לולולמון, מותג היוגה שהפך לתופעה עולמית, גילה שלשמור על מקום בפסגה זה לא פחות קשה מאשר להגיע אליה. המכירות בארה"ב נחלשות, המתחרות מדביקות את הפער, והמייסד, צ'יפ וילסון, תוקף בחריפות את ההנהלה וטוען שהחברה "איבדה את הקול והכיוון". העימות הפנימי הזה הוא קצה הקרחון של משבר פנימי במותג העל שכבש את העולם עם טייצים ב-500 שקל - ומתקשה להבין איך להישאר רלוונטי.
לאחרונה וילסון ביקר בפומבי את הדירקטוריון ואת המנכ"ל קלווין מקדונלד, והשווה את הניהול שלהם להתרסקות מטוס. הוא האשים את המנכ"ל ב"אובדן הקול של החברה" וטען שהוא מדבר בשפה "וול סטריטית". למרות שלא מילא תפקיד רשמי בלולולמון כבר יותר מעשור, וילסון גר סמוך למטה החברה בוונקובר - ונשאר בקשר עם עובדים.
2 צפייה בגלריה
חנות לולולמון בביג גלילות
חנות לולולמון בביג גלילות
חנות לולולמון בביג גלילות
(צילום: ריאן פרויס)
הביקורת באה על רקע התרסקות המניה ביותר מ-50% מתחילת השנה - וירידה של יותר מ-25 מיליארד דולר משווי החברה - כולל כ-2 מיליארד דולר מאחזקותיו של וילסון עצמו. כעת הוא מחזיק בכ-8% ממניות החברה בשווי של 1.8 מיליארד דולר.

"לא יודעים להניע כישרון יצירתי"

מקדונלד, המנכ"ל מאז 2018, מנהל חברה שונה לחלוטין מזו שווילסון הקים. הרווח השנתי צמח פי 7 מאז שווילסון עזב את הדירקטוריון ב-2015, וכיום יש יותר מפי 2 חנויות. מקדונלד מתמקד בשימור הצמיחה, בהגדלת מגוון הדגמים ובהוצאת מוצרים חדשים לשוק מהר יותר.
ווילסון תוקף את הנהלת לולולמון במשך רוב השנה האחרונה, ואף רכש לאחרונה עמוד שלם בוול סטריט ג'ורנל כדי להתלונן על התנהלותה. הוא מקרה קיצוני של תופעה מוכרת: "תסמונת המייסד". מייסדי נייקי וסטארבקס גם תקפו בפומבי את החברות כשהרגישו שהן סוטות מדרכן - עד שנשכרו מנהלים חדשים.
במודעה נגד לולולמון כתב וילסון כי "מנכ"לים עם אוריינטציה פיננסית לא יודעים איך למשוך או להניע כישרון יצירתי, וגרוע מכך - הם חושבים שהם מבינים מוצר מצוין גם כשהם לא". לטענתו, ללולולמון חסר "את הקול הייחודי שלה בכל הקשור למוצר ולאסטרטגיה ארוכת טווח".
מקדונלד אמר בריאיון שהוא מסכים עם חלק מהטענות: "חלק מהמוצרים שלנו נהפכו לצפויים מדי, ואנחנו צריכים להתמקד בחדשנות וביצירתיות בקצב מהיר יותר". עם זאת, הוא טוען שכבר החל לטפל בבעיות, כמו ירידת המכירות בארה"ב. לדבריו, חשוב לו שלולולמון תישאר נאמנה לעולמות כמו ריצה, יוגה, טניס וגולף - אך גם תתרחב לשווקים אחרים.
"לא היה לו שום מעורבות אמיתית בחברה יותר מעשור", אמר מקדונלד על וילסון. לדבריו, הוא כן בוחר לשוחח איתו מעת לעת - כמו עם בעלי מניות גדולים אחרים. וילסון, מצדו, כתב בלינקדאין בשנה שעברה כי הוא כן היה מעורב.
2 צפייה בגלריה
קלווין מקדונלד, מנכ"ל לולולמון
קלווין מקדונלד, מנכ"ל לולולמון
קלווין מקדונלד, מנכ"ל לולולמון
(צילום: Business Wire)

החברה התחלקה לשני מחנות

וילסון עזב את תפקיד המנכ"ל ב-2005 לאחר שמכר 48% מהחברה לקרן השקעות פרטית. הוא נשאר בתפקידים שונים, אך המעורבות שלו יצרה חיכוכים. ב-2013 הוא אף טען בראיון כי הבעיות בבד של מכנסי יוגה הן אשמת הלקוחות: "למען האמת, הגוף של חלק מהנשים פשוט לא מתאים". לאחר מכן התנצל ופרש מתפקיד היו"ר.
מיקי דרקסלר, לשעבר מנכ"ל גאפ אמר לוול סטריט ג'ורנל: "וילסון מספר את הסיפור של הרבה חברות שאיבדו את המייסד שלהן, ואיתו את החזון. גדילה לשם גדילה עלולה לחנוק יצירתיות".
רוב הצמיחה של לולולמון התרחשה בימים של מקדונלד: מאז 2018 המכירות השנתיות יותר משילשו את עצמן והגיעו ל-10.6 מיליארד דולר. אלא שככל שלולולמון צמחה, כך גם התחרות התחזקה. בשנים האחרונות המכירות נעצרו ומותגרים מתחרים כמו Alo החלו למשוך את הלקוחות. לולולמון לא עמדה בקצב של טרנדים כמו סטים בצבעים תואמים וביגוד אימון רחב יותר. מקדונלד אף מודה שחלק מהקולקציות התיישנו. גם איכות חלק מהפריטים עוררה ביקורת. הטייץ Breezethrough, שהושק ביולי 2024, ירד מהמדפים בתוך שבועות אחרי תלונות על בד דק מדי ותפרים לא מחמיאים.