עובדי מחסן אמזון בניו יורק הצביעו בעד הקמת איגוד העובדים הראשון של ענקית המסחר המקוון, לאחר לא מעט ניסיונות התאגדות שנכשלו בעבר. זאת, בהמשך להצלחות נוספות אחרות לאחרונה של העבודה המאורגנת בארצות הברית.
העובדים במחסן אמזון בסטטן איילנד, השיגו רוב בעד ההתאגדות של 2,654 לעומת 2,131 שהיו נגד, כך לפי ספירה שפורסמה בסוף השבוע על ידי המועצה הלאומית ליחסי עבודה בארצות הברית (ה-NLRB). ההצבעה רשמה ניצחון חשוב לעבודה המאורגנת בארצות הברית ואבן דרך משמעותית עבור אלה שמצדדים בה, ושבמשך שנים רואים בהתנהלות של אמזון איום על זכויות העובדים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אמזון עובדים סן–ברנרדינו
אמזון עובדים סן–ברנרדינו
עובדי מחסן באמזון ארה"ב
(צילום: אי-פי)
אמזון, מצדה, הצהירה בתגובה להצבעה כי "אנחנו מאוכזבים מתוצאות הבחירות בסטטן איילנד, משום שאנחנו מאמינים שקשר ישיר בין העובד לחברה הוא הטוב ביותר עבור העובדים שלנו". עוד הוסיפה החברה כי היא תבחן אפשרות לערער על ההחלטה, בטענה להתערבות "בלתי הולמת ומופרזת" של המועצה הלאומית ליחסי עבודה. דובר המועצה ציין כי פעולותיה היו במסגרת הסמכויות שניתנו לה.
בהנחה שההצבעה תאושר והאיגוד יתמנה באופן רשמי למייצג של העובדים, יידרשו מנהלי האיגוד להתמקח עם הנהלת אמזון על תנאי העובדים והתגמול כדי לעמוד בציפיות.
מדובר בהחלטה משמעותית, בין השאר, בעיקר משום שלא מעט הצבעות דומות בסניפים או מחסנים אחרים של אמזון נכשלו בעבר, ובנוסף משום שאמזון נחשבת למעסיקה השנייה בגודלה בארצות הברית, עם קרוב למיליון עובדים רק בארצות הברית (נכון לאמצע 2021). המעסיקה הגדולה ביותר באמריקה היא וולמארט, עם כמעט 1.6 מיליון עובדים - שאינם מאוגדים.
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר כי הוא שמח לראות שקולם של עובדי אמזון נשמע, נמסר מהבית הלבן. הוא הוסיף כי "לכל עובד בכל מדינה צריכה להיות בחירה חופשית להצטרף לאיגוד", וכי עובדי אמזון בסטטן איילנד "בחרו להתאגד ולהתמקח על תנאים ושכר למען חיים טובים יותר".
לצד ההצהרות של ביידן והתמיכה שלו בעבודה המאורגנת, נראה כי בתקופה האחרונה איגודי העבודה בארצות הברית צוברים תאוצה. בשבועות האחרונים, למשל, תשע חנויות של סטארבקס הצביעו בעד התאגדות.
דן קורנפילד, מומחה לעבודה ופרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת ונדרבילט, כינה את ההצבעה "ניצחון מכריע עבור העובדים". קורנפילד אמר שהוא מצפה שהזכייה תאיץ את פעילות העבודה המאורגנת, שכבר הולכת וגדלה במהירות ברחבי מגזר הקמעונאות בארה"ב.
"זה כמעט כמו ניצחון של דוד וגוליית", אמר קורנפילד. "בתקופה האחרונה התחיל גל של אקטיביזם בכל הנוגע לעבודה מאורגנת, והניצחון הנוכחי יעודד אותו".