המרוץ לאישור 35 רפורמות הכלולות בחוק ההסדרים הצמוד לתקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024 החל היום (א') עם אישור חמישה פרקים ראשונים מהחוק בוועדות הכספים והכלכלה של הכנסת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
חוק בעל השלכות על שוק הנדל"ן אושר אחר הצהרים בוועדת הכספים של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית ומשמעותו היא שמשפרי דיור שמוכרים את דירתם - יוכלו ליהנות מהטבות במס שבח ומס רכישה למשך שנה וחצי מעת המכירה.
1 צפייה בגלריה
דירה למכירה
דירה למכירה
דירה למכירה
(צילום: צביקה טישלר)

לדרישת הוועדה, בראשות ח"כ משה גפני, נקבעה התקופה על שנה וחצי ולא על שנה בלבד, כפי שהוצע על ידי משרד האוצר בהצעת החוק המקורית, אף שהתנאים מורעים בכך למעשה בהשוואה למצב הנוכחי, כך שמשפרי דיור שרכשו דירה, יוכלו למכור את דירתם הראשונה בתקופה של עד 18 חודשים ועדיין ליהנות מכל ההטבות במס שבח ומס רכישה כמי שמחזיקים דירה אחת בלבד. לדרישת הוועדה, החוק נקבע לפי שעה כהוראת שעה למשך שנתיים.
חוק מיסוי מקרקעין קובע את התקופה שבמהלכה משפרי דיור יכולים להחזיק במקביל בשתי דירות ולהיחשב לבעלי דירה יחידה, בטרם מכרו את דירתם הישנה, לצורך הקלה בשיעור מס הרכישה שהם חבים בו, ופטור ממס שבח.
בדברי ההסבר להצעה, מצוין כי מתן האפשרות ליהנות מהטבות המיסוי לדירה יחידה בזמן החזקה בשתי הדירות לתקופה ממושכת, "מתמרצת את משפרי הדיור להמתין לעליית מחירי הדיור לפני שהם מוכרים את דירתם הישנה, וכי מצב זה מביא למלאי גדול של 'דירות בהמתנה', מקטין את היצע הדירות הזמינות בשוק ומביא לעליית מחירי הדירות".
עוד נאמר כי "ככלל, משפרי דיור המחזיקים ב'דירה בהמתנה' מאופיינים בהכנסה גבוהה מאוד למשק בית, שמגיעה בממוצע לפי שניים לערך מההכנסה של משק בית ממוצע בישראל. מכאן שהתקופה הארוכה הקבועה כיום בחוק מיסוי מקרקעין, המאפשרת גם לבעלי דירות המחזיקים בשתי דירות למשך שנתיים ליהנות מהטבות המיסוי המיועדות לבעלי דירה יחידה, מיטיבה עם משקי בית בעלי הכנסות גבוהות ופוגעת בזוגות צעירים המעוניינים לרכוש דירה, עקב ההשפעה השלילית של 'דירות בהמתנה' על מחירי הדירות".
נוכח הדברים, מציינים דברי ההסבר, כי "במטרה לעודד רוכשי דירות חלופיות להקדים ולמכור את דירותיהם הראשונות", מוצע לתקן את החוק ולקצר את משך התקופה שבה יכולים רוכשים ליהנות מהקלות המס.
הצעת החוק המקורית ביקשה לקבוע הוראת קבע, אך נוכח בקשת חברי הכנסת, ובעיקר חברי האופוזיציה, נקבע כי זו תקבע בהוראת שעה לתקופה של שנתיים.