הממשלתי ברכישת אוכל יעלה ב-50% וקצבאות הילדים יוכפלו. עם זאת, התקציב של אחת מתוכניות הרווחה הגדולות במדינה יישאר ללא שינוי על הרמות הנוכחיות.
קפוטו הודה כי התוכנית תכאב בטווח הקצר, אך היא נחוצה על מנת להוריד את הגירעון ואת האינפלציה שעומדת על סביב 150%. "המטרה היא להימנע מאסון ולהחזיר את הכלכלה למסלול", הדגיש.
בקרן המטבע הבינלאומית ברכו על התוכנית החדשה. "הפעולות הראשוניות הנועזות הללו נועדו לשפר משמעותית את מצב הפיננסיים הציבורי בצורה שמגנה על החלקים הפגיעים ביותר בחברה ומחזקת את משטר הסחר במט"ח", נמסר מהארגון.