הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם מחר (שני) את מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, ואת שיעור האינפלציה השנתית ל-2023. התחזית היא למדד נמוך במיוחד, סביב אפס אחוזים, ואולי אף שלילי. אם מדד דצמבר אכן יהיה נמוך במיוחד, האינפלציה תתכנס לראשונה מאז תחילת העלייה החדה שלה עם היציאה ממשבר הקורונה, ליעד השנתי שקבעה הממשלה 1%-3%.
המדד ב-12 החודשים האחרונים, עד נובמבר 2023, עלה ב-3.3%, כאשר מדד חודש דצמבר 2022 עלה ב-0.3%. אם התחזיות יתאמתו, כמו זאת של כלכלן בית ההשקעות "פסגות", אורי גרינפלד, שחוזה שמדד דצמבר יהיה שלילי בשיעור של 0.1%, המדד השנתי של שנת 2023 יגיע לשיעור של 3.0%, או אף פחות מכך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המדד צפוי להיות נמוך בצל המלחמה והירידה בצריכה בתחומים שונים, ובשל התחזקות השקל מול המטבעות הזרים שגרמו להוזלת הייבוא והנסיעות לחו"ל.
הירידה החזויה באינפלציה צפויה לסייע אמנם לבנק ישראל להמשיך את תוואי הפחתת הריבית בסוף החודש הבא, אולם הגירעון העצום בתקציב המדינה והכללת העלאות מיסים בתקציב גם לעתיד, עלולה לרפות את ידי בנק ישראל מלבצע בקרוב עוד הפחתת ריבית אחרי הראשונה מזה קרוב לארבע שנים שבוצעה בשבוע שעבר, לשיעור ריבית בסיסית של 4.5%.
מנגד, פרופסור ליאו ליידמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, חוזה שמדד דצמבר יעלה ב-0.1%, ובמקרה כזה האינפלציה השנתית תהיה מעל היעד - 3.1%.
עם פרסום מדד חודש דצמבר יפורסמו נתונים שונים, בהם שיעורים חדשים של מס הרכישה לדירות ושווי נקודות הזיכוי ממס.
בחודשים ינואר ופברואר כבר ידועים עליות מחירים שהממשלה יכולה הייתה למנוע, כמו של מיסי הארנונה והדלק (בינואר) ושל החשמל (בפברואר). כמו כן, צפויה התייקרות של מחירי המים ושל אגרות ממשלתיות שונות.
בינתיים, יזכו החודש לראשונה הורים לילדים בני 12 עד 18 בנקודות זיכוי ממס, ובאפריל יעלה שכר המינימום ב-308 שקלים ל-5,880 שקל. העלאה כזאת תתרום עם זאת לעליית שיעור האינפלציה באפריל.