כל יום סגר שמונע כניסת עובדים מהרשות הפלסטינית לעבודה בענף הבנייה בישראל נאמד בהפסד השקעות של כ-590 מיליון שקל והפסד תוצר של כ-250 מיליון שקל. כך מעריכים כלכלני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, על רקע החלטת מערכת הביטחון להטיל עוצר על יהודה ושומרון לאורך כל ימי חול המועד פסח. מההתאחדות נמסר כי תחשיב זה מביא בחשבון את כלל ההשפעות של עצירת עבודות בנייה ברחבי הארץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הסגר הוטל בתחילה כבכל שנה רק בימי חג הפסח ולא בימי חול המועד, אך בשבת הודיעו במשרד הביטחון כי "בתום הערכת מצב ביטחונית בעקבות מתקפות הטרור האחרונות נגד אזרחי ישראל וכוחות הביטחון, שר הביטחון יואב גלנט הנחה את מערכת הביטחון להקצות תגבור של כוחות צה"ל לפעילות מחוז מרכז של משטרת ישראל, ולהאריך את הסגר הכללי על יהודה ושומרון וסגירת המעברים ברצועת עזה עד למוצאי חג שביעי של פסח, בלילה שבין יום רביעי לחמישי. המשך הטלת הסגר כולל גם ביטול מיידי של הצעדים האזרחיים שאושרו לרגל חודש הרמאדן ומניעת כניסת פועלים לישראל".
2 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי לרצועת עזה
סיוע הומניטרי לרצועת עזה
כניסת פועלים מעזה. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל )
בחישוב של התאחדות הקבלנים נכללים, בין השאר, עצירת עבודות של ספקי שירות לענף, שיתוק מלא או חלקי של אתרי בנייה ותשתיות שעבורם לא מקבלות חברות הבנייה פיצוי, עלות איחור של עבודות בנייה ציבוריות אשר קבלנים יאלצו לספוג וכן איחור במסירת דירות, שלפי החוק היא באחריות הקבלן למרות שמדובר בהחלטת המדינה. בהתאחדות מציינים כי באירועי סגר בשנים קודמות ביצעה המדינה תחשיב דומה, ובמקרים מעטים הגיעה למסקנה כי יש לפצות את ענף הבנייה על הפסד ימי העבודה הללו.
לצד זאת, מזכירים בהתאחדות הקבלנים כי לאורך השנתיים האחרונות, למרות המתח הקבוע סביב תקופת החגים, החליטה מערכת הביטחון על כניסת עובדים מיו"ש לעבודה בבנייה והקמת תשתיות בימי חול המועד פסח, והסגרים הוטלו רק על ימי החג עצמם. עוד מציינים בהתאחדות כי עובדי הבנייה שנכנסים בצורה חוקית לעבודה בישראל הם אלה שלא יכולים להגיע לאתרי הבנייה בעת סגר. עובדים אלה הם עובדים נושאי אישור עבודה שמנפיקה להם המדינה, וניתן להם לאחר בחינת עומק שעורכת מערכת הביטחון אודות כל אחד מהם.
2 צפייה בגלריה
חיילים מתגברים את כוחות הביטחון בתל אביב
חיילים מתגברים את כוחות הביטחון בתל אביב
חיילים מתגברים את כוחות הביטחון בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בתגובה להחלטה על הטלת הסגר מסר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אנחנו סבורים שיש לאפשר לעובדים הפלסטינים לעבוד בימי חול המועד, בדיוק כמו שהיה בשנתיים האחרונות. באופן מובהק, כפי שקרה עד כה, העובדים שנבדקים במסרקות של ברזל על ידי מערכת הביטחון אינם מפגעים בפוטנציה. יחד עם זאת, אנחנו בהחלט מבינים וסומכים על השיקולים של מערכת הביטחון".